• 0

Hoofdelijke aansprakelijkheid richting fiscus VOF

Beste Allemaal,

 

Sommigen van jullie hebben eerdere verhalen van mij misschien wel gelezen over de ruzie met mijn compagnon waar ik in beland ben geraakt alweer bijna een jaar geleden.

 

Helaas is na bijna een jaar de ellende nog niet helemaal voorbij. (begint gelukkig wel een eind aan te komen).

Onze VOF is inmiddels beeindigd en ik ben gestart met een geheel nieuwe eenmanszaak.

 

Mijn compagnon die altijd de aangiftes verzorgde en de administratie deed heeft op zijn zachtst gezegd nogal bij benadering gewerkt. De administratie klopt hier mee dus bij benadering maar er zijn veel slordigheidsfouten geconstateerd en onvolkomenheden. Ik zou deze onvolkomenheden graag willen herzien echter feit is wel dat dit naar schatting ongeveer 5000 euro gaat kosten (boekhouders) en de nodige naheffingen en boetes van de belastingdienst tot gevolg heeft. (mijn compagnon wil niet zo veel geld betalen gezien hij nog steeds van mening is dat de administratie 99 procent correct is).

 

Ook is mijn compagnon de nodige facturen kwijtgeraakt en is bijvoorbeeld het voorraadbeheer al jaren niet of nauwelijks bijgehouden. (dingen die tijdens een herziening lastig tot de bodem uitgezocht kunnen worden)

 

Gezien de rechtbank werkafspraken heeft opgedragen (voortvloeiend uit mijn vorige draadje) waar onder de afspraak dat we bij elkaar moesten komen om een oplossing te formuleren voor dit probleem zaten we afgelopen week weer eens tegenover elkaar.

 

Mijn compagnon kwam met het volgende voorstel:

Onderlinge aansprakelijkheid voor de administratie voor de gehele periode volledig te verleggen naar hem.

Hij verwacht dat mocht de belastingdienst aankloppen hij alles kan uitleggen en dingen die evt. toch betaald dienen te worden lager uitpakken dan de kosten voor het herzien van de administratie. (Hier heeft hij mogelijk gelijk gezien het een kleine startup betreft).

Ik zou hiermee dus onderling gevrijwaard worden voor zijn handelingen de afgelopen jaren en alle eventuele naheffingen en boetes zou ik onderling kunnen verhalen of door kunnen sturen naar mijn compagnon. Ook eventuele verantwoording zal vanaf dat moment bij mijn compagnon liggen. Eigenlijk een soort onderlinge taakverdeling waarbij de administratie niet mijn taak is.

 

Nu ben ik uiteraard op de hoogte van de hoofdelijke aansprakelijkheid jegens derden (b.v. de belastingdienst) en vroeg ik mij af hoe hier juridisch en door de belastingdienst mee omgegaan wordt. Ik ben zelf niet in het bezit van de boekhouding van de inmiddels beeindigde VOF en als de belastingdienst boeken in wil zien kan ik enkel doorverwijzen naar mijn toenmalig compagnon. Dit strookt echter niet met mijn hoofdelijke aansprakelijkheid waar bij ik aanneem dat ik tekst en uitleg moet kunnen geven over de administratie. (Ik moest meteen denken aan b.v. een maatschap met meerdere maten. Een persoon doet de administratie en wanneer men uit de maatschap stapt neem ik aan dat de administratie bij de maatschap blijft ondanks de hoofdelijke aansprakelijkheid).

 

Ik realiseer me dat boetes en naheffingen vanuit de belastingdienst op beide vennootten verhaalt kunnen worden. Ook realiseer ik me dat bij een faillisement van mijn compagnon ik moeilijk of niet kan verhalen bij mijn compagnon. Wat ik echter niet weet is waar de belastingdienst aan klopt bij verantwoording over de administratie en of de belastingdienst begrip kent voor een onderlinge taakverdeling. (denk ik helaas niet).

 

Misschien is het een beetje een onsamenhangend verhaal geworden maar ik hoop dat jullie in ieder geval mee kunnen en willen denken zodat ik de addertjes onder het gras goed in de gaten heb.

