Jump to content

wend

Junior
  • Content Count

    17
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0

Personal info

  • You are:
    ondernemer in spe
  • How did you find us:
    zoekmachine

Register

  • What age group do you belong to?
    41-45
  • You are primarily interested in:
    ondernemen algemeen
  • Which other websites about entrepreneurship and / or innovation do you visit regularly?
    de zaak, kvk, belast
  1. Hallo, ik ben al een tijdje bezig met het uitzoeken hoe ik het beste kantoor aan (in) huis kan gaan houden. Er is mij de afgelopen periode veel duidelijk geworden door onze forumleden. Dank hiervoor. Om nu onder de TBR regeling uit te komen kwam een collega met hetvolgende voorstel. Even ter info, ik heb met mijn partner het huis in eigendom. Het huis is al voorzien van 2 aparte huisnummers. Het kantoor krijgt een eigen ingang met eigen pantry. Het kantoor zit wel inpandig (geen aparte garage of zo). Het kantoor zou ook zelfstandig te verhuren zijn. Ik heb nu nog alleen een werk BV, maar daar komt waarschijnlijk binnenkort een beheer BV bij, waar oa de mogelijk aan te kopen onroerend goed (kantoorgedeelte) in komt. Ik ben eigenaar van de werk B.V. (DGA), mijn partner staat hierbuiten. Aangezien ik in de toekomst niet met de TBR regeling te maken wil hebben zou dan hetvolgende een oplossing kunnen bieden. Ik splits mijn hypotheek in een prive gedeelte en in een zakelijk gedeelte. De beheer BV koopt het inpandige kantoor. De werk BV betaalt maandelijks huur aan de beheer BV. De volledige nuts-voorzieningen worden zakelijk betaald. Dit wordt met de belastingaangifte voor het privegedeelte verrekend. Voorkom ik hiermee in de toekomst de ter beschikkings stellings regeling? Wat vergeet ik? Mogelijk andere oplossingen? Alvast bedankt voor jullie reactie groetjes wend
  2. Hallo Erik, hoe moet ik onderstaande lezen? Als de terbeschikkingstelling eindigt moet je ook afrekenen over de waardeverandering van het ter beschikking gestelde. (mogelijk toelichten met cijfers) alvast bedankt wend
  3. hoi erik, joost en marcel. alvast bedankt voor jullie reacties. wat houdt de terbeschikkingsstellingsregeling voor mij in als ik bovenstaande toe zou gaan passen. namelijk (bv gaat gedeelte van mijn prive woning huren waar ik mijn kantoor in uit kan oefenen) alvast bedankt wend
  4. hallo Joost, sorry voor de late reactie, het was nogal druk te laatste tijd. Het is geen nieuw huisnummer. Het privehuis wat ik bewoon was een voormalig cafe met een achterhuis. De cafe en het achterhuis hebben een eigen huisnummer. In de tussenliggende periode is het achterhuis met cafe samengevoegd tot woonhuis. Nu is er nog een gedeelte vrij beschikbaar, met eigen ingang en huisnummer ( 48m2) om om te vormen naar kantoor aan huis. Het is niet kadastraal splitsbaar. alvast bedankt voor de reactie groetjes wend
  5. hallo erik, bedankt voor jou reactie, is het dan wel mogelijk dat mijn BV de verbouwing in 2014 betaald? De verbouwing vind plaats in mijn huidige prive woning. wat zijn de consequenties? groetjes wend
  6. Hallo, ik heb een eigen BV, waar ik in loondienst ben en waar ik werk voor verricht. Aangezien ik voor 2013 en waarschijnlijk voor 2014 een goed jaar ga draaien zit ik erover te denken om mijn huidige kantoor (wat ik huur) op te zeggen, en een kantoor aan huis in te gaan richten. (met eigen ingang, sanitair en huisnummer)(gemeente is al accoord) De verbouwing kost zo'n 35.000 euro. kan ik voor 2013 een voorziening opnemen op mijn balans voor de verbouwing? Door deze voorziening op te voeren daalt mijn winst? de verbouwing zou dan gerealiseerd worden in oktober 2014. mogelijk dat de bv de verbouwing betaald en dat hier tegenover geen jaarlijkse huur hoeft te worden betaald aan mijzelf? wat is wijsheid? alvast bedankt voor de info groetjes wend
