• 0

Herzien oude, niet-afgehandelde IB-aangifte

Hoi,

ik ben al een tijdje aan het zoeken, maar ik kom er niet uit. Hopelijk kan (en wil) hier iemand een zinnig antwoord geven.

Sinds 2004 heb ik een eigen bedrijfje. Tot en met 2007 kwam ik wel aan de urennorm, maar vanaf 2008 niet meer. Bij het invullen van de aangiftes van 2008 en 2009 is onterecht aangegeven dat ik aan de urennorm voldoe. Ik heb dit vandaag voorgelegd aan iemand bij de Belastingdienst en die gaf aan dat ik, als de aangifte nog niet afgehandeld is, de aangifte kan corrigeren en opnieuw kan insturen. De aangiftes zijn nog niet verwerkt, dus dat wil ik dan graag doen.

Door de economische crisis is mijn branche enorm onderuit gegaan en zijn veel gevestigde bedrijven en leveranciers gestopt of failliet gegaan. Ikzelf heb een omzet van ongeveer € 0 in deze twee jaren. Geen andere baan ernaast, wel een voltijd studie. Ik heb een heel klein webwinkeltje in hobbyspulletjes. Dus wel een voorraad van een paar duizend euro, verschillende, onbekende klanten.

Blijft de aanpassing dan beperkt tot het simpelweg het vinkje uitzetten in mijn aangifte? Ik heb natuurlijk een aangifte voor ondernemers, maar moet ik dit wel zo invullen of moet ik de hele boel nu in een particuliere aangifte doen en die versturen? Moet ik mijn rechtsvorm laten omzetten (nu nog eenmanszaak)? Moet ik verder nog iets doen?

Groetjes,

Phoenixxx

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

• 0

Blijft de aanpassing dan beperkt tot het simpelweg het vinkje uitzetten in mijn aangifte? Ik heb natuurlijk een aangifte voor ondernemers, maar moet ik dit wel zo invullen of moet ik de hele boel nu in een particuliere aangifte doen en die versturen? Moet ik mijn rechtsvorm laten omzetten (nu nog eenmanszaak)? Moet ik verder nog iets doen?

Allerlei uiteenlopende vragen. Enkele antwoorden hierop:

"Blijft de aanpassing dan beperkt tot het simpelweg het vinkje uitzetten in mijn aangifte?"

Ja. Met de kanttekening dat ikzelf niet werk met dat programma van de BD, maar met commerciële aangiftesoftware en daarmee zou het wel zo zijn.

"Ik heb natuurlijk een aangifte voor ondernemers, maar moet ik dit wel zo invullen of moet ik de hele boel nu in een particuliere aangifte doen en die versturen?"

Nee, natuurlijk niet. Je bent toch ondernemer.

"Moet ik mijn rechtsvorm laten omzetten (nu nog eenmanszaak)?"

Omzetten in een BV…? Dat zou zeker niet doen, met rond de 0,- omzet.

"Moet ik verder nog iets doen?"

Je zou misschien kunnen overwegen om te stoppen als ondernemer, maar wat dan (baantje zoeken?). Ik zou proberen om de handel te heruitvinden zodat je wel weer omzet maakt.

Hoop dat je hier iets aan hebt.

• 0

Niet omzetten in een BV, maar richting de ZZP of freelance. Maar dan vraag ik me weer af of dat wel aan de orde is met een webwinkel (ik dacht dat dat meer in de advieshoek zat, dat je opdrachtgevers hebt)

Ik overweeg ook te stoppen, maar het is nu meer een soort hobby erbij dan echt een bedrijf. En als hobby erbij vind ik het wel leuk om te doen.

• 0

Niet omzetten in een BV, maar richting de ZZP of freelance.

Aha,

Maar dat bestaat niet. Als je ondernemer bent, dan heb je (formeel) een eenmanszaak.

ZZP en Freelancer zijn kreten ('volkmond'), geen formele begrippen. En zeker geen 'rechtsvorm' die je ergens voor kan gebruiken.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar