Geplaatst: 7 mei 200421 j elja 13 berichten 4 Trofeeën 0 Reputatie hey hey iedereen ik ben nog steeds bezig met mn ondernemingsplan en ik ben nu een openingsbalans aan het opstellen. maar ik vroeg me af is een balans nou excl. BTW ??? of ni ik heb het wel geweten.... beetje stom dus.. groetjes :)
Geplaatst: 7 mei 200421 j 2thePoint 1.1k berichten 8 Trofeeën 8 Reputatie Alle kosten/opbrengsten en balansposten behoren exclusief BTW te zijn met uitzondering van de balanspost Nog te betalen/ontvangen BTW... ;) Egbert Punter
Geplaatst: 10 mei 200421 j village 10 berichten 4 Trofeeën 0 Reputatie Op 7-5-2004 om 16:07, 2thePoint zei: Alle kosten/opbrengsten en balansposten behoren exclusief BTW te zijn met uitzondering van de balanspost Nog te betalen/ontvangen BTW... ;) Alleen de vorderingen op klanten en de schulden aan leveranciers zijn inclusief BTW
Geplaatst: 10 mei 200421 j 2thePoint 1.1k berichten 8 Trofeeën 8 Reputatie ;D tsja, was ik vergeten....was iets te logisch... :-\ Bedankt voor de aanvulling... Egbert Punter
Geplaatst: 10 mei 200421 j Gast PeterD Volgens mij bevat een openingsbalans alleen BTW als je activa opneemt vanuit een andere bron. Er is wel een flink stuk aan Almanak aan regels voor deze overname en de BTW daarin. Vorderingen en schulden waar eventueel BTW in kan zitten boek je altijd na de openingsbalans. Dat gaat ook via een ander dagboek.
Geplaatst: 28 juni 200421 j T. v. D. 80 berichten 6 Trofeeën 0 Reputatie ** kickje ik heb een vraag over de openingsbalans, als ik zelf 500 euro investeer... komt deze dan in de kas te staan? en als ik inventaris aanschaf, moet je dit altijd afschrijven, ookal kost het maar 100 euro? En hoe zet ik dat in me boekhouding? Stel ik koop een computer a 2500 euro en schrijf deze af in 2 jaar... met als restwaarde 500 euro... dagboek inventaris (balansrekening): aanschaf computer 2500 euro. dagboek afschrijving (resultatenrekening): computer 1000 euro. en dat laatste doe ik 1x per jaar.... klopt dat?
Geplaatst: 28 juni 200421 j 2thePoint 1.1k berichten 8 Trofeeën 8 Reputatie Quote ik heb een vraag over de openingsbalans, als ik zelf 500 euro investeer... komt deze dan in de kas te staan? Normaliter stort je dit op de bankrekening van je bedrijf en dan is de boeking Bank a/ rekening courant TVD ( of de rekening prive) Als je het per kas investeerd dan wordt het Kas ipv Bank. Quote en als ik inventaris aanschaf... 2 jaar... met als restwaarde 500 euro... Computers hebben volgens de belastingdienst een minimale levensduur van 3 jaar dus je moet in 3 jaar afschrijven. De restwaarde van een computer zou ik niet hoger dan 100 euro houden. Welke bedragen je wel activeert en welke je niet activeert maar gelijk op de kosten boekt dat mag je een beetje zelf weten. Belangrijker is dat je consequent bent. Leg een grens van 250 Euro (of 500 Euro), alle aankopen groter dan dit bedrag activeer je, bedragen lager dan dit bedrag boek je gelijk in de kosten. Quote En hoe zet ik dat in me boekhouding..dagboek inventaris (balansrekening): aanschaf computer 2500 euro. dagboek afschrijving (resultatenrekening): computer 1000 euro. Dagboeken zijn 'boeken' waar je je boekingen in doet. Jij bedoelt waarschijnlijk grootboekrekeningen. Bij de aankoop boek je: balansrekening inventaris 2500 a/ balansrekening Bank 2500 en 1 keer per jaar, 3 jaar lang (je mag het ook delen door 12 en per maand boeken) v&w rekening afschrijvingen (2400-100)/3 = 766.67 a/ balansrekening inventaris 766.67 Egbert Punter
Geplaatst: 29 juni 200421 j Larry 22 berichten 4 Trofeeën 0 Reputatie Quote Volgens mij bevat een openingsbalans alleen BTW als je activa opneemt vanuit een andere bron. Er is wel een flink stuk aan Almanak aan regels voor deze overname en de BTW daarin. Peter, De BTW van in privé gekochte goederen is welliswaar niet terugvorderbaar. Bij overbrengen van goederen vanuit privé naar de zaak, wordt de waarde als (doekje voor het bloeden :'( ) inclusief BTW overgebracht. Daar kun je dan wel weer over afschrijven. (bij overheveling wel rekeninghouden met de huidige waarde in het economisch verkeer). Ted, De grens tussen het wel of niet activeren van kosten ligt fiscaal gezien op € 450. < als € 450 is meteen knallen richting V&W. > als € 450 betekent activeren. Voor het overige sluit ik mij aan bij de uitleg van 2 the point. Groet, Larry.
Geplaatst: 29 juni 200421 j T. v. D. 80 berichten 6 Trofeeën 0 Reputatie ok bedankt mensen! het is nu duidelijk!
elja
hey hey iedereen
ik ben nog steeds bezig met mn ondernemingsplan en ik ben nu een openingsbalans aan het opstellen.
maar ik vroeg me af is een balans nou excl. BTW ??? of ni
ik heb het wel geweten.... beetje stom dus..
groetjes :)