Beste,

Ik ben een beginnende ondernemer (eenmanszaak) in het maken van websites. Daarbij maak ik gebruik van een basis softwarepakket dat uit te breiden valt met modules t.b.v. extra functies op de website. Deze modules schaf ik aan via internationale websites. Dit zijn veelal bedrijven. Uiteindelijk verkoop ik de volledige website inclusief modules aan een nederlandse klant. Ik heb niet het recht om de module door te verkopen, ik mag ze alleen gebruiken. Het is dus niet een op zich zelf staand of tastbaar product.

Het is me echter niet duidelijk hoe ik met de BTW moet omgaan. Aanschaf doe ik via een zakelijke paypal account. Echter veelal kan ik bij de aanschaf geen bedrijfsnaam invoeren, alleen voornaam en achternaam. Ook is nergens een optie om mijn btw nummer in te voeren.

Ik heb derhalve een aantal vragen.

1) Vallen deze modules (deelsoftware) onder de intracommunautaire levering?

2) op sommige facturen die ik gekregen heb staat wel 19% BTW. Bijvoorbeeld van een bedrijf in India die de verkoop uitbesteed aan een Amerikaans bedrijf (Plimus). Die regelen ook de BTW zie http://home.plimus.com/ecommerce/sellers/payment-options/tax-vat-mgmt. Kan ik deze 19% BTW gewoon terugvragen zoals bij een nederlands bedrijf?

3) Ander voorbeeld zoals bij 2: Aanschaf bij een Duits bedrijf die ook 19% BTW op de factuur heeft staan.

4) Op sommige facturen staat helemaal geen btw, van bedrijven zowel binnen als buiten de EU. Kan ik die gewoon in mijn boekhouding invoeren door bijvoorbeeld een intracommunautair btw tarief van 0% aan te maken ? En als ik het goed begrijp moet ik bij mijn BTW aangifte eerst 19% BTW erover afdragen die ik vervolgens weer kan terugvorderen?

5) Moet ik echt de facturen op naam van mijn bedrijf hebben staan, of is het voldoende als ik aan kan tonen dat ze voor zakelijk gebruik zijn en betaald zijn via een zakelijk (paypal) account?

Ik hoop dat iemand me hier mee kan helpen, alvast bedankt.

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/32737-btw-over-aanschaf-deelsoftware/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

• 0

Uiteindelijk verkoop ik de volledige website inclusief modules (...) Ik heb niet het recht om de module door te verkopen, ik mag ze alleen gebruiken.

Vind je dat handig? Lijkt mij nogal link moet ik zeggen...

1) Vallen deze modules (deelsoftware) onder de intracommunautaire levering?

Nee, geen levering maar diensten.

2) op sommige facturen die ik gekregen heb staat wel 19% BTW. Bijvoorbeeld van een bedrijf in India die de verkoop uitbesteed aan een Amerikaans bedrijf (Plimus). Die regelen ook de BTW zie http://home.plimus.com/ecommerce/sellers/payment-options/tax-vat-mgmt. Kan ik deze 19% BTW gewoon terugvragen zoals bij een nederlands bedrijf?

Nee, geen recht op teruggaaf (je presenteert je hier als particulier richting de leverancier en particulieren kunnen geen BTW terugvragen).

3) Ander voorbeeld zoals bij 2: Aanschaf bij een Duits bedrijf die ook 19% BTW op de factuur heeft staan.

Nee, geen recht op teruggaaf (je presenteert je als particulier richting de leverancier en particulieren kunnen geen BTW terugvragen - anders hadden zij de BTW aan jou als ondernemer verlegd).

4) Op sommige facturen staat helemaal geen btw, van bedrijven zowel binnen als buiten de EU. Kan ik die gewoon in mijn boekhouding invoeren door bijvoorbeeld een intracommunautair btw tarief van 0% aan te maken ? En als ik het goed begrijp moet ik bij mijn BTW aangifte eerst 19% BTW erover afdragen die ik vervolgens weer kan terugvorderen?

Dat klopt. Er zijn wel verschillende rubrieken in de aangifte voor (verschuldigde) BTW n.a.v. diensten uit de EU en diensten van buiten de EU.

5) Moet ik echt de facturen op naam van mijn bedrijf hebben staan, of is het voldoende als ik aan kan tonen dat ze voor zakelijk gebruik zijn en betaald zijn via een zakelijk (paypal) account?

Ja. Althans als je de voorbelasting wil kunnen aftrekken (de verschuldigde BTW ben je sowieso verschuldigd).

• 0

Ik heb het misschien niet helemaal goed omschreven. Ik mag uiteraard de modules in de website plaatsen en daarna de gehele website inclusief modules verkopen. Wat ik er mee bedoelde is dat ik ze niet los als stukje software mag wederverkopen.

Het is me inmiddels gelukt om van enkele bedrijven een factuur op bedrijfsnaam te krijgen.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar