• 0

Salarisadministratie software

Ik ben opzoek naar een software pakket voor salarisadministratie, maar weet niet goed waar ik op moet letten.

 

Ik ben ook op google nog geen vergelijkingssite gevonden, alleen op de site van Snelstart (mijn boekhoudprog.) staan er een aantal. Maar nog niet wat een pakket nou juist zou moeten hebben. Open source zou het fijnst zijn, maar denk niet dat dat bestaat gezien de complexe regels die er in nederland zijn.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 1

Dag Jasper,

 

Heel verstandig om de salarisadministratie uit te besteden. Ik weet niet of het voor jou de meest verstandige optie is om personeel zelf in dienst te nemen, maar als je dat gaat doen kun je dit gedeelte het best uit handen geven - als je zelf niet veel weet van dit gedeelte van de administratie.

Realiseer je dat je nog enkele dingen in orde moet maken voordat je mensen in dienst gaat nemen, de meeste punten zijn al genoemd maar volgens mij zijn de belangrijkste:

 

- loonheffingennummer aanvragen bij de Belastingdienst (en natuurlijk de sectoraansluiting)

- zorgen voor een verzuimverzekering (kost niet veel maar kan heel veel ellende voorkomen)

- aansluiten bij een arbodienst (i.v.m. Arbeidsongeschiktheid werknemers)

- opstellen RIE (stelt niet veel voor met wenig werknemers maar moet wel gebeuren)

- zorg voor een goede personeelsadministratie

 

Let ook op een zogenaamde bedrijfsaansprakelikheidsverzekering, die heb je vermoedelijk al maar ga na of deze ook het handelen van werknemers dekt.

 

Nu even concreet naar jouw laatste vraag, moet je ergens op letten. Ik zou ieder bedrijf even door google gooien om te zien of er vreemde zaken naar boven komen. Nen-normen, vergunningen en dergelijke zijn niet van toepassing, je leent immers niet in maar laat een deel an je administratie door een derde verzorgen. Ik zou ook zeker een gesprek met ht bureau aan gaan m persoonlijk kennis te maken - een klik is och wel hanig als je samen zaken doet.

Ik zelf denk dat prijs niet doorslaggevend moet zijn. Naast het gezegde 'pay peanuts, get monkeys' gaat het ook om service. Het opstarten van ovenstaande items kosten veel tijd en geld. Als begeleidng in de service zit, en dus niet tegen meerprijs verrekend wordt, zou ik dat zeker meewegen. Kijk ook naar punten als aansprakelikheid die ze nemen als het werk niet goed verricht is.

 

Succes!

 

*** edit ***

 

Ik lees nu terug dat je wilt gaan werken met Wajongers. Je schrijft dat het UWV dan je Arbodienst is. Dit is niet juist, je bent als werkgever zelf verantwoordelijk voor de begeleiding van zieke wajongers. Dit kun je zelf doen, maar het is heel verstandig om deze begeleiding door een arbodienst te laten doen.

Wel kun je gebruik maken vn de No-Risk polis van het UWV, een verzuimvrzekering is dan ook niet noodzakelijk in deze fase. Houd wel in de gaten dat jij als werkgever d loondoorbetalngsplicht hebt. Je zult gewoon regulier het loon moeten overmaken, ook als het UWV nogal lang doet over het toekennen van de compensatie...

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Hoi Dennis,

 

Bedankt voor je uitgebreidde reactie.

 

Ik heb al een loonheffingsnummer (ik doe al 5 jaar 0 aangiftes, want als je het eenmaal aangevraagd hebt mag je het niet meer stopzetten)

Omdat ik ook met een payroll bedrijf werk voor mijn oproepkrachten heb k al een RIE, welke ook 1 x keer per half jaar wordt bijgewerkt en wordt nagekeken.

 

Voor zover ik weet heb ik een complete personeelsadministratie (tenminste dat denk ik)

Van alle werknemmers heb ik het volgende:

kopie id/paspoort

kopie rijbewijs

kopie schoolpas (korting belasting)

kopie arbeidsovereenkomst

 

Mis ik dan nog iets?

