Ga naar inhoud
Sidebar tonen Sidebar tonen
gereserveerd voor disclaimer engelse versie
Geplaatst:

elja

 

 

hey hey iedereen

 

ik ben nog steeds bezig met mn ondernemingsplan en ik ben nu een openingsbalans aan het opstellen.

 

maar ik vroeg me af is een balans nou excl. BTW ??? of ni

 

ik heb het wel geweten.... beetje stom dus..

 

groetjes :)

Wil je meedoen in de discussie?
Registreer of log in om te reageren!

Featured Replies

gereserveerd voor disclaimer engelse versie
Geplaatst:

2thePoint

Alle kosten/opbrengsten en balansposten behoren exclusief BTW te zijn met uitzondering van de balanspost

Nog te betalen/ontvangen BTW... ;)

Egbert Punter

gereserveerd voor disclaimer engelse versie
Geplaatst:

village

  Op 7-5-2004 om 16:07, 2thePoint zei:

Alle kosten/opbrengsten en balansposten behoren exclusief BTW te zijn met uitzondering van de balanspost

Nog te betalen/ontvangen BTW... ;)

 

Alleen de vorderingen op klanten en de schulden aan leveranciers zijn inclusief BTW

gereserveerd voor disclaimer engelse versie
Geplaatst:

2thePoint

;D tsja, was ik vergeten....was iets te logisch... :-\

Bedankt voor de aanvulling...

Egbert Punter

gereserveerd voor disclaimer engelse versie
Geplaatst:

Gast PeterD

Volgens mij bevat een openingsbalans alleen BTW als je activa opneemt vanuit een andere bron. Er is wel een flink stuk aan Almanak aan regels voor deze overname en de BTW daarin.

Vorderingen en schulden waar eventueel BTW in kan zