• 0

Startende ondernemer met vragen

Hallo,

 

Sinds kort ben ik begonnen met mijn onderneming en wil de eerste periode de boekhouding nog in eigen beheer doen. Urenregistratie, kilometer registratie en overige zaken hou ik keurig bij. Nu heb ik echter een aantal vraagjes die ik niet zo snel op dit forum kon vinden. Ik heb 4 vragen.

 

1) Allereerst de welbekende KORegeling. Joost Rietveld en andere zullen vast hun vingers versleten hebben op het herhalen van antwoorden :P.

 

In het derde kwartaal heb ik een voorbelasting van 21 euro betaald. Dit heb ik echter niet teruggevraagd. Een subletie aanvraag heb ik wel verstuurd maar ik vermoed dat hier iets mee mis is gegaan (kom ik zo op terug). Met andere woorden die 21 euro heb ik nog tegoed.

 

In het laatste kwartaal echter, heb ik een voorbelasting van 6 euro betaald maar was ik 128 euro verschuldigt door inkomsten. Nu heb ik bij de KOR een vermindering van 122 euro aangevraagd. Ik ben er nu achter gekomen dat de KOR niet per kwartaal maar per jaar berekend dient te worden. Stom foutje. Mijn vraag is, wat kan ik nu het beste doen? Ik zie 2 opties: Of ik laat die 21 euro uit het derde kwartaal voor wat het is of ik laat de subletie aanvraag uitvoeren en betaal een naheffing van 21 euro. (Hoe gaat zo'n naheffing precies in zijn werking? Moet ik daar iets voor indienen?)

 

2) Mijn tweede vraag gaat over de subletie aangifte die ik ingediend heb. Ik heb er 2 ingediend. Een ging over het derde kwartaal van 2010 (de eerder genoemde 21 euro) en een over het vierde kwartaal van 2009. Het bedrag in 2009 is een zeer kleine 9 euro. Nu heb ik echter een beschikking gekregen van de belastingdienst waarin staat dat ze overgaan tot teruggaaf maar de datum klopt niet. Op de beschikking staat het 4de kwartaal van 2010 en niet 2009. Ik vermoed dus dat er iets mis is gegaan met mijn aanvragen. Ik neem aan, gewoon de belastingtelefoon bellen?

 

3) Mijn derde vraag heeft betrekking op de teruggaaf in vraag 2. Als ik uiteindelijk een bedrag terugkrijg uit het tijdvak 2009, waar boek ik dit precies in? Gewoon in 2009 of moet ik dat in het huidige boekjaar inboeken? In het geval dat hij in het huidige boekjaar ingeboekt moet worden, heeft het nog invloed op mijn KOR? In het geval dat ik hem in 2009 moet inboeken, moet ik dan niet mijn aangifte IB 2009 aanpassen? Is het uberhaupt mogelijk om nog een aangifte IB 2009 aan te passen? Nu ik terug kijk zitten daar ook nog een aantal slordige foutjes in. Ik kon geen formulier vinden om deze aan te passen helaas. Ik ben bang dat ik iets te laks ben om gegaan met mijn boekhouding toenertijd... daarom probeer ik het nu recht te zetten voor zover dat kan. Gelukkig gaat het allemaal niet om grote bedragen en is het eerder in mijn nadeel dan in nadeel van de belastingdienst.

 

4) Tot slot een iets algemene vraag. Ik heb een opdrachtgever in december 2010 een factuur gestuurd. Deze factuur heb ik ook in boekjaar 2010 ingeboekt. De klant betaalde pas in januari 2011, iets te laat dus. Is het een probleem als ik deze inkomsten inboek onder 2010?

 

 

Mijn doel is om uiteindelijk wel een boekhouder in te huren. Maar nu met de aangifte IB 2010 zal ik het toch even zelf moeten regelen. Iedere hulp ben ik zeer dankbaar voor.

 

alvast bedankt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 1

Beste codetoad,

 

Ik ben expres vroeg opgestaan om deze vraag te beantwoorden dan hoeft Joost het niet te doen. ;)

 

Ik neem aan dat je in het eerste half jaar van 2010 geen OB moest betalen of terugkrijgen, want daar heb je het niet over.

