• 0

Blijft de Innovatiebox bestaan?

Met een paar zakenpartners gaan wij een nieuwe BV oprichten voor een innovatief product. Ze willen perse gebruik maken van de huidige Innovatiebox. Met deze Innovatiebox kunnen BV's in aanmerking komen voor een speciaal verlaagd tarief in de Vennootschapsbelasting. Dat is vooral in de toekomst over zeg 5 jaar, als wij hopelijk genoeg winst maken, interessant. Echter om voor deze Innovatiebox in aanmerking te komen, is het volgens de zakenpartners nodig om nu allemaal speciale constructies te maken wat betreft BV's en octrooien. Klopt het dat je in het eerste stadium jouw zaken al moet aanpassen aan deze regeling? Dat kost een hoop geld aan juridische adviseurs, octrooigenmachtigden enz. en in deze tijd van bezuinigingen verdwijnt de ene na de andere aftrekpost en subsidie. Zo zijn de Octrooivouchers en Innovatievouchers al afgeschaft. Vooral het octrooivoucher was erg nuttig en online zonder enige adminstratieve rompslomp aan te vragen.

Als de Innovatiebox plotseling ook wordt afgeschaft heb je alleen maar de kosten gemaakt. Die zijn dermate hoog dat ik grote twijfels heb of ik dit wel wil. Eén van mijn zakenpartners zegt dat het zelfs nodig is alle internationale octrooien nu al op naam van de BV te zetten. Dat kost duizenden Euros in totaal. Klopt dit? Een advies van een internationaal top consulting bureau vele tienduizenden euro's. Zo wil ik niet verder. Door ondernemers steeds lekker te maken met allerlei fiscale aftrekposten, die een paar jaar daarna al verdwijnen, werkt de overheid in feite met negatieve subsidies. Dat is nog erger dan helemaal geen subsidies. Wat is jullie mening hierover? Ben ik te pessimistisch? Welke maatregelen moet je nu al wel nemen voor zo'n innovatiebox en wat kan je uitstellen? Heb je recht op schadevergoeding van de gemaakte kosten als een aftrekpost ineens verdwijnt?

 

Paul

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Paul, de goedkoopste manier is om te ontwikkelen in een eenmanszaak of VOF. De ontwikkelingskosten goed administreren en de octrooien op de privenaam van de vennoten zetten. Hierbij kun je gebruik maken van eventuele subsidie, WBSO etc. Als de zaak (eenmanszaak of VOF) zodanig winstgevend is kun je geruisloze inbreng in een BV doen. De innovatiebox is dan toepasbaar.

Dit bepaal je op dat moment pas en dus hoef je nu geen kosten te maken.

Link naar reactie
  • 0

Er zijn vooralsnog geen signalen dat de regeling zou komen te vervallen, maar 5 jaar is natuurlijk wel een hele lange tijd in de politiek. Schadevergoeding hoef je niet op te rekenen, maar wellicht dat een eventuele wijziging wel gepaard gaat met een overgangsregeling. Aan de andere kant: de kern van de regeling is een beperking van de belasting over winst uit innovatie. Het voordeel ontstaat dus pas als er daadwerkelijk winst is, dan is er dus ook niet meer zo'n noodzaak om een overgangsregeling te treffen. De kosten zijn immers al terugverdiend. In hoeverre kun je dan nog van schade spreken?

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Als de Innovatiebox wordt afgeschaft net nadat je alle kosten hebt gemaakt voor juridische adviseurs, accountants, consultancybedrijven heb je er alleen maar schade door geleden. Want de winst kan je pas later met het verlaagde vennootschapsbelastingstarief halen over meerdere jaren. Mijn zakenpartner wil nu bij de oprichting van de BV allemaal regelingen treffen om van deze Innovatiebox gebruik te maken. Hij zegt dat dit later niet meer kan. Klopt dit wel?? ( Hij beweert o.a. dat alle internationale octrooien nu al op naam van de BV moeten worden overgeschreven anders doet de belastingsdienst moeilijk later) Dus nu wil hij al tienduizenden euro's uitgeven aan allemaal juridische constructies. Is dit nou werkelijk nu al nodig? Of kan je dat pas regelen in een later stadium als de BV meer winst maakt?

Er zijn natuurlijk No-Cure-No-Pay subsidieadviseurs. Die krijgen later een percentage van de winst. Is het mogelijk dat deze akkoord gaan met een kwijtschelding als de Innovatiebox vroegtijdig wordt afgeschaft?

Er worden de laatste jaren om de haverklap subsidies en aftrekposten geintroduceerd en daarna weer plotseling opgeheven.

Als je dan wel de kosten hebt gemaakt om hiervoor in aanmerking te komen en je krijgt geen cent van deze subsidie zijn dit dus in feite negatieve subsidies. Ik vind dit een kwalijke zaak. Dan kan je beter helemaal geen overheidsubsidies of "aftrek"posten hebben.