 

Verzuimverzekering ga ik niet nemen, het UWV dekt dat inderdaad, het doorbetalen van het loon kan ik wel betalen.

 

Mijn bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering dekt om dit moment tot 8 medewerkers per dag.

 

Wat betreft de arbo ben ik er nog niet helemaal uit, ik moet dit nog even uitzoeken, het bedrijf dat de jongen heeft voorgesteld zegt namelijk dat de arbo niet verplicht is.

 

 

Er is nog 1 andere optie en dat is dat de jongen gedetateerd wordt door het bedrijf dat de jongen voorstelde. Zij doen dan de administratie en de betalingen tegen een 1:1 factor. Men is nog even aan het uitzoeken of we dan nog steeds recht hebben op alle kortingen en premies.

 

OVer het toekennen van de UWV premie kan k alleen zeggen dat je de eerste helft aan het begin van het jaar krijgt en de tweede helft aan het einde van het jaar. Vraag me niet waarom.

 

@ Peter, de reden dat ik bij deze boekhouder iwl blijven is vanwege het feit dat zij ale ins en outs kent van mijn branche, bovendien heb ik er 4 jaar over gedaan voordat ik een boekhouder had gevonden die wist waar hij/zijmee bezig was. Deze zoektocht bracht ondermeer heel veel problemen met de belastingdienst met zich mee, vanwege een boekhouder die verdwenenen is met 2 boekjaren en diverse boetes omdat aangiftes niet verstuurd waren of uitstel niet aangevraagd waren.

Dus zomaar weggaan bij deze boekhouder zal niet gebeuren.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Dennis,

 

Bedankt voor je uitgebreidde reactie.

 

Ik heb al een loonheffingsnummer (ik doe al 5 jaar 0 aangiftes, want als je het eenmaal aangevraagd hebt mag je het niet meer stopzetten)

Omdat ik ook met een payroll bedrijf werk voor mijn oproepkrachten heb k al een RIE, welke ook 1 x keer per half jaar wordt bijgewerkt en wordt nagekeken.

 

 

Perfect, dat scheelt weer een hoop geregel!

 

 

Voor zover ik weet heb ik een complete personeelsadministratie (tenminste dat denk ik)

Van alle werknemmers heb ik het volgende:

kopie id/paspoort

kopie rijbewijs

kopie schoolpas (korting belasting)

kopie arbeidsovereenkomst

 

Mis ik dan nog iets?

 

 

Zo even uit het hoofd zie ik alleen de loonbelastingverklaring niet terug. Deze is noodzakelijk om de loonheffingskorting te mogen toepassen. Deze is overigens vormvrij, dit betekent dat deze verklaring ook opgenomen kan zijn in bijvoorbeeld de arbeidsovereenkomst.

 

 

Verzuimverzekering ga ik niet nemen, het UWV dekt dat inderdaad, het doorbetalen van het loon kan ik wel betalen.

 

Mijn bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering dekt om dit moment tot 8 medewerkers per dag.

 

Wat betreft de arbo ben ik er nog niet helemaal uit, ik moet dit nog even uitzoeken, het bedrijf dat de jongen heeft voorgesteld zegt namelijk dat de arbo niet verplicht is.

 

 

Inderdaad, niet verplicht i.v.m. de maatwerkregeling in de arbowet. Maar het is echt een andere tak van sport die gewoon goed uitgevoerd moet worden en je wilt hier geen steken laten liggen. Eventueel kun je de arbodienst overslaan en gewoon rechtstreeks een bedrijfsarts in de arm nemen.

 

 

Er is nog 1 andere optie en dat is dat de jongen gedetateerd wordt door het bedrijf dat de jongen voorstelde. Zij doen dan de administratie en de betalingen tegen een 1:1 factor. Men is nog even aan het uitzoeken of we dan nog steeds recht hebben op alle kortingen en premies.

 

 

Kijk goed hoe dit ingekleed wordt en wat jouw rechten en plichten zijn als afnemer van deze dienst. Vraag anders aan hen een concept overeenkomst en laat dit hier screenen. Als dit een goede optie is dan zou ik altijd hiervoor gaan, maar het moet echt goed bekeken worden.

 

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 366 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.