  7. hallo marcel en joost, alvast bedankt voor de reactie, geeft mij alweer wat meer duidelijkheid. Aangezien de bv weinig aftrekposten heeft, zou het interessant kunnen zijn de autokosten ten laste van de bv te brengen. De bijtelling valt wel mee, aangezien het een wat minder gewilde auto is(saab), (wel representatief) maar is indertijd nieuw door ons gekocht en waarvan volledige onderhoudshistory bekend is. Nu kwam ik onderstaande tegen op internet, bij een youngtimer verkoper: Om de administratieve lastendruk beperkt te houden kan de ondernemer gebruik maken van een forfaitaire maatregel, maar als die ongunstig voor hem uitvalt, kan hij er natuurlijk ook voor kiezen om af te zien van dat forfait en het in werkelijkheid ten onrechte genoten BTW-voordeel te corrigeren. Klopt dit? Want dat zou mij beter passen dan de forfetaire correctie van 1.5%. De mogelijk zakelijk auto rijd 12000 km voor de bv en 2000 km voor prive (hier kan ik ook niet onderuit). De overige prive km worden met de andere auto gereden, deze is nieuwer en van hetzelfde type en formaat. alvast bedankt voor jullie reactie
  8. ja er wordt een onderneming gedreven, (projectontwikkeling, beheer van onroerend goed, eigen en van derden). De auto's staan op mijn naam, is zo gegroeid aangezien ik voor 2 auto's in het verleden no-claim heb opgebouwd. Wat zou jou voorstel in deze zijn?
  9. Hallo, in juni 2012 heeft mijn vrouw een BV opgericht waar ze directeur DGA is. Ik heb een andere dientsbetrekking, los van haar onderneming. aangezien ze voor haar werk ook een auto nodig heeft zat ik over het volgende na te denken, na het lezen van het verhaal over de bijtelling van een youngtimer. op dit moment heb ik 2 auto's op naam staan waarvan mijn partner (vrouw) er eentje van rijd. De auto die ze rijd is een mooie yountimer met een catalogus waarde van € 41000,- destijds. (bouwjaar 6-1997) De andere auto is wat jonger en daarom niet interessant om in de bijtelling te nemen. Mijn voorstel zou zijn om de youngtimer per 1-8-2012 over te laten nemen (aankopen) door de BV, alwaar mijn vrouw deze auto en bedrijfskosten (verzekering, onderhoud, belasting) op zou kunnen voeren. Is dit mogelijk. Aangezien ik wat twijfel na het lezen van jullie berichten dat dit zou moeten geschieden bij de oprichting van de bv? Of is het zo als de BV, waar ik geheel los van sta, de auto van mij aankoopt, ben tenslotte dan toch gewoon een particulier? Wat zou jullie advies in deze zijn? alvast bedankt
  10. hallo fiscalisten, ik lees mij suf over het woon werkverkeer, alsook de luchkilometers. Maar hoe zit het nu, vanaf 2012. klopt het dat als ik (dga) met de auto van de zaak smorgens van mijn woning naar kantoor rij, dat dit prive kilometers zijn? klopt het dat als ik (dga) met de auto van de zaak, tussen de middag thuis ga eten, van kantoor naar woning, dat dit zakelijke km zijn? ik ben hier even de weg in kwijt geraakt, hoe en wat ik nu moet vastleggen. graag reactie alvast bedankt wend [titel aangepast - mod]
  11. Hoi Wend, Als je aan de BV van je vader een zakelijke vergoeding betaalt voor de km's die je maakt voor je eigen klanten, zie ik inderdaad geen probleem. Je hebt dan de beloningscomponent eruit gefilterd. Lijkt me een goede oplossing, maar leg het voor de zekerheid even voor aan jullie fiscalist. Succes, Odeon Even samenvatten Odeon of het klopt wat ik nu denk, 1 de auto van mijn vaders bv ga ik rijden voor de zakelijke ritten voor mijn vaders bv. 2 de auto van mijn vaders bv ga ik rijden voor mijn eigen werkzaamheden en dan zou ik mijn vader's bv een zakelijke vergoeding moeten betalen voor het gebruik van de auto. 3 moet ik dan een km registratie bijhouden voor de zakelijke ritten van mijn vaders bv? 4 moet ik dan een km registratie bijhouden voor het gebruik van mijn eigen werkzaamheden? alvast bedankt wendy
