• 0

Inkoop van particulieren: hoe btw berekenen

Beste mensen,

 

Mijn vraag gaat over de berekening vd btw over produkten aangeschaft bij 1) particulieren in NL, 2) particulieren binnen de EU en 3) particulieren buiten de EU.

Ben ik correct als ik zeg:

 

1) produkt gekocht bij particulier in NL: geen factuur, dus produkt is een marge-produkt, dus geen btw op de factuur

2) produkt gekocht bij particulier in UK: geen factuur, ook geen import-factuur want binnen de EU, maar produkt komt van buiten NL dus gewoon 19% btw berekenen

3) produkt gekocht bij particulier in VS: import-factuur met hierop btw, dus gewoon 19% btw berekenen op de factuur.

 

Bedankt voor jullie tijd!

 

 

Met vriendelijke groet,

Frank.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Goede middag Frank.

 

Ik vermoed dat je geen antwoord krijgt op deze vraag omdat er veel uitzonderingen van toepassing kunnen zijn.

(Zie belastingdienst.)

 

Ik ga ervan uit dat we hier over gebruikte goederen spreken en er geen uitzonderingen van toepassing zijn.

 

Ad 1. Correct.

Ad 2. Geen BTW verschuldigd en ook niet aan te geven bij invoer. M.i. ook Marge.

Ad 3. Correct.

 

Met vriendelijke groet,

 

Jan van Nistelrooij.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Jan,

 

Bedankt voor je reaktie. En ja, het gaat hier over gebruikte goederen.

'Grappig' dat je bij het 2e punt denkt dat het een marge-goed zou zijn, dat is nl. ook wat ik dacht. Iemand anders zei echter dat 'alles wat van buiten NL komt, geen marge-goed meer kan zijn'...

 

Ik ga de belastingdienst eens bellen voor zekerheid.

Het antwoord laat ik nog weten.

 

Met vriendelijke groet,

Frank.

Link naar reactie
  • 0

Goede morgen Frank,

 

Op de site van de belastingdienst is o.a. te lezen:

 

"De margeregeling geldt in alle EU-landen. U kunt dus binnen de EU goederen kopen waarbij de leverancier btw over de winstmarge heeft berekend."

 

Volgens mij kun jij deze inkopen dus ook als margegoederen behandelen.

 

Voor alle zekerheid wil ik nogmaals vermelden dat er nogal wat uitzonderingen zijn, zoals verplichte globalisatieregeling.

 

Met vriendelijke groet,

 

Jan van Nistelrooij.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Zo, dat was de Belastingdienst. Kort samengevat:

 

1) binnen de EU kan de marge-regeling gewoon worden gebruikt

2) bij import (dus: van buiten de EU) wordt belasting betaald, dus bij verkoop met 19% belasten (geen marge-goed).

 

Om het rijtje weer even weer te geven:

 

1) produkt gekocht bij particulier in NL: produkt is een marge-produkt

2) produkt gekocht bij particulier in UK: produkt komt van binnen de EU, dus marge-produkt

3) produkt gekocht bij particulier in VS: import-factuur met hierop btw, dus geen marge-produkt (met 19% belasten).

 

Volgens mij heb ik het nu compleet ;)

 

Met vriendelijke groet,

Frank.

 

Link naar reactie
  • 0

Graag verzoek ik éénieder om hulp:

per januari dit jaar ben ik mijn onderneming op eBay in verzamelwaardige postzegels begonnen.Hierdoor val ik onder de margeregeling.Specifieker de globalisatieregeling.Hier komen een aantal problemen op tafel die ik op één na alle begrijpelijk heb kunnen krijgen en het overgebleven grote probleem zal ik met een voorbeeld proberen duidelijk te maken:

Indien ik 1000 euro verkoop in nederland én 1000 euro in de EU én 1000 euro buiten de EU zal ik de behaalde winst hierover als ik het goed begrijp ook zo in de BTW-aangifte moeten specificeren.Echter ik val niet voor niks onder de globalisatieregeling: dit is niet te specificeren.Ik kan dus alleen de totale inkoop en verkoop herleiden.Vandaar ook de globalisatieregeling.Hoe dit toch aan te geven of kan zoals ik gehoord heb allemaal onder de kop prestaties binnenland onderbrengen?? Aangezien ik deze vraag al op vele manieren beantwoord heb proberen te krijgen(zelf bij de belastinginspecteur- die het ook niet weet) hoop ik dat één van u hier ervaring mee heeft.

Alvast zeer bedankt voor moeite en tijd

Link naar reactie
  • 0

Dag edal,

 

Ik neem aan dat je aan particulieren levert?

 

Dan geef je de marge op je binnenlandse omzet aan bij 1a;

De marge op je EU-omzet ook bij 1a (tenzij: zie onderaan);

en de marge op je niet-EU-omzet bij 3a.

 

Van buiten de EU komende, dus ingevoerde, postzegels vallen overigens onder het verlaagde tarief (6 %). Dan wordt 1a dus 1b.

 

Wel ff opletten met je EU-omzet, want bij deze afstandsverkopen gelden grenzen. Zie http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/zakendoen_buitenland/export_naar_eu_landen/export_naar_eu_landen-06.html

Blijf je onder de betreffende grens, dan breng je gewoon NL-BTW in rekening, kom je erboven, dan vul je je marge in bij 3c en moet jij de BTW van dat betreffende land in rekening brengen en je daar dus registreren.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 1

Van buiten de EU komende, dus ingevoerde, postzegels vallen overigens onder het verlaagde tarief (6 %). Dan wordt 1a dus 1b.

John

 

Correctie: Dit geldt vanaf 1 jan. 2011 niet meer. Ook ingevoerde verzamel-items vallen onder het algemene tarief van

19 %, dus ook bij 1a invullen.

 

Sorry voor de verwarring.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 116 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.