• 0

Autokosten prive auto vof, zoveel mogelijk boeken?

Beste forum,

 

Dit is mijn eerste post op dit forum. Maar ik heb hier al veel waardevolle informatie gevonden. Dank daarvoor!

 

Mijn vraag:

Samen met een andere vennoot ben ik een vof gestart. Nu ben ik aan het uitzoeken hoe het zit met het zakelijk gebruik van onze beide privé auto's.

Mijn vraag gaat over de 0,19 euro kilometervergoeding. Kan ik stellen dat het altijd voordeliger is om zoveel mogelijk autokosten door de vennoten te laten maken? En dus meer aftrek voordeel van de inkomens belasting te genieten. Of is dit te kort door de bocht?

 

Is het bijvoorbeeld geoorloofd/verstandig om bij een bezoek aan een klant autokosten voor twee auto's te boeken? (dus niet carpoolen. Ook al doe je dat miss toch..)

 

Ik heb veel van de topics op dit forum over autokosten en de 75% regeling doorgelezen en kwam tot deze conclusie, maar ik ben verre van expert op dit gebied, dus graag jullie mening.

 

Bij voorbaat dank voor jullie reacties,

 

Thom

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Mijn vraag:

Samen met een andere vennoot ben ik een vof gestart. Nu ben ik aan het uitzoeken hoe het zit met het zakelijk gebruik van onze beide privé auto's.

Mijn vraag gaat over de 0,19 euro kilometervergoeding. Kan ik stellen dat het altijd voordeliger is om zoveel mogelijk autokosten door de vennoten te laten maken? En dus meer aftrek voordeel van de inkomens belasting te genieten. Of is dit te kort door de bocht?

 

 

Je kunt er wel vanuit gaan dat de € 0,19/km is ter bestrijding van de autokosten. Veel kilometers rijden leidt automatisch tot veel kosten, en het is maar de vraag of deze gedekt worden door de € 0,19.

Het nadeel van het zelfstandig ondernemerschap is dat je dus niets krijgt - alles wat je jezelf gunt komt uit je eigen omzet. De aftrekbaarheid van die € 0,19 betekent dus dat je over dat bedrag geen IB hoeft te betalen. In loondienst krijgt je dit bedrag van een werkgever vergoed, als zelfstandig ondernemer trekt je het van je winst af. Het voordeel van deze € 0,19 is dus maximaal 52% (hoogste tarief IB) en levert je dus een maximaal netto voordeel op van nog geen dubbeltje per kilometer (minder af te dragen IB).

In zijn algemeenheid kun je dus zeggen dat er nooit een voordel behaald kan worden uit deze regeling omdat er kosten tegenover staan die veel meer bedragen dan het netto effect. Het grootste voordeel bereik je door de kosten (dus de kilometers) zo laag mogelijk te houden.

Hierop is natuurlijk een uitzondering (het zal niet zo zijn...): welke kilometerprijs reken je voor je klanten? Met andere woorden, als een klant 100km reizen van je af zit, reken je dan die € 0,19 of bijvoorbeeld € 0,45? Dat is relevant omdat de kilometerprijs er toe kan leiden dat je niet alleen de kosten bestrijdt maar ook nog winst gaat maken op het reizen. Ik weet dat er branches zijn die bijvoorbeeld € 2,65/km declareren bij hun opdrachtgevers - hier zit dan ook een compensatie voor de reistijd in. In dat geval kun je dus geld verdienen met autorijden en is het alleen maar raadzaam om veel kilometers af te leggen ;D

Maar ook in dat geval is het voordeel van de aftrekbaarheid van € 0,19 nooit meer dan het genoemde dubbeltje, en waarschijnlijk minder.

 

 

 

Is het bijvoorbeeld geoorloofd/verstandig om bij een bezoek aan een klant autokosten voor twee auto's te boeken? (dus niet carpoolen. Ook al doe je dat miss toch..)

 

 

Voor dat laatste hebben we in Nederland een mooi woord: fraude. Dat is noch geoorloofd noch verstandig - sterker; het mag gewoon niet!

 

Ik heb al aangegeven dat je voordeel kunt halen uit veel kilometers. Maar ik vraag mij af of je klanten zo ver kunt krijgen om twee keer voor de reiskilometers te laten betalen als jullie ook hadden kunnen carpoolen. IMHO valt hier dus geen enkel voordeel mee te behalen.

 

 

 

Ik heb veel van de topics op dit forum over autokosten en de 75% regeling doorgelezen en kwam tot deze conclusie, maar ik ben verre van expert op dit gebied, dus graag jullie mening.

 

 

De 75%-regeling staat helemaal los van de € 0,19-regeling. De eerste heeft te maken met de OB, de tweede met de IB.

 

Nu kun je concluderen dat er een voordeel valt te behalen uit de 75%-regeling, maar IMHO is dat er niet. Het grootste voordeel is er nog steeds door de kosten te drukken, niet door deze zo maximaal mogelijk te maken. Het voordeel van deze regeling is dat je een deel van de BTW terug krijgt die je in privé betaalt hebt. De gemaakte kosten wegen naar verwachting niet op tegen het voordeel (het kost dus meer dat je de kosten maakt dan dat je als voordeel hebt uit de 75%-regeling).

 

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 125 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.