  12. Maar daar gaat het in je vraag helemaal niet om. Je stelt nl dat de BV van je vader, waar je geen werknemer van bent, een auto aan jou ter beschikking wil stellen. Omdat je geen werknemer bent, heb je dan in principe niets te maken met de bijtelling privé gebruik auto. Ik zeg in principe. Het is nl zeer ongebruikelijk dat een opdrachtgever een auto ter beschikking stelt aan een opdrachtnemer Laat in ieder geval contractueel goed vastleggen dat de auto van je vader's BV alleen gebruikt mag worden voor zakelijke ritten t.b.v. de BV van je vader en hou je daar ook aan. Het risico bestaat daarin dat de fiscus eventueel kan stellen dat er sprake is van een verkapt dienstverband. Succes, Odeon klopt Odeon, dat is de insteek zoals we het willen gaan doen. Ik ging ervan uit dat ik de auto dan ook kon gebruiken voor zakelijke ritten van mijn eigen bedrijf voor werkzaamheden bij derden (gemeenten etc). Maar volgens jou redenering zou ik dat niet moeten doen? Zou het mogelijk zijn om voor de zakelijke ritten van mijn onderneming de auto te huren? gr wend
  13. toch geeft onze fiscalist aan dat als een dga zakelijk een nieuwe auto koopt (hier wordt niet prive mee gereden). Dat de dga er een gelijkwaardige auto prive langs moet rijden? hoe zit dit dan? gr wend
  14. Beste forumleden, ik werk vanuit een eigen bv waarvan ik dga ben. Op dit moment rijd ik een saab van 1996 prive en declareer 0.19 ct bij mijn eigen bv. Mijn werkzaamheden bestaan vooral uit advieswerk voor onroerend goed bedrijven. Nu krijg ik het volgende voorstel, ik verricht voor 1 bedrijf (bv) veel advieswerk (is onderneming van mijn vader). In deze bv zit een auto (lexus 400rh van 2006). Deze wordt aan mij beschikbaar gesteld, voor zakelijke ritten. Gaat de belastingdienst hiermee akkoord? Moet ik een prive auto erbij blijven rijden? (zoja maakt het iets uit hoe oud, of wat voor type dit is? Ik stel deze vraag omdat ik wel eens heb gehoord dat als een dga een auto koopt (zakelijk)van stel 60.000 euro (nieuw), dat de fiscus eist dat er voor prive een gelijkwaardige auto wordt gereden. Wat zijn voor mij de voor of nadelen. Alvast bedankt voor uw reactie Wend
  15. hallo Ronald, even wat uitleggen. 2010 stond er 1 auto op de zaak, is per 1-1-2011 naar prive gegaan. dga A (vader) bij dga A stond al 1 vergelijkbare auto prive. Dus vanaf 2011 2 auto's op prive Bij mij, vanaf 1-8-2011 dga B staan op dit moment 2 auto's prive, reden, mijn partner en ikzelf hebben dagelijks een auto nodig. vanaf 1-8-2011 werken de dga's A+B op dezelfde lokatie, met aparte bv's + (holding). zouden we dan met 1 nieuwe auto op de zaak gaan rijden, dan betekent dit dat er 1 priveauto weg zou kunnen. Mijn vraag is, is dit fiscaal mogelijk, stel de auto van de zaak staat bij mijn vader op de bv, kan ik deze dan ook gebruiken voor mijn eigen werk (bv) om hiermee naar mijn klanten te gaan. Of is het dan zo dan dga B de auto moet huren van dga A? uiteraard wordt er een km administratie bijgehouden. Het merendeel van het werk is voor mijn vader zoals ik in het begin al aangaf. ik twijfel er aan of het interressant is om de nieuwe auto in mijn bv op te nemen, omdat ik verwacht dat de winsten de komende tijd niet dermate hoog zullen zijn. Wat niet is kan natuurlijk nog komen. Het is meer de gedachte erom heen ik vind het belangrijk dat de auto of auto's in gebruik zijn en niet dat ze er alleen maar voor de schow staan. Zelf denk ik dat het misschien nog wel fiscaal aantrekkelijker is om met de prive auto''s de km bij het bedrijf te declareren, aangezien er zo weinig gereden wordt. Als jij een andere mening hebt dan hoor ik dit graag. Je hebt gelijk, het opstarten van mijn eigen bv(met holing) is in het kader van de toekomstige bedrijfs opvolging. Dit is ontstaan door overleg met de fiscalist. Wat voor leuke dingen zouden we nog met de bedrijfsopvolging kunnen doen? En wat bedoel je met de vraag, hoe ga je trouwens om met de werkzaamheden van je vader voor je vennootschap?
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept