• 0

Verkoop aandelen BV, wie is nu betaling verschuldigd

Hallo allemaal,

 

Ik zit even met een lastig dingetje. Vorig jaar heb ik een (klein) deel van mijn aandelen in een vennootschap verkocht aan een privépersoon en dit hebben we vastgelegd in een koopovereenkomst. In deze koopovereenkomst is afgesproken dat betaling van de koopsom pas eind 2010 hoefde te gebeuren. De levering van de aandelen zijn (notarieel) echter gedaan aan de vennootschap van deze privépersoon.

 

Nu blijft de betaling uit en eerlijk gezegd twijfel ik of ik wel de juiste aanschrijving heb gedaan :-\. In dit geval de vennootschap. Kan iemand hierin duidelijkheid bieden?

 

Bedankt,

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

De eigendom van een goed gaat over van de een naar de ander als aan drie voorwaarden is voldaan:

1. Geldige titel (bijv. een koopovereenkomst)

2. Geldige levering

3. Beschikkingsbevoegdheid (van de vervreemder)

 

Wat zien we hier?

Allereerst de basis van waaruit begonnen moet worden. Er is geleverd (2) en jij bent beschikkingsbevoegd (= jij mocht de aandelen verkopen) (3). Een geldige titel (1) ontbreekt echter. Tussen jou en de privepersoon bestaat namelijk een koopovereenkomst en niet tussen jou en de vennootschap. Kortom, ondanks de levering is de eigendom van de aandelen niet overgegaan.

 

Maar in dit geval kunnen er een aantal zaken spelen die de zaak anders maken:

- de schriftelijke overeenkomst is vervangen door een mondelinge overeenkomst inhoudende verkoop aan de vennootschap (wie was getuige? de notaris? verwijst de leveringsakte naar deze mondelinge overeenkomst?)

- er is overeengekomen dat weliswaar verkocht werd aan de privepersoon maar direct geleverd werd aan de vennootschap (verwijst de leveringsakte hiernaar?)

- iets anders wat ik niet uit jouw post kan opmaken

 

Kun je een en ander niet teruglezen in de leveringsakte? Dan zou ik de notaris bellen en vragen of de eigendomsoverdracht wel daadwerkelijk heeft plaatsgevonden (zie mijn verhaal hierboven).

]

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 174 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.