Als dat zo is, zit je alleen met die 122 waar je de KOR op hebt toegepast en die 21 die je hebt teruggevraagd via een suppletie. En dan hebben me ook nog de 9 euries uit 2009 die door de fiscus op 2010 is gezet.

 

Ik zou één brief schrijven, een bezwaarschrift aan de OB-inspecteur, waarin je vraagt om een aanslag van 21 euries vanwege foute toepassing van de KOR. In diezelfde brief geef je aan dat die 9 over 2009 ging en niet over 2010.

Je boekt de bedragen in, in het jaar dat ze vrijvallen.

 

Je IB-aangifte aanpassen doe je ook d.m.v. een bezwaar tegen je eigen aangifte, gewoon een brief naar de IB-inspecteur.

 

Factuur verstuurd in 2010 = verschuldigd in 2010 als je het factuurstelsel moet toepassen. Zoek dat zelf maar even op, hier of op www.belastingdienst.nl

 

suc6,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Thanks John Kode,

Dit helpt mij gigantisch op weg!

 

Beste codetoad,

 

Ik ben expres vroeg opgestaan om deze vraag te beantwoorden dan hoeft Joost het niet te doen. ;)

Mijn dank is groot! :)

 

Ik neem aan dat je in het eerste half jaar van 2010 geen OB moest betalen of terugkrijgen, want daar heb je het niet over.

Als dat zo is, zit je alleen met die 122 waar je de KOR op hebt toegepast en die 21 die je hebt teruggevraagd via een suppletie. En dan hebben me ook nog de 9 euries uit 2009 die door de fiscus op 2010 is gezet.

Klopt helemaal.

 

Ik zou één brief schrijven, een bezwaarschrift aan de OB-inspecteur, waarin je vraagt om een aanslag van 21 euries vanwege foute toepassing van de KOR. In diezelfde brief geef je aan dat die 9 over 2009 ging en niet over 2010. Je boekt de bedragen in, in het jaar dat ze vrijvallen.

Klinkt logisch.Betekend dit simpel gezegt dat de voorbelasting die ik nog tegoed had in 2009, meegenomen wordt in mijn boekhouding van 2010 en uiteindelijk in mijn boekhouding van 2011 "afgelost"?

 

Factuur verstuurd in 2010 = verschuldigd in 2010 als je het factuurstelsel moet toepassen. Zoek dat zelf maar even op, hier of op www.belastingdienst.nl

 

suc6,

 

John

Nogmaals, hartelijk dank. Dit heeft mij echt een heel stuk verder geholpen. Mijn boek "Boekhouden voor Dummy's" had hier ook melding van gemaakt. :)

 

Nu heb ik tot slot een laatste paar vragen over de zelfstandigen- en startersaftrek. Mijn onderneming is opgericht in 2009. In dat jaar heb ik aan het urencriterium kunnen voldoen. In 2010 ook waardoor ik recht zou moeten hebben op zelfstandigen aftrek. Nu heb ik in 2009 geen winst gemaakt en in 2010 ook niet bijster veel. Hierdoor heb ik de aftrek niet helemaal heb benut. Op de belastingdienst website staat dat dit tot 9 jaar meegenomen kan worden.

 

Onder wat boek ik dit precies in? Ik zou denken onder "Vorderingen" op mijn Activa balans?

Wat staat hier tegenover op de Passiva?

 

De startersaftrek heb ik ook nog niets mee gedaan maar die kan voor zover ik weet slechts 3 keer benut worden waarbij de onderneming niet ouder dan 5 jaar mag zijn. Wat erop neerkomt dat ik in 2011, 2012 en 2013 hiervan gebruik kan maken. Is het verstandig om hier nu naar te kijken of pas op het moment dat mijn winst boven de €13,960 uitkomt?

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie
  • 0

Zelfstandigen- en startersaftrek komen niet terug in de boekhouding. Dit zijn alleen fiscale aftrekposten. Gewoon beide invullen in het programma want je kan het verrekenen met komende jaren en/of met ander inkomsten uit box 1 (voor starters).

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 168 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.