• 0

VOF in het geheel verkopen of eerst laten inkopen??

Dag forumleden,

 

Ik bezit een bedrijf met als rechtsvorm een vof (tevens meerdere bedrijven binnen deze vof).

Het bedrijf die ik bezit zal tzt, met een jaar of twee, verkocht gaan worden. Dit om meerdere redenen, een daarvan is dat ik mij meer wil concentreren op mijn andere bedrijven (drie is net te veel).

De intentie is dit pas over een jaar, maximaal twee jaar te verkopen. (de onderneming bestaat nu 2,5 jaar)

De reden is dat ik dan mijn (cq onze) schulden deels of in het geheel dan heb afgelost en dan een goede winst kan realiseren.

Het betreft een horecazaak.

Op de onderneming rust nu dus nog een ‘behoorlijke’ financiering, maar zal met een aantal jaar helemaal ingelost zijn.

 

Nu heb ik de volgende vraag:

 

Op het moment heb ik een medewerker die in de toekomst de zaak wel wil overnemen, met een jaar cq twee jaar.

Aangezien ik de onderneming tzt wil verkopen ben ik op het moment in dubio omdat ik zelf namelijk momenteel ook veel tijd besteed aan mijn andere bedrijven. (de andere vennoot besteed al zijn tijd aan de andere bedrijven)

 

Is het wijsheid om door te werken in de huidige vorm en de zaak over bijv. een jaar in zijn geheel te verkopen?

(en hopen dat je gauw een koper hebt die de 'hoofdprijs' ervoor wil betalen??)

 

Of, medewerker zich nu voor een gedeelte laten inkopen en hem als mede-eigenaar aan te stellen?

Indien dit geval is, koopt hij zich in een zaak waar nog een behoorlijke financiering op rust. Hoe werkt dat dan? Hij neemt dan de positie in van de andere vennoot.

 

Is dit voor mij wel een voordeel, want volgens mij veranderd en er dan niets voor mij, alleen dat ik een ander vennoot heb die mij tzt wel wil uitkopen.

Of neemt hij dan een lening op die hij prive moet voldoen waarbij de financieringslast voor het bedrijf verlaagd word??

 

Ben benieuwd of ik dit juist zie?

 

Graag jullie (professionele) mening. Alvast bedankt!!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Er zijn diverse mogelijkheden die elk veel voor- en nadelen kennen. Wat je moet doen is dus niet te zeggen. Voordeel van aan de medewerker overdragen is dat wellicht gebruik kan worden gemaakt van de bedrijfsopvolgingsregeling, en dat je de medewerker nu al bindt aan de onderneming.

 

Misschien kun je bij verkoop aan een ander wel een betere prijs krijgen, maar zoals je zelf al aangeeft, dan moet je die wel vinden. Daar staat tegenover dat de medewerker uiteraaard ook wel moet willen, anders houdt het snel op, natuurlijk.

 

Aansprakelijkheid is op te lossen c.q. te beperken door naar andere rechtsvormen te gaan kijken, maar ook daar zitten wel haken en ogen aan.

 

In ieder geval niet een beslissing die je zo maar even wilt nemen. Ik zou daar een adviseur bij inschakelen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 90 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.