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het lastige in deze is dat het per belastingsoort verschillend uitpakt. De omzetbelasting is een aangelegenheid van de VOF, waarbij de vennoten hoofdelijk aansprakelijk zijn. Zoals je zelf al opmerkt kun je de onderlinge aansprakelijkheid contractueel verleggen, maar dat werkt inderdaad alleen onderling en niet tegen derden. In theorie (in de praktijk gebeurt het alleen in héél bijzondere gevallen, waar ik dit niet zo een-twee-drie onder zou scharen) zou er overigens ook strafrechtelijk opgetreden kunnen worden en iemand anders voor jouw gevangenisstraf op laten draaien is niet zo heel makkelijk. Dit zal dus niet gebeuren, maar eigenlijk zou je daar dan óók afspraken over moeten maken. Overigens is het administratieprobleem wel iets om goed over na te denken. Je kunt de belastingdienst wel naar je medevennoot verwijzen voor de administratie, maar dat ontslaat je niet van je verplichtingen.

 

Voor wat betreft de IB: dat is een privé-aangelegenheid, geen zaak van de VOF. Het deel van je medevennoot zal dus niet op jou kunnen worden verhaald door de belastingdienst, het gaat slechts om je 'eigen' belasting. Je bent dan ook zelf verantwoordelijk voor je eigen aangifte en je zult wel hele goede afspraken moeten maken om dat op je medevennoot te kunnen verhalen.

 

Voor wat betreft de belastingheffing lijkt mij dat voor verleggen overigens geen reden is, maar dat ieder zijn eigen deel betaalt. Immers, als alles goed was verwerkt, had je dat óók moeten betalen. Alleen de boeten zou je dan nog over kunnen twisten.

 

Kortom: afspraken maken kan, maar hebben geen effect richting belastingdienst. Mocht je moeten betalen, dan kun je pas daarna verhaal halen bij je medevennoot.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor het snelle antwoord weer.

Ik weet inderdaad dat mijn IB-aangiften inderdaad hoe dan ook binnen mijn eigen verantwoordelijkheid vallen.

Het vervelende is dat de winst uit de VOF hier in meegenomen wordt en deze winst dus gebaseerd is op wankele cijfers.

Deze aangiften zijn dus zo goed als mogelijk is gedaan echter is alles gebaseerd op een slecht fundament.

 

Ieder bedrijf met meerdere personen heeft een onderlinge (vaak niet omschreven) taakverdeling. Zo uiteraard ook bij ons, waarbij mijn compagnon de administratie beheerde en ik veel meer bezig was met acquisitie en andere klantgerelateerde zaken. Het voelt daarom erg oneerlijk dat ondanks dat dit een normale gang van zaken is men toch voor de volle 100 procent aansprakelijk is voor het werk van de vennoot. Waarschijnlijk was de enige manier om dit in te dekken een VOF overeenkomst deponeren bij de KVK waar in dit soort items besproken worden of kan dit ook niet? Anders verwacht de belastingdienst dat beide vennoten 200 procent werken gezien ze elkaars functies continue moeten nagaan? Niet echt een welkome stimulance op te gaan ondernemen.

 

Hoe verwachten jullie dat de belastingdienst reageert als men langs komt voor boekencontrole en ik de boeken niet in bezit heb? (logisch gezien er maar 1 administratie is en 2 vennoten?) Krijg ik dan meteen op mijn donder of zal de belastingdienst begrijpen dat er maar 1 administratie aanwezig is en naar mijn vennoot toe stappen? Misschien is er wel een ex-vennoot aanwezig op dit forum die ook over deze boekencontroles heeft nagedacht en hier een oplossing voor heeft?

 

Ook snap ik dat het logisch zou zijn om de belasting (boetes daargelaten) hoofdelijk zou worden geheven. Ik heb in eerste instantie ook aangeboden om dit te betalen echter wil ik dan wel dat de boekhouding ook goed herzien wordt en dit wil mijn compagnon dan weer niet.

 

Al met al een heel lastig verhaal en een echte juiste route zie ik helaas nog niet. Het voelt als kiezen tussen meerdere foute dingen waarbij sommige keuzes al onmogelijk gemaakt worden door mijn compagnon.

 

Link naar reactie
  • 0

Je hebt de verantwoordelijkheid als ondernemer om de administratie te bewaren en op verzoek te kunnen overleggen.

Gelet op de vele onduidelijkheden zou ik in ieder geval een kopie van de administratie in mijn bezit willen hebben.

Wanneer de stukken aanleiding geven om met de fiscus in gesprek te moeten gaan, kun je dat m.i. altijd beter zelf doen dan omgekeerd. Overleg dat dan wel met je accountant of fiscalist.

Gaston

KapitaalMeester

Gaston Hendriks MFP FFP

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 199 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.