• 0

aanmerkelijk belang

Goedemiddag,

 

Op dit moment ben ik als werknemer werkzaam bij een bedrijf, het is de bedoeling dat ik aandelen ga overnemen.

 

Wat zijn de gevolgens als ik 10 % van de aandelen overneem en deze stop in een BV, ben ik dan voor 100 % in dienst van mijn BV en ontvang ik een bedrag voor mijn diensten en moet ik zelf zorgen voor pensioen/verzekeringen/auto e.d. of kan ik als werknemer werkzaam blijven, dus de huidige situatie voorzetten ?

 

Ik hoor graag van jullie

 

Robert

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

@Robbert1975,

 

Even een recapitulatie van hetgeen je beoogt:

 

- je richt een BV op

- de op te richten BV verkrijgt een deelneming in een andere BV (10%)

 

Daarmee ontstaat:

 

- je verkrijgt een aanmerkelijk belang in de eigen (op te richten) BV van 100% en daar geniet je een (zogenaamde) fictieve dienstbetrekking met een (zogenaamd) fictief loon van 41.000 euro bij full-time dienstbetrekking in 2011.

 

- je kan pensioen opbouwen in de eigen (op te richten) BV en daarbinnen dien je ook jezelf te verzekeren, voor zover dat gewenst en/of wettelijk verplicht is

 

Mijn adviezen in deze:

 

- neem als natuurlijk persoon geen aanmerkelijk belang (10%) in de BV waarin je nu werkzaam bent (om diverse redenen)

 

- geniet de deelnemingsvrijstelling (die je hebt als je een eigen BV opricht en laat deelnemen in de BV waarin je nu werkzaam bent en 10% belang zal nemen)

 

- factureer eventuele werkzaamheden zoveel mogelijk uit de eigen (op te richten) BV naar de BV waarin je een deelneming van 10% zal verkrijgen

 

Mochten je vragen hebben naar aanleiding van het bovenstaande, reageer dan in dit forum of stuur me een persoonlijk bericht via de PM button.

 

MvG

Link naar reactie
  • 0

Met (indirect) 10% van de aandelen blijft je verplicht verzekerd voor de werknemersverzekeringen (bij de werkmij). Daarnaast is de gebruikelijk loonregeling van toepassing. Je kunt er voor kiezen om bij de werkmij in dienst te blijven, of bij je eigen holding in dienst te komen en een managementfee in rekening te brengen aan de werkmij. In het laatste geval kun je je eigen arbeidsvoorwaarden creëren, voorzover dat niet vanuit de werkmij is geregeld.

 

In overleg met je werkgever valt er dus veel te kiezen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 164 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.