• 0

Participatie stamrecht bv in normale werk-bv

Goede middag,

 

volgende situatie:

 

Mijn vader heeft een stamrecht bv waarin een 'oprot-premie en nog wat andere zaakjes' is ondergebracht.

Ik heb een holding bv waaronder een werk bv hangt. Nu wilt mijn vader zijn slapende gelden in de stamrecht bv gedeeltelijk inzetten in de vorm van een geld-lening aan mijn werk bv.

 

Vraag 1) is dit toegestaan? Volgens mij moet het officieel in de bedrijfsactiviteiten van de sbv gemeld staan.. "beheren, investeren, deelnemen, verschaffen van leningen, etc" of zoiets.

 

Vraag 2) zo ja, zit hier een limiet aan? Het gaat om een klein bedrag <10.000€ voor als nog, maar we willen even de mogelijkheden weten t/m ca. 100.000€.

 

Vraag 3) Over deze lening zal wettelijke rente berekend moeten worden (.......). Dit is uiteraard begrijpelijk en heb hier geen probleem mee.

 

Vraag 4) Heeft de geldlening van de sbv aan mijn werk bv nog andere gevolgen, naast het risico wat het uitgeleende kapitaal draagt door dat ik ermee onderneem en dus risico's ermee aan ga?

 

Vraag 5) hoe ziet de belasting dit allemaal? Neem aan dat de rente die ik jaarlijks op de lening zal betalen de stamrecht in z'n aangifte zal moeten meenemen?

 

Verneem graag jullie adviezen/prof.meningen.

 

Mvg

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Vraag 1) is dit toegestaan? Volgens mij moet het officieel in de bedrijfsactiviteiten van de sbv gemeld staan.. "beheren, investeren, deelnemen, verschaffen van leningen, etc" of zoiets.

Op zich is dat toegestaan. Alleen als het fout gaat, kun je maar beter zorgen dat de doelomschrijving in de statuten de financiering toestaan, anders zou het wel eens heel makkelijk kunnen worden om bestuurdersaansprakelijkheid aan te tonen. Vaak staat een dergelijke bepaling er al in, het doel van een stamrecht BV is immers het beheren en beleggen van het vermogen. Als het ruim genoeg omschreven is, past het daar binnen. Even nakijken dus.

Vraag 2) zo ja, zit hier een limiet aan? Het gaat om een klein bedrag <10.000€ voor als nog, maar we willen even de mogelijkheden weten t/m ca. 100.000€.

Het moet passen binnen het bedrijfsprofiel. Als er extreme risico's gelopen worden, kan dat problemen geven - die zullen zich alleen voordoen als het fout gaat. Spreiden van het risico is niet verplicht, maar wel aan te raden. Gebeurt dat niet, dan kan dat, samen met de andere feiten en omstandigheden, problemen geven. Maar op zich zit er niet een limiet aan.

Vraag 3) Over deze lening zal wettelijke rente berekend moeten worden (.......). Dit is uiteraard begrijpelijk en heb hier geen probleem mee.

Je vraag is hoe hoog de rente moet zijn? Dat is afhankelijk van het risico dat wordt gelopen. Wat is het risicoprofiel van de schuldenaar, zijn er zekerheden, borgstellingen of andere garanties? Dat speelt allemaal een rol.

Vraag 4) Heeft de geldlening van de sbv aan mijn werk bv nog andere gevolgen, naast het risico wat het uitgeleende kapitaal draagt door dat ik ermee onderneem en dus risico's ermee aan ga?

Je gaat met het geld van je vader spelen. Dat kan problemen geven, zeker als het fout gaat: je vader is zijn pensioenvoorziening kwijt (maar moet mogelijk nog wel het een en ander aan belasting betalen over het geld dat er niet meer is), eventuele mede-erfgenamen zijn boos omdat je hun geld verkwanseld hebt. Dat is maar en voorbeeld van welke gevolgen er nog meer kunnen zijn. Daar is verder geen zinnig woord over te zeggen.

Vraag 5) hoe ziet de belasting dit allemaal? Neem aan dat de rente die ik jaarlijks op de lening zal betalen de stamrecht in z'n aangifte zal moeten meenemen?

De stamrecht BV zal de rente inderdaad moeten verwerken in de jaarrekening. Of dat tot winst leidt, is mede afhankelijk van de stamrechtovereenkomst (er zal immers ook oprenting van de voorziening plaatsvinden). Bij jouw BV is de rente in beginsel aftrekbaar. Er bestaan wel wat renteaftrekbeperkingen, maar die zijn meestal niet zo heel snel van toepassing als je het geld normaal ten behoeve van de onderneming gebruikt, maar ook dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden. Of zich nog andere gevolgen voordoen, is afhankelijk van de exacte feiten en omstandigheden, maar doorgaans heb je het hiermee wel ongeveer gehad.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0
Op zich is dat toegestaan. Alleen als het fout gaat, kun je maar beter zorgen dat de doelomschrijving in de statuten de financiering toestaan, anders zou het wel eens heel makkelijk kunnen worden om bestuurdersaansprakelijkheid aan te tonen. Vaak staat een dergelijke bepaling er al in, het doel van een stamrecht BV is immers het beheren en beleggen van het vermogen. Als het ruim genoeg omschreven is, past het daar binnen. Even nakijken dus

 

Duidelijk. Zal ik even nakijken.

 

Het moet passen binnen het bedrijfsprofiel. Als er extreme risico's gelopen worden, kan dat problemen geven - die zullen zich alleen voordoen als het fout gaat. Spreiden van het risico is niet verplicht, maar wel aan te raden. Gebeurt dat niet, dan kan dat, samen met de andere feiten en omstandigheden, problemen geven. Maar op zich zit er niet een limiet aan.

 

Geen extreme risico's. Geld zal worden gebruikt voor het overnemen van een x% aandelen van mijn huidig/soon-to-be-ex partner.

 

Je vraag is hoe hoog de rente moet zijn? Dat is afhankelijk van het risico dat wordt gelopen. Wat is het risicoprofiel van de schuldenaar, zijn er zekerheden, borgstellingen of andere garanties? Dat speelt allemaal een rol.

 

Risico profiel van mijn werk-bv is relatief laag. Zit geld in de zaak. Wordt leuk netto w % gemaakt. Maar geen zekerheden in vorm pand/auto's/etc. Het maakt me eerlijk gezegd ook niet veel uit, of het nu 3% of 6% is. Heb alleen geen zin in 11% voor een prive lening bij de bank.

 

Je gaat met het geld van je vader spelen. Dat kan problemen geven, zeker als het fout gaat: je vader is zijn pensioenvoorziening kwijt (maar moet mogelijk nog wel het een en ander aan belasting betalen over het geld dat er niet meer is), eventuele mede-erfgenamen zijn boos omdat je hun geld verkwanseld hebt. Dat is maar en voorbeeld van welke gevolgen er nog meer kunnen zijn. Daar is verder geen zinnig woord over te zeggen.

 

Niet spelen, handelen. Doen waar ik 2000% zeker van ben dat ik er geld op ga verdienen ;-) (bedankt voor de goede zorgen). Maar je hebt gelijk, pa's ouwe dag voorziening ja. Vandaar enkel de 10k€ voor als nog. En het geld dat hij over zijn 'oprot-premie' aan de belastingdienst schuldig is, staat komende jaren achter slot en grendel en gaat zowel hij noch ik aan komen. Zou het me eeuwig kwalijk nemen als m'n vader door mijn schuld met 65jr een krantenwijk moet nemen om de torenhoge schuld a/d B-dienst te moeten aftikken. No way. Hij realiseert zich goed in welke handel ik zit, wat ik met het geld doe (relatief gezien, weinig risico) en wanneer hij het terug heeft.

 

 

De stamrecht BV zal de rente inderdaad moeten verwerken in de jaarrekening. Of dat tot winst leidt, is mede afhankelijk van de stamrechtovereenkomst (er zal immers ook oprenting van de voorziening plaatsvinden). Bij jouw BV is de rente in beginsel aftrekbaar. Er bestaan wel wat renteaftrekbeperkingen, maar die zijn meestal niet zo heel snel van toepassing als je het geld normaal ten behoeve van de onderneming gebruikt, maar ook dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden. Of zich nog andere gevolgen voordoen, is afhankelijk van de exacte feiten en omstandigheden, maar doorgaans heb je het hiermee wel ongeveer gehad.

 

Duidelijk verhaal/antwoord. Mijn dank is groot.

 

Mvg.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 129 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.