• 0

Grappig idee bedacht, hoe kom ik erachter of dit al bestaat?

Beste allemaal!

 

Ik had gister in de wagen toch zo een leuk idee!

Ik heb eens ge-googled of er zoiets al is en kon op het eerste gezicht niet echt iets vinden.

Iets wat de kantlijn raakt, maar toch heb ik het anders in mijn hoofd. Hoe kan ik nu verder?

Ik heb mij al een beetje ingelezen in patent en octrooi etc..

Hoe ik het nu zie is, om erachter te komen of mijn idee al bestaat heb ik een octrooigemachtigde nodig?

Ik kan mij niet voorstellen dat iemand dat zelf uit kan zoeken in de wir war van databases.

 

Iemand die nog een tip en truc heeft voor iemand met tot nu toe "alleen een leuk idee"?

 

Dank alvast!

 

Jolanda

 

(Edit: titel verduidelijkt)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Een octrooigemachtigde is juist bedoeld voor zulke ideeën! Hij kent als geen ander de weg in de databanken met octrooipublicaties en dergelijke. Bovendien heeft een (beëdigd) octrooigemachtigde een geheimhoudingsplicht, waardoor je idee ook veilig is.

 

Met name ook wanneer je idee nog geen vaste vorm heeft, kan hij behulpzaam zijn bij het beoordelen welke publicaties wel en welke niet van belang zijn.

 

Uiteraard moet je idee wel geschikt zijn voor octrooiering, sommige technieken zijn expliciet uitgesloten van octrooiering. Hij kan je daarover haarfijn voorlichten. Een eerste gesprek/beoordeling is gratis, dus daar hoef je het niet voor te laten.

 

(p.s., het zal duidelijk zijn dat ik geen reclame ga maken... )

Onze beëdigd Nederlands en Europees octrooigemachtigde verzorgt uw octrooien snel, deskundig en betrouwbaar. Voor een gratis adviesgesprek raadpleeg onze website: www.novopatent.nl

 

Octrooibureau Novopatent beschermt úw uitvinding

Link naar reactie
  • 0

Hallo Novopatent!

 

Dat klinkt goed!

Ik had vandaag al wel iemand gebeld en die stuurde mij een opsomming van nuttige links door om zelf op onderzoek te gaan.

Hij bood mijn geen oriënterend of beoordelingsgesprek aan.

Reclame c.q. aanbevelen mag best hoor!

Ik heb er al tig gezien en voor iemand onbekend op dit terrein die je al snel het bos niet meer.

Dus ik houd mij aanbevolen!

 

Bedankt voor de tip zover, het is echt niet dat ik lui ben en mijzelf niet wil oriënteren.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ga eerst praten met iemand van de Novu. Dit is de Nederlandse vereniging van uitvinders. Ook in octrooidatabanken als www.espacenet.nl kan je snel zoeken of een uitvinding al bestaat. Dit zoeken kan met een Engels trefwoord en kost niets

 

Paulgo

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

De octrooiliteratuur is inderdaad niet altijd even gemakkelijk. Maar als je op genoemde link van PaulGo naar beneden scrollt zie je "meer informatie" met een link naar de handleiding en/of aanvragen van een zoekadvies. Algemene informatie over octrooien en het proces van 'idee naar markt' vind je bij NL Octrooicentrum.

 

Bij de Novu vind je naast veel informatie ook een methode die ontwikkeld is om je idee te toetsen: novuster.

 

Zo kun je acher je PC al heel wat informatie achterhalen, zodat je goed voorbereid een gesprek aangaat.

 

Is je idee niet alleen grappig, maar patentwaardig en wil je een aanvraag indienen, dan is het sowieso raadzaam om een beëdigd octrooigemachtigde in te schakelen. Zij zijn deskundig in het zo gunstig mogelijk beschrijven van je uitvinding, waardoor je een sterk octrooidocument krijgt.

 

Mocht je een prototype nodig hebben, dan heeft Novu een fantastisch laboratorium, waar je prototypes kan (laten) maken.

Maar.... Zover is het nog niet ;)

 

Eerst nog heel wat zoek- en advieswerk.....

Uiteraard ben je tussentijds m.b.t. vragen binnen je zoektocht of om de verkregen adviezen te spiegelen aan anderen, altijd van harte welkom om die in ons forum te stellen.

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 162 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.