Ga naar inhoud

calculatie in horeca

Geplaatst:

acchen

Heeft iemand ervaring met calculatiesoftware/ excel modellen voor horeca.

Ik denk dan aan voor/nacalculatie van feesten , buffetten, etc.etc.

Featured Replies

Geplaatst:

PaulN

Een efficiente excelsjabloon voor kostprijsberekening van gerechten vind je onder andere bij het Bedrijfsschap Horeca en Catering:

http://www.kenniscentrumhoreca.nl/Tools/Kostprijscalculatie.aspx

Er is een eenvoudige en een uitgebreidere variant. Je kunt in beide behalve de inkoop ook de arbeidskosten opnemen.

Geplaatst:

acchen

• Auteur

Mooi dank je wel. Bestaat er ook zoiets voor dranken?

Geplaatst:

PaulN

Niet dat ik weet. Je kunt natuurlijk ook betaalde software en/of onlinediensten benutten voor dit soort berekeningen, al dan niet in samenhang met kassasystemen.

Bij dranken is de kostprijsberekening meestal eenvoudiger te doen, omdat het meestal niet over samengestelde producten gaat. Bijvoorbeeld koffie is een uitzondering, dan reken je wel melk, suiker, e.d. mee. Ik weet niet of je op de hoogte bent van de (zeer algemene) vuistregel dat in de reguliere horeca een gemiddelde inkoopmarge van 30% wordt aangehouden. Dit hangt natuurlijk ook af van je concept, marktpositie, serviceniveau, vaste exploitatiekosten, etc.

Dan is je verkoopprijs inclusief btw bij niet-alcoholische dranken 106/30*inkoopprijs en reken je bij alcoholhoudende dranken met 119/30*inkoopprijs. Een slimme ondernemer gebruikt niet 1 dezelfde opslagfactor voor zijn hele assortiment, maar differentieert zijn prijzen en gebruikt de verkoopprijs ook als middel om bijvoorbeeld gasten te "sturen" naar efficient te produceren items met hogere brutowinst in euro's.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.