 

Paul

Link naar reactie
  • 0

Ik betwijfel of het heel veel duurder is om een constructie op te tuigen, als je zowiezo advies in wilt winnen over de beste structuur. De aanvullende kosten zullen in veel gevallen geen reden zijn om het toch maar niet te doen. Maar dat is iets dat je zelf af moet wegen.

 

Het is mogelijk om later alsnog over te gaan naar een BV en gebruik te maken van de innovatiebox, zo geeft ook het ministerie aan, naar aanleiding van tegenstrijdige berichten daarover. Dat levert wel extra kosten en voorwaarden op ten opzichte van direct de juiste structuur opzetten, maar zonder zekerheid dat er inderdaad ook opbrengsten zullen zijn, is dat te overwegen. Uiteraard zijn er ook andere (doorslaggevende) redenen om wel of niet voor een BV-structuur te kiezen, vergeet dat niet in de afweging.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

 

Het is mogelijk om later alsnog over te gaan naar een BV en gebruik te maken van de innovatiebox, zo geeft ook het ministerie aan, naar aanleiding van tegenstrijdige berichten daarover.

 

Dat omschreef ik eerder in dit topic, en zo doe ik het in de praktijk zelf ook op uitdrukkelijk deskundigen advies.

Overigens kunnen octrooien nooit op naam van een EMZ staan maar altijd op de naam van de natuurlijke persoon die de zaak drijft.

Link naar reactie
  • 0

Een BV oprichten om zodoende gebruik te kunnen maken van de Innovatiebox is niet afdoende, de structuur moet wel voldoen aan de regels van de innovatiebox. Het is dus van groot belang je goed te laten adviseren. Daarnaast dient h.e.e.a. vooraf met de inspecteur te worden afgestemd.

 

(mod knip: spam verwijderd)

 

Met vriendelijke groet,

 

Arent Wilde

Vertrouwende u hiermee van dienst te zijn, verblijf ik,

Met vriendelijke groet,

Arent Wilde

Wilde Belastingadvies

Kortenhoefsedijk 86

1241 LS Kortenhoef

035- 700 97 01

06- 430 30 223

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Er worden de laatste jaren om de haverklap subsidies en aftrekposten geintroduceerd en daarna weer plotseling opgeheven.

Als je dan wel de kosten hebt gemaakt om hiervoor in aanmerking te komen en je krijgt geen cent van deze subsidie zijn dit dus in feite negatieve subsidies. Ik vind dit een kwalijke zaak. Dan kan je beter helemaal geen overheidsubsidies of "aftrek"posten hebben.

 

 

De fiscale voordelen v.w.b. innovatie lijken voorlopig nog aanwezig........

 

Vanaf 2013 komt hier nog een extra fiscale stimulans voor innovatie bij van 100 miljoen euro. De nieuwe maatregelen komen bovenop de al bestaande mogelijkheid tot verlagen van de loonkosten van onderzoekers via de Wbso en het belonen van succesvolle innovatie door een verlaagd tarief in de vennootschapsbelasting via de Innovatiebox.

 

Lees verder in IT-Executive: Belastingaftrek centraal in innovatiebeleid

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Een BV oprichten om zodoende gebruik te kunnen maken van de Innovatiebox is niet afdoende, de structuur moet wel voldoen aan de regels van de innovatiebox. Het is dus van groot belang je goed te laten adviseren. Daarnaast dient h.e.e.a. vooraf met de inspecteur te worden afgestemd.

 

 

Zo iets dergelijks hoorde ik ook al van mijn zakenpartner. Dus er moeten wel vooraf kosten worden gemaakt. Als er in deze economisch onzekere tijden met nog meer bezuinigingen of in het geval van een kabinetsval, de regeling wordt geschrapt voor je de onkosten eruit hebt gehaald, heb je dus alleen maar schade geleden. De Innovatiebox moet je echt een aantal jaren kunnen gebruiken om er flink van te profiteren. Dit kan pas als je behoorlijk wat winst maakt op jouw nieuwe product. Die winst maak je vaak pas na drie jaar of zo. Daarom is het belangrijk dat de overheid niet om de haverklap subsidies en aftrekposten instelt en weer opheft.

 

Link naar reactie
  • 0

Het Belastingplan 2012 bevat een R&D-aftrek. Helaas is vooralsnog niet meer opgenomen dat deze RDA bij nota van wijziging zal worden geïntroduceerd. De invulling laat dus nog even op zich wachten, maar het zou wel per 2012 in moeten gaan.

 

Voor wat betreft de innovatiebox en de kosten die je daarvoor moet maken: die kosten moet je natuurlijk wel afzetten tegen de kosten die je zonder innovatiebox zou maken. Ook in dat geval heb je advisering nodig met betrekking tot de juiste structuur en moet die structuur opgezet worden (inclusief overeenkomsten). De éxtra kosten zouden nog best wel eens mee kunnen vallen en alleen die moet je meenemen in de afweging van het risico van afschaffing versus de mogelijke opbrengsten.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 107 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.