• 0

BTW continue terugvragen

In een normale situatie zal een bedrijf altijd BTW moeten afdragen naar de Belastingdienst. Als een bedrijf BTW terug vraagt/krijgt, dan heeft dat bedrijf in die periode verlies gedraaid. (Correct me if I'm wrong.)

 

Ik zit echter in de volgende situatie: ik neem diensten af in NL, en koop producten in in NL. Mijn diensten (affiliate marketing) lever ik echter af in het buitenland (via Internet). Mijn zakelijke klanten komen gedeeltelijk uit Europa. Vanwege de EU-BTW 2010 regels zou de zakelijke klant in dat geval BTW moeten afdragen in zijn land. Omdat er in de affiliate marketing wereld veel onduidelijkheid is bij iedereen over EU-Tax etc, ben ik bereid zelf de BTW te betalen in NL. Ik beschouw deze zakelijke klanten dus als particuliere klanten, wat voor Nederlandse belastingdienst alleen maar voordelig is. (Dit is niet het probleem, en heb er geen problemen mee.)

Voor zakelijke klanten buiten Europa geldt de EU-BTW 2010 regel niet, en hoef ik ook geen belasting voor af te dragen of op te geven, want deze kan ik gewoon als zakelijke klanten beschouwen.

 

Omdat mijn zakelijke kosten vaak hoger zijn dan de winst die ik uit Europa haal, zal ik steeds BTW terugkrijgen van de Belastingdienst. Voor een normaal bedrijf zou dit betekenen dat ze steeds verlies maken. Ik maak echter geen verlies, omdat de winst die ik uit landen buiten Europa haal hoger is.

 

Ik vroeg me af of mijn werkwijze en conclusie correct is. Kan iemand dit bevestigen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

In een normale situatie zal een bedrijf altijd BTW moeten afdragen naar de Belastingdienst. Als een bedrijf BTW terug vraagt/krijgt, dan heeft dat bedrijf in die periode verlies gedraaid. (Correct me if I'm wrong.)

 

 

Dit is echt te kort door de bocht ;)

 

Ik heb jarenlang gewerkt voor een schildersbedrijf. Schilders werken heel veel in onderaanneming en facturen dus met BTW verlegd. Er is werkelijk geen maand voorbij gegaan dat er geen BTW teruggevraagd werd (immers, wel voorbelasting betaald maar geen of weinig BTW af te dragen omdat deze verlegd is naar de aannemer). Het is dus zeker niet zo dat als een bedrijf BTW terug vraagt er altijd sprake is van verlies.

 

Ik snap overigens jouw opmerking niet: "ben ik bereid zelf de BTW te betalen in NL". Ik neem aan dat je deze BTW in rekening brengt bij je klanten (je doet immers alsof het particuliere klanten zijn) en dit draag je dus af aan de Nederlandse fiscus. Je maakt het voor je klanten lastiger om de BTW terug te vorderen (moet apart aangevraagd worden) en ik vraag mij zelfs af of dit wel mag. De wet OB is nogal strikt als het neerkomt op de vraag of je BTW in rekening mag brengen of deze moet verleggen... ik zou dit goed uitzoeken want he kunt nog wel eens behoorlijk de kous op de neus krijgen als ze hier onderzoek naar gaan doen.

 

Wat natuurlijk kan, en dat heb ik eigenlijk een ondernemer nooit zien doen, is gewoon geen BTW in rekening brengen. In dat geval kan er ook niets teruggevorderd worden en jij draagt 16% van je omzet (119% terugbrengen naar 100% scheelt 16%) af aan de fiscus. Tja, dan ben je een dief van je eigen portemonnee. Als je je product 19% duurder maakt dupeer je je afnemers.

 

Maar concreet antwoord op je vraag: de conclusie dat je verlies draait als je BTW terug vraagt is niet correct (als je flink investeert krijg je ook veel BTW terug zonder dat dit hoeft te leiden tot een boekhoudkundig verlies). Het zijn gewoon andere, niet met elkaar vergelijkbare grootheden. Dat ik vraagtekens stel bij jouw werkwijze heb ik hierboven aangegeven.

 

Groet!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Ik snap overigens jouw opmerking niet: "ben ik bereid zelf de BTW te betalen in NL". Ik neem aan dat je deze BTW in rekening brengt bij je klanten (je doet immers alsof het particuliere klanten zijn) en dit draag je dus af aan de Nederlandse fiscus.

De internet affiliate marketing wereld is vrij apart. Google Adsense valt er ook onder. I.p.v. dat de dienstverlener een factuur naar de zakelijke klant stuurt, houdt de klant zelf de verkopen bij die de dienstverlener heeft veroorzaakt en betaalt zelf de dienstverlener automatisch uit. Dit soort klanten vragen niet om facturen, en als je er 1 zou opstellen, dan zou het direct de prullenbak in verdwijnen. De dienstverlener moet puur vertrouwen op de sales gegevens van de klant. Laatst zou ik iets van $1200 van de klant krijgen volgens de gegevens van de klant. Later meldde deze klant dat het door een software fout Japanse yen zou moeten zijn, waardoor het iets van $20 zou worden. Als dienstverlener heb je in deze branche dus niet echt inzicht in de precies gemaakte omzet, de klant betaalt je uit, en in vertrouwen neem je aan dat zijn gegevens/sales kloppen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 194 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.