• 0

Opdrachten via recruitment buro's

Beste ondernemers,

Wie kan mij voorzien van legal advice voor de volgende case?

Ik ben zelfstandig ondernemer en kom meestal aan opdrachten via tussenburo's.

Momenteel ben ik door 2 buro's neergelegd bij een klant die met mij in zee wil, voor het gemak noem ik ze buro A en buro B. Buro A heeft een gesprek geregeld met de opdrachtgever, maar Buro A is onprofessioneel om mee te werken, ze behandelen me onprettig, stellen alles ter discussie. Buro B wil mij ook plaatsen bij opdrachtgever, en in dat buro heb ik vertrouwen. Bottleneck: bij Buro A is het gesprek geweest met de opdrachtgever en niet bij buro B.

De opdrachtgever maakt het eigenlijk niet uit via welk buro, maar heeft wel een lichte voorkeur voor buro B vanwege de prettigere werkwijze.

Als ik zelf via buro B de opdracht wil aannemen omdat buro A steken heeft laten vallen in hun werkwijze - mag ik dat dan doen? Ik bedoel, wettelijk? Er is niets getekend, geen voorwaarden of iets dergelijks, op dit moment met Buro A of B. Alleen het gesprek heeft plaatsgevonden op locatie van Buro A.

Het meest nadelige aan de situatie is wellicht dat via Buro A geen opdracht meer zal worden binnengehaald - maar Buro A zou ik dan ook niet mee willen werken vanwege hun onprofessionele acties.

 

Heeft iemand hier advies?

 

Alvast dank,

 

Leela

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Leela,

 

Misschien kort door de bocht maar als de opdrachtgever (de klant) de opdracht gunt aan Buro B dan heeft Buro A toch niets meer te willen. Buro A moet tegen jou zeggen dat de opdracht niet door gaat. Jij gaat naar buro B en neemt de opdracht aan. Je hebt niets getekend en buro A heeft de opdracht niet. Zie het probleem niet. Neem aan dat je alleen maar een oriënterend gesprek hebt gehad om te kijken of er een match is.

Parte-ICT . Voor ICT beheer, en clouddiensten zoals: Hosted Exchange, Hosted Desktop. Gericht op het MKB

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

Bedankt voor je reactie.

 

Buro A dreigt dat feitelijk dat ze een juridische procedure opstarten. Opdrachtgever legt de bal bij mij om het op te lossen.

Maar ik zie het probleem niet zo, ik heb zelf voorkeur voor buro B - en buro A heeft nooit een opdrachtbevestiging gekregen dat opdrachtgever mij wil. Er komt dus een opdrachtbevestiging via Buro B aan.

Hoewel, de opdrachtgever heeft mij nu gevraagd wel contact op te nemen met buro A om nogmaals aan te geven dat ik niet via hen wil werken. Ik zie dat niet zitten, er is al een gesprek geweest in de weken hiervoor waarin ik dit duidelijk had aangegeven.

Ik ben er dus - meer dan - klaar mee.

De vraag is of een rechtzaak iets is wat ik zou willen en bankroet gaan - wat natuurlijk ook wel een heftig scenario zou zijn.

 

Het is dat de branche vrijwel alleen met tussenburo's werkt anders had ik het wel geweten, doe liever mijn eigen acquisitie.

 

groetjes Leela :-\

Link naar reactie
  • 0

Hoi Leela,

 

Misschien kort door de bocht maar als de opdrachtgever (de klant) de opdracht gunt aan Buro B dan heeft Buro A toch niets meer te willen. Buro A moet tegen jou zeggen dat de opdracht niet door gaat. Jij gaat naar buro B en neemt de opdracht aan. Je hebt niets getekend en buro A heeft de opdracht niet. Zie het probleem niet. Neem aan dat je alleen maar een oriënterend gesprek hebt gehad om te kijken of er een match is.

 

Ja maar die match is er dus wel.

En de opdrachtgever (de klant) gunt de opdracht wel aan Buro B, maar zegt dat niet hardop en speelt het anders - door Buro A te vertellen dat ik redenen heb om niet met hen te willen werken.

Van Buro B wist ik bijvoorbeeld ook al heel snel dat ik de opdracht binnenhad. Buro A had al weken niets van zich laten horen.

Toen ik opdrachtgever vroeg wat er aan de hand was, gaf deze aan dat Buro A dat ook niet kon weten omdat Buro A nog geen respons van hem had gekregen.

Het lijkt meer een soort verkapte actie van de opdrachtgever, die wellicht via Buro B ook een betere deal kan sluiten net als ikzelf, om mij te bewegen de zaak op te lossen -

waarbij ik de volledige verantwoordelijkheid krijg om Buro A te vertellen dat ik niet met hun verder wil.

 

Als ik de hele opdracht afsla - dan hebben 3 partijen niks - klant, ik en tussenburo niet.

 

Beetje chaotisch scenario eigenlijk als ik het zo bekijk,,,,

Link naar reactie
  • 0

Wat je na moet gaan is of de klant een contract e.d. is aangegaan met buro A. Als dat niet het geval is dan moet je kijken of je het voor elkaar krijgt dat de klant de opdracht gunt aan buro B. Buro A kan dan de opdracht niet aan je geven waardoor je vrij bent om met Buro B in zee te gaan. Belangrijk in deze is dus wat de afspraak is tussen de klant en Buro A.

 

Bura A kan nooit een rechtzaak tegen je aanspannen als ze de opdracht niet hebben van de klant

Parte-ICT . Voor ICT beheer, en clouddiensten zoals: Hosted Exchange, Hosted Desktop. Gericht op het MKB

Link naar reactie
  • 0

Heb je ooit via bureau A voor een opdrachtgever gewerkt? Ben je daardoor bekend met hun voorwaarden?

 

Ik ben geen jurist, maar ik denk dat het ergste wat je kan gebeuren is, dat bureau A je geen opdrachten meer gunt. Je hebt niets getekend. Toegegeven, netjes is wat anders...

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Nee ik heb nooit voor Buro A gewerkt.

De opdrachtgever heeft Buro A en B als supplier in hun systeem. Ze gunnen de opdracht aan buro B maar willen ook geen problemen met Buro A.

 

Netjes of niet?

Het is maar de vraag. Enige weken daarvoor gebeurde het volgende:

Buro A had voor een andere klant van hen in een wat te vroeg stadium aan mij doorgegeven dat de opdracht akkoord was zonder dat ik dat wist - gesprekken e.d. waren er al geweest van mijn kant, het zou allemaal binnen korte tijd afgetikt zijn. Vervolgens werd er een draft contract opgesteld tussen buro A en mij om voor deze klant aan de slag te gaan, enige wat nog moest worden afgetikt was de finale goedkeuring van de klant. Bij nabellen van mijn kant naar Buro A na een aantal weken, bleek dat de opdracht achteraf toch niet doorging. Het budget bij klant was niet akkoord. Al die tijd had Buro A me wel vastgehouden en overtuigd dat het finale akkoord eraan kwam. Daarna voelde ik mij wel gewaarschuwd dat ze ook niet al te serieus met mij omgingen - natuurlijk waren er op dat moment ook andere potentiele opdrachtgevers waar ik in die tijd niet op in ben gegaan.

 

Link naar reactie
  • 0

It's all in the eye of the beholder.

 

Wat je beschrijft gebeurt wel vaker. Klanten zeggen vaak al toe, ondanks dat ze nog geen interne krabbels hebben weten te verzamelen. Dus bureau A hoeft helemaal niet gelogen te hebben. Wellicht hadden ze nog een klein voorbehoud moeten maken, maar aan het lijntje houden vind ik ook niet helemaal het juiste woord.

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

In dat geval hou ik liever alle opties open en benadeel ik buro A niet.

Dwz buro A wil een oplossing zoeken en ik ga niet in zee met buro B.

 

Zo is het wellicht het best.

 

Bedankt Yannick voor je reacties.

 

Groetjes Leela

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 118 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.