• 0

Factuur naar debiteur, creditfactuur van betaalprovider

Hallo,

 

Ik zit met een probleempje met betrekking tot mijn administratie. Ik ben een kleine eenmanszaak, en in principe voldoet het om puur de inkomende en uitgaande facturen bij te houden en netjes te archiveren. Het probleem waar ik nu tegen aanloop is als volgt.

 

Ik heb een klant een factuur gestuurd, zoals ik natuurlijk altijd doe. Deze klant heeft vervolgens met iDeal betaalt, en van de iDeal provider ontvang ik straks een creditfactuur met daarop hetzelfde bedrag (minus de iDeal transactiekosten). Als ik beide facturen in mijn administratie inboek, lijkt het dus alsof ik twee keer dat bedrag ontvangen heb, terwijl ik het natuurlijk maar één keer ontvangen heb.

 

Hoe zou ik dit het beste op kunnen lossen?

 

Groeten,

Martijn

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het probleem is waarschijnlijk dat ik nooit iets 'boek'. Ik ben maar een kleine onderneming en heb me nooit verdiept in boekhouden in de vorm zoals dat eigenlijk hoort. Zoals ik al zei bewaar puur m'n uitgaande en inkomende facturen, en dat voldeed tot nu toe altijd. Daarmee ben ik namelijk zelf in staat de OB aangifte te doen. Mijn accountant stuur ik eens in het jaar de overzichten van ingaande en uitgaande facturen, en daarmee kon hij de IB aangifte doen.

 

Is er geen andere mogelijkheid, dan een hele andere manier van boekhouden om simpelweg dit administratieve probleempje op te lossen?

Link naar reactie
  • 0

De creditfactuur van iDeal aan jouw factuur nieten en aan je boekhouder geven, met de mededeling dat hij niet moet vergeten de kosten van iDeal te verwerken. Dan ligt het probleem weer waar je het oorspronkelijk had neergelegd, namelijk de boekhouder. Hij zal het conform bovenstaande oplossen.

 

Voor de omzetbelasting maakt het geen verschil. Je omzet blijft de omzet zoals je die op je eigen factuur hebt vermeld en de kosten van iDeal betreffen een financiële transactie, die is vrijgesteld van omzetbelasting (en staat dus ook niet op de factuur van iDeal).

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Bovenstaande reactie: bedankt! Dat klinkt inderdaad als een geschikte oplossing. Nu ga ik het helaas nog een stukje lastiger maken. Op de creditfactuur die ik van de iDeal provider ontvang, staan naast die iDeal transactie ook nog andere bedragen (inkomsten uit micropayments).

 

Cijfervoorbeeldje. Ik stuur de klant een factuur van 50 euro. Ik ontvang van de iDeal provider een creditfactuur van 50 euro - transactiekosten + overige inkomsten. Simpelweg achter de factuur die naar mijn klant gaat nieten, wordt dus lastig. Die 'overige inkomsten' moeten immers wel in de administratie terugkomen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 120 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.