• 0

Eenmanszaak vanuit Indonesie, GBA en andere zaken.

Allereerst weet ik dat het soort vraag al vaker gesteld is, echter ben ik tot nu toe nog niet in staat om een goede beslissing te nemen voor mijn situatie.

Graag wat advies en een beetje brainstormen.

Ruim een jaar geleden ben ik vanuit Nederland naar Indonesie verhuisd. Op dat moment was er nog geen definitieve tijdsduur bekend dat ik daar zou blijven. Maar inmiddels heb ik de keuze gemaakt om hier te blijven wonen, zo lang als dat mogelijk blijft voor mij.

Die keuze heb ik toen zo gemaakt in verband met de 4maanden / 8 maanden regel m.b.t. het verblijf in Nederland en de verbonden belasting plicht.

Inmiddels weten ze in de plaats waar ik woonde dat ik niet meer op mijn oude adres woon (was een huurhuis). Aangezien ik nog niet in Nederland ben geweest sinds dien sta ik nu in het GBA met adres-onbekend.

Voordat ik vertrok naar Indonesie heb ik me laten informeren, ook mede via dit forum, over de mogelijkheden om het eenmansbedrijf aan te houden, echter met woonadres in het Buitenland. Daar kreeg ik een respons op dat het wellicht een 'economisch delict' zou zijn. De Belastingtelefoon kon dat toen niet bevestigen, nog ontkennen. Dus voor de situatie waar ik toen in was heb ik er voor gekozen om me nog niet uit te schrijven.

Mijn eenmanszaak heeft in het afgelopen jaar wel business gehad, maar met niet echt noemenswaardige bedragen. En nog steeds heb ik enkele regelmatige klanten die ik vanuit hier nog steeds een dienst kan bewijzen.

Wat ik wil weten is of ik de eenmanszaak wel of niet mag aanhouden als ik hier blijf wonen?

Ik heb een postadres geregeld bij een vriend van mij, Dus dat gaat goed.

Maar ik vraag me wel af of ik die eenmanszaak nog wel moet aanhouden. Of dat freelancen beter zou zijn? Ik lever alleen diensten, verkoop geen producten. Tenzij een website een product is.

Ook ben ik benieuwd of een Flex BV een betere optie zou zijn voor mijn situatie.

In het ideale geval wil ik

- mijn bedrijf in NL aanhouden

- niet ingeschreven staan in Nederland als woonachtige (GBA).

- maar ingeschreven staan als Nederlander in het buitenland.

Ik raak door alle regelgeving een beetje de weg kwijt. Daarbij lees ik in elk forum wel weer een ander advies.

Hopelijk kan ik straks een beter weloverwogen beslissing maken

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

• 0

Beste Richard, sommige dingen gaan langzaam (palang palang). Voor zover ik kan inschatten is het niet mogelijk dat jij jouw eenmanszaak in Nederland aanhoudt, immers jij bent niet meer in Nederland woonachtig en je heb jezelf bij het GBA uitgeschreven. Is het niet verstandiger om vanuit Indonesië te factureren middels een PT.?

ROVé Administratie en Advies voor verantwoord boekhouden, bezoek eens www.rovened.nl.

Wordt Nederland te klein voor ondernemers, kijk eens op www.indoned.com

• 1

De hamvraag is deze is: Hoeveel omzet en winst verwacht je dit jaar te maken?

Afhankelijk daarvan zou ik het volgende adviseren

- Lage omzet: Factuur sturen als prive persoon, evt in nederland hierover loonbelasting betalen als je in Indonesie geen idee hebt hoe je dit moet doen

- Hoge omzet: Ltd oprichten, deze in NL inschrijven bij de kamer van koophandel, BTW nummer aanvragen als je geen idee hebt hoe je belasting af kan dragen in Indonesie. Anders kan je deze Ltd vast ook in Indonesie inschrijven en hier BTW afdragen

Voor je bedrijf in Nederland kan je een zogenaamd virtual office/inschrijfadres nemen voor je Kamer van Koophandel. Je kan prima in het buitenland wonen en een bedrijf in Nederland hebben zo lang het maar een geldig adres in de kamer van koophandel heeft en de post die je hier ontvangt van de belastingdienst en kamer van koophandel beantwoord en betaald wordt.

Succes!

• 0

@ROVeNed

Zoals u ook al adviseert ben ik bezig met het starten van en PT in Indonesië. Echter weet ik niet hoe eenvoudig dat dan is om de factuur naar NL te sturen. Het lijkt me een haast onmogelijke zaak om vanuit Nederland naar een Indonesische rekening over te maken. De kosten zijn hoog (in verhouding tot de over te maken bedragen) en het duurt weken voordat het geld er is.

Maar wellicht mis ik wat informatie.

Ik heb gezien dat Mrs. A. Simbolon dicht bij werkt. Dus ik zal contact opnemen met haar.

@offshoreadvies

De winst & omzet zal relatief laag zijn. Lager dan 2010 bijvoorbeeld.

Als ik het voorstel goed begrijp betekend dat ik dan eigenlijk als freelancer werk, maar dan zonder KvK registratie en BTW berekening?

Afhankelijk van het type werk/verblijfsvergunning hoef ik hier in Indonesië geen, of een vast bedrag aan belasting te betalen. Alleen bij grotere bedragen moet ik separaat belasting opgeven. Dat zal ik toch moeten doen als de PT rond is.

Beide antwoorden komen neer op het zo snel mogelijk beëindigen van het Nederlandse bedrijf.

Eventueel als het zo ver is een Limited starten in Indonesië en deze inschrijven in NL. Klopt dat?

Een totaal andere vraag die hier misschien niet thuis hoort. Maar wat is het verschil tussen een PT in Indonesië, en een Limited?

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar