• 0

Interne uurtarief in een algemene begroting

Beste mensen,

 

Ik ben op het moment bezig met het samenstellen van een begroting voor mijn onderneming. Hiervoor heb ik een uurtarief berekend voor de uren van de personeelsleden in dienst bij de onderneming met de bedrijfskosten van de onderneming (huur, PR, computerkosten, bankkosten, boekhouderskosten, etc.). Hier zijn de volgende uurtarieven uitgekomen:

 

Persoon A: EUR 35,-

Persoon B: EUR 50,-

 

Voor werkzaamheden kan ik hiermee op basis van het geschatte aantal uren en noodzakelijke verschotten (bijkomende kosten; niet-uren) een begroting maken van de projecten. Bijvoorbeeld:

 

Acquisitieprojecten:

Project A: 3 uren van persoon A met 50 euro reiskosten: 3 x 35 + 50 euro = 155 euro

Project B: 4 uren van persoon A en 1 uur van persoon B met 20 euro aan lunchkosten: 210 euro

 

Innovatieprojecten:

Project C: 2 uren van persoon B: EUR 100,-

Project D: 1,5 uur van persoon A en 1,5 uur van persoon B: EUR 127,50

 

Nou komt het lastigste onderdeel. Hoe kan ik de begrote projectkosten verwerken in een algemene begroting van de onderneming?

 

Met een algemene begroting wordt bedoeld:

 

Inkomsten

-Conform getekende opdrachtbevestiging/contracten

 

Uitgaven

-Huur

-Gas/water/licht

-Lonen en salarissen

-Kantine uitgaven

-Belasting

-Boekhouderkosten

-Reclamekosten

-Verzorgingskosten tuin

-----------------------------

Resultaat

 

 

Het doel is om te kunnen sturen op of de acquisitieprojecten of innovatieprojecten al dan niet een te groot deel van het resultaat op maken. Van een resultaat per kwartaal wordt gekeken of er nog voldoende middelen over is voor acquisitieprojecten of innovatieprojecten. De rekendilemma's zijn het volgende:

-De overheadkosten zitten in het interne uurtarief verdisconteerd waardoor ze in de begroting voor een dubbeltelling kunnen zorgen.

-In de interne uurtarief zitten zitten zowel de personeelsleden die voor declarabele uren zorgen als een opslag voor de overheadkosten. Doordat per project het aantal uren per persoon kan varieren kan de bijdrage in indirecte kosten hierdoor ook wijzigen.

 

Ik kom er niet helemaal uit. Het liefste zou ik iets als volgt willen hebben:

 

Inkomsten

-Conform getekende opdrachtbevestiging/contracten

 

Uitgaven

-Huur

-Gas/water/licht

-Lonen en salarissen

-Kantine uitgaven

-Belasting

-Boekhouderkosten

-Reclamekosten

-Verzorgingskosten tuin

-----------------------------

Resultaat voor projecten

 

-Kosten Acquisitieprojecten

-Kosten Innovatieprojecten

 

Resultaat na projecten

 

Heeft iemand raad op dit vraagstuk? In studieboeken ben ik deze casus niet tegengekomen.

 

Alvast bedankt voor jullie reacties!

 

Mark

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Ik ben zelf voorstander van dit aspect, zelf houd ik de boekhouding voor mijn klanten ook op projectbasis bij waar dit kan).

Aangezien ik een jaarrekening dien te maken en niet te veel poespas kan maken, is hier een efficiente manier voor.

 

Dus ik hanteer mijn gewone rekeningschema, maar activeer deze voor projecten (per boekhoudprogramma is dit anders)

Dus een lunch boek ik op representatiekosten, maar kan meteen een project meegeven.

Voor wat betreft lonen is dat anders.

Deze boek je gewoon in, echter in de loonserie hanteer ik een rekening doorbelaste loonkosten. Deze grootboekrekening wordt per project bijgehouden (maar loopt op 0, dus komt niet in de jaarrekening voor).

Gevolg is dat ik een compleet projectadministratie overhoud en een complete jaarwerkadministratie.

Niet zoals ik het ooit eens geleerd heb, maar stukken makkelijker en zonder extra kosten (alleen doorbelasting salaris is extra werk).

 

Wellicht heb je hier wat aan.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 147 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.