• 0

BBZ en spaargeld?

Ik wil/moet een BBZ uitkering aanvragen (gemeente Den Haag), maar ik kan nergens vinden hoeveel spaargeld iemand die BBZ aanvraagt mag hebben.

 

Ik heb onlangs van m'n ouders een belastingvrije schenking gekregen van 5000 euro om een operatie te kunnen bekostigen. Die 5000 euro is al mijn spaargeld. De operatie wordt tegenwoordig niet meer vergoed door het ziekenfonds en ik heb er wel een medische indicatie voor, maar ik weet niet in hoeverre deze 'geldig' geacht wordt. Het geld staat op dit moment nog op m'n spaarrekening. Volgende week heb ik een consult met de chirurg en waarschijnlijk maak ik dan meteen een afspraak voor de operatie en zal ik deze betalen.

 

Van de 'gewone' bijstand weet ik dat iemand 5000 euro spaargeld mag hebben maar ik weet niet of dit ook geldt voor BBZ?

 

Ik weet ook niet of het verstandig of juist zinloos is om te wachten met de BBZ aanvraag totdat ik de operatie heb betaald. Wellicht kunnen ze er achter ook 'moeilijk over doen'?

 

Ik lees verhalen dat zo'n aanvraag BBZ soms wel 4 tot 5 maanden kan duren, dus liever wacht ik niet al te lang met de aanvraag..

 

Wat is wijsheid?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0
Gast Verwijderd account

Een operatie die 5000 kost? Volgens mij kost het ligt aandoen in de operatiekamer al meer.

 

Aanvraag in Den Haag duurt geen 4 tot 5 maanden. Indien je alles compleet hebt en je gewoon de afspraken nakomt ligt het rapport er in Den Haag vaak binnen 3 maanden.

 

 

Dit zegt de BBZ :

 

Bij zelfstandigen vindt geen vrijlating van het zogenaamde bescheiden vermogen plaats: van de zelfstandige mag immers worden verwacht dat al het vermogen wordt ingezet voor de voortzetting van het bedrijf; het Bbz maakt geen onderscheid tussen privé- en bedrijfsvermogen.

 

en:

 

Alle vermogensbestanddelen (incl. het bescheiden vermogen) moeten eerst te gelde worden gemaakt.

Link naar reactie
  • 0

ik verwacht niet dat dit een probleem opleverd.

theoretisch gezien zou je het bedrag moeten opmaken maar als je duidelijk kan aantonen dat het voor een operatie is zal hier echt wel rekening mee gehouden worden.

En in ergste geval kan je altijd nog opnemen en contant betalen of terugboeken naar je moeder en die de rekening laten betalen van ziekenhuis (dan geef je aan dat het een lening was die je daarbij hebt terugbetaald).

Link naar reactie
  • 0

Een operatie die 5000 kost? Volgens mij kost het ligt aandoen in de operatiekamer al meer.

 

Aanvraag in Den Haag duurt geen 4 tot 5 maanden. Indien je alles compleet hebt en je gewoon de afspraken nakomt ligt het rapport er in Den Haag vaak binnen 3 maanden.

 

 

Dit zegt de BBZ :

 

Bij zelfstandigen vindt geen vrijlating van het zogenaamde bescheiden vermogen plaats: van de zelfstandige mag immers worden verwacht dat al het vermogen wordt ingezet voor de voortzetting van het bedrijf; het Bbz maakt geen onderscheid tussen privé- en bedrijfsvermogen.

 

en:

 

Alle vermogensbestanddelen (incl. het bescheiden vermogen) moeten eerst te gelde worden gemaakt.

 

Ik zou nooit je BBZ expertise in twijfel trekken. Voor mij ben je DE BBZ man op dit forum.

 

Wat word hier mee bedoeld?

 

U heeft geen recht op het BBZ wanneer u een eigen vermogen heeft dat groot genoeg is om een lening bij een bank te kunnen krijgen. Is uw eigen vermogen groter dan € 172.011, - (per 1 januari 2010) dan heeft het BBZ altijd de vorm van een lening. Wanneer uw eigen vermogen kleiner is dan € 40.768, - (per 1 januari 2009) kunt u bijstand krijgen. Deze bijstand hoeft u niet terug te betalen en kunt u ook krijgen wanneer uw eigen vermogen minder dan 30 procent van het totaalvermogen (al uw bezittingen) is.

 

Bij mijn aanvraag had ik +/- 10000 euro aan warrants in HongKong bankrekening staan (opgegeven aan consulent) en heb daar niets vreemds over gehoord.

 

Ik moet er wel bij zeggen dat ik die zou aanspreken mocht het nodig zijn

 

Raoul

 

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Waar heb je deze tekst vandaan? :)

 

Ik neem aan dat dit voor startende ondernemers geldt. Ik moet het even opzoeken (en 3 bakken koffie erin gieten..)

 

Bij gevestigde ondernemers is de BBZ altijd een lening. Je kan wel een gedeelte omniet krijgen als je afloscapaciteit niet groot genoeg bleek.

 

Tevens wordt normaliter in een BBZ rapport altijd gesproken dat de tegoeden/spaargelden die niet noodzakelijk zijn voor lopende verplichtingen altijd ten gelde gemaakt dienen te worden om de doorstart te kunnen realiseren.

 

Danny

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 106 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.