• 0

Eigen Affiliate programma > maar hoe moet ik dat doen met uitbetalingen?

Hallo Allemaal,

 

Reeds een maand of twee begonnen met mijn online shop. Helaas loopt het nog niet fantastische, vandaar dat ik een affiliate programma heb geïnstalleerd. Goed dat is uiteraard niet mijn vraag, ik ben benieuwd hoe ik deze mensen nu moet uitbetalen, welke regels hiervoor gelden en hoe ik dit later bij de belasting opgaven moet invoeren. Het gaat dus om een eigen affiliate programma, niet via een ander bedrijf! (is eigen geschreven software)

 

Bijvoorbeeld, ik geef 10% commissie op elke inkoop van een affiliate link en betaal uit aan het einde van de maand, mits men 25 euro of meer heeft verdient.

 

-Mag ik dit bedrag zo maar overmaken? Of moet ik hiervoor een soort uitbetaling Creditnota opstellen?

-Hoe zit dat met BTW? (in meeste gevallen zal het gaan om B2C, dus men heeft geen KvK)

 

Misschien nog meer dingen die ik zou moeten doen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Misschien nog meer dingen die ik zou moeten doen?

 

Wellicht niet het antwoord wat je wilt horen maar ik wil je mijn ervaring delen. Ik heb zelf enige tijd een eigen affiliateprogramma gehad voor één van mijn webshops. Via een link in de shop en via diverse forums kreeg ik aardig wat aanmeldingen, ook uit het buitenland.

 

Dit bracht met zich mee dat je natuurlijk redelijk wat correspondentie krijgt waaronder ook de nodige zeikmailtjes over van alles en nog wat. Toen bleek dat er een kleine bug in de aangekochte software zat waardoor er kliks en/of sales niet gemeten waren kreeg ik daar weer zeikmailtjes over (ik zag via analytics ook waar mijn verkopen vandaan kwamen maar leg dat die affiliate maar eens uit) met als gevolg dat er eentje via twitter de nodige buzz verspreide.

 

Uiteindelijk ben ik overgeschakeld naar één van de bekende affiliatebedrijven. Voor die paar euro die het daar kost wil je zelf al die ellende niet op je nemen.

 

Kortom, denk er maar goed over na voordat je dit in eigen hand neemt. Zolang het goed gaat is het leuk om 30% te besparen maar als er een foutje in je systeem zit of je hebt er eentje tussen zitten (terecht/onterecht) die loopt te 'zeiken' dan denk ik dat je beter uitbent via een affiliatebedrijf.

 

Bij de meeste betaal je een startbedrag en 30% over de commissie (dus niet over de omzet!). Je krijgt daarvoor de beschikking over de software, ervaring en een berg met affiliates.

Link naar reactie
  • 0

 

-Mag ik dit bedrag zo maar overmaken? Of moet ik hiervoor een soort uitbetaling Creditnota opstellen?

-Hoe zit dat met BTW? (in meeste gevallen zal het gaan om B2C, dus men heeft geen KvK)

 

 

Je maakt een creditnota op aan de hand van de commissie die ze verdiend hebben, bijv. eens per maand. Je gaat natuurlijk niet gewoon geld overmaken zonder enige onderbouwing.

 

Omdat het een creditnota van jou is (en dus kosten voor jou zijn, feitelijk dus een inkoopfactuur) is het dus eigenlijk hetzelfde als een factuur verstuurd door die "leverancier". Aangezien je zelf al zegt dat dit in de meeste gevallen particulieren zijn, mag je dus geen BTW aangeven en aftrekken.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 147 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.