• 0

Vastgoedonderneming: hoe starten en in welke rechtsvorm?

Graag wil ik een vastgoedonderneming starten. De activiteiten zullen bestaan uit de volgende zaken:

 

-   Aankopen van verhuurd OG (woningen)

o   Behouden en blijven verhuren

o   Verkoop na leegstand

-   Aankopen van leeg OG (woningen), opknappen en doorverkopen en / of verhuren

 

Dit wil ik gaan financieren dmv:

-   eigen geld

-   familiegeld

-   geld van derden (relaties, investereerders en geïnteresseerden)

-   hypotheek

 

Nou is de vraag, hoe kan je dit het beste onderbrengen. Het zal in eerste instantie gaan om kleine bedragen (1, 2 panden), maar dit kan bij succes uiteraard uitgroeien. Wat is fiscaal aantrekkelijk om te doen? BV of privé? Heeft iemand hier ervaring mee? En wat zijn handige bronnen/sites om te raadplegen?

 

Daarnaast lijkt een BV wel interessanter als je aan relaties etc. zo’n oplossing wil starten; zij zitten natuurlijk niet te wachten om een boel geld over te maken aan een particulier…

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Stienus,

 

Goed om te horen dat je een vastgoedonderneming wilt starten, terwijl juist in deze branche het momenteel niet erg breed is.

De rechtsvorm is geheel afhankelijk van je eigen situatie en winstverwachtingen die je hebt, dit is echter niet mijn vakgebied. Maar heb je al een investering en exploitatiebegroting opgesteld als onderbouwing voor je plannen?

 

Geld is uiteraard belangrijk bij de investering. In de goede tijd ;) (juli 2008, net voor de financiële malaise) kon ik een pand van 265.000 en een huuropbrengst van 20.000 p.jr. niet kopen zonder minimaal eigen inbreng van 85.000 vermogen.

 

Naast de investering moet je rekening houden met de expolitatie. De kosten bestaan uit rentekosten, aflossingskosten, reguliere onderhoudskosten, groot onderhoudskosten, keuringen, vergunningen, mutatiekosten, huurdervingskosten, verzekeringen, gemeentelijke lasten, etc. etc.

 

Daarnaast komen uiteraard de huurcontracten, opleveringsformulieren en andere zaken omtrent het huurrecht om de hoek kijken. Eigenlijk teveel om nu uitgebreid op in te gaan, zeker ook omdat je vraagstelling in eerste instantie anders ligt.

 

Mocht je specifieke of andere vragen hebben over vastgoed en huurrecht stuur me dan een pm of email.

 

Succes!

Klaas

Link naar reactie
  • 0

Bij mij leeft een soortgelijke vraag. Ik bezit en verhuur enkele garageboxen in prive (box 3).

Graag zou ik dit wat serieuzer aanpakken op grotere schaal. Aangezien hierdoor de belastingdienst dit niet meer als normaal vermogensbeheer zal aanmerken, vraag ik me af in welke vorm ik dit dan het beste zou kunnen aanpakken. Hierbij spelen in mijn gedachte diverse overwegingen, zoals:

- zijn er mogelijkheden om een bv op te richten zonder een dga-salaris, aangezien er alleen belegd wordt in de onderneming? Ik heb immers een full-time loon in dienstverband.

- welke mogelijkheden voor financieringen zijn er? Dit om een leverage toe te passen voor een hoger rendement? Dit zal immers in box 3 lastiger zijn als gevolg van eerder genoemde 'normaal vermogensbeheer'.

- waar dien ik nog rekening mee te houden bij een dergelijke onderneming?

Link naar reactie
  • 0

Waarom zal de belastingdienst het niet meer aanmerken als normaal vermogensbeheer? De omvang van het vermogen doet wat dat betreft niet ter zake. Als er alleen maar belegd wordt, wordt er alleen maar belegd.

 

Wanneer er sprake is van meer dan normaal vermogensbeheer, dan wordt het lastig om bij een BV vol te houden dat er geen arbeid verricht wordt. Een fulltime dienstbetrekking elders is daarvoor geen belemmering.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Ok, bedankt voor je heldere antwoord. Maakt het jou inziens nog iets uit of in in deze situatie wel een financiering op de garageboxen neem voor het voordeel van de hefboomwerking? Heb je eventueel nog tips hierbij? Of is het aan te raden om een beheerder aan te stellen, of is dit overbodig?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 59 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.