• 0

auto op de zaak of prive, 2 dga ondernemers

Hallo beste leden van dit forum.

wij, mijn vader en ik zitten met een vraag. Per 1-8-2011 start ik mijn eigen bv (met holding). Mijn vader wordt 65 en wil het rustiger aan gaan doen, blijft wel 3 uur per dag beschikbaar, voor advies en vraagbaak.

vaders bedrijf, projectontwikkeling, onroerend goed beheer eigen en van derden.

Ik ga met mijn eigen bv advies werk verrichten voor de bedrijven van mijn vader. Mijn bv staat los van mijn vaders bedrijven. (fiscaal verhaal).

nu zit ik met de vraag, op dit moment rij ik een prive auto (ben op dit moment nog in loondienst van vaders bedrijf), waarvoor ik een km vergoeding krijg.

Is het verstandig om per 1-8-2011 een nieuwe auto te kopen en deze op mijn bv te zetten? Stel dat de winsten de komende jaren laag blijven.

of is het misschien een mogelijkheid dat er 1 nieuwe auto wordt gekocht op de bv van mijn vader en dat wij die allebei rijden voor het bedrijf?

Wat is hierin wijsheid, zeker fiscaal gezien?

alvast bedankt voor jullie reactie

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dat is onmogelijk om te beantwoorden, omdat de keuze afhankelijk is van o.a. de persoonlijke voorkeuren, het aantal kilometers, de verhouding privé-zakelijk, de kosten, de auto, etc.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

hallo Ronald,

 

de bedrijfsauto maakt per dga 7500 km per jaar. dus als het 1 auto zou zijn is dit 15000 km per jaar.

op dit moment rijden we met de partners erbij in totaal 4 auto's. Aangezien er met regelmaat 1 of 2 niet in gebruik zijn kwamen we tot de gedachte, we nemen 1 nieuwe bedrijfswagen waar de dga's mee rijden, dit is goed af te stemmen met elkaar.

daarlangs blijven er 2 priveauto's beschikbaar.

Wat bedoel je met persoonlijke voorkeuren?

als je meer informatie wil dan hoor ik het wel

alvast bedankt

Link naar reactie
  • 0

Je zal toch zelf moeten berekenen wat de verschillende varianten zijn. Als je privé geen auto inlevert, dan heb je met een auto op de BV dus in ieder geval extra vaste lasten. Ik betwijfel of dat opweegt tegen opbrengsten. Betreft het een vervanging, dat kan dat anders zijn, maar ook dat betekent rekenwerk: er is geen vast patroon van wat er wanneer voordeliger is. Met persoonlijke voorkeuren bedoel ik o.a. wil je een auto op de BV (liquiditeitspositie, etc.), wil je een kmadministratie bijhouden, etc.

 

Heb je overigens de rest wel afgestemd met een fiscalist? Het kan nog al wat consequenties hebben als je eerst in loondienst was en vervolgens alleen maar opdrachten voor je oude werkgever gaat verrichten. Nu heeft dit ook wel wat weg van een soort van bedrijfsopvolging, daar zijn ook leuke dingen mee te doen. Hoe ga je trouwens om met de werkzaamheden van je vader voor je vennootschap?

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

hallo Ronald,

even wat uitleggen.

2010 stond er 1 auto op de zaak, is per 1-1-2011 naar prive gegaan. dga A (vader)

bij dga A stond al 1 vergelijkbare auto prive. Dus vanaf 2011 2 auto's op prive

 

Bij mij, vanaf 1-8-2011 dga B staan op dit moment 2 auto's prive, reden, mijn partner en ikzelf hebben dagelijks een auto nodig.

 

vanaf 1-8-2011 werken de dga's A+B op dezelfde lokatie, met aparte bv's + (holding).

zouden we dan met 1 nieuwe auto op de zaak gaan rijden, dan betekent dit dat er 1 priveauto weg zou kunnen.

Mijn vraag is, is dit fiscaal mogelijk, stel de auto van de zaak staat bij mijn vader op de bv, kan ik deze dan ook gebruiken voor mijn eigen werk (bv) om hiermee naar mijn klanten te gaan.

Of is het dan zo dan dga B de auto moet huren van dga A?

uiteraard wordt er een km administratie bijgehouden.

Het merendeel van het werk is voor mijn vader zoals ik in het begin al aangaf.

 

ik twijfel er aan of het interressant is om de nieuwe auto in mijn bv op te nemen, omdat ik verwacht dat de winsten de komende tijd niet dermate hoog zullen zijn. Wat niet is kan natuurlijk nog komen.

Het is meer de gedachte erom heen ik vind het belangrijk dat de auto of auto's in gebruik zijn en niet dat ze er alleen maar voor de schow staan.

Zelf denk ik dat het misschien nog wel fiscaal aantrekkelijker is om met de prive auto''s de km bij het bedrijf te declareren, aangezien er zo weinig gereden wordt. Als jij een andere mening hebt dan hoor ik dit graag.

 

Je hebt gelijk, het opstarten van mijn eigen bv(met holing) is in het kader van de toekomstige bedrijfs opvolging. Dit is ontstaan door overleg met de fiscalist. Wat voor leuke dingen zouden we nog met de bedrijfsopvolging kunnen doen?

En wat bedoel je met de vraag, hoe ga je trouwens om met de werkzaamheden van je vader voor je vennootschap?

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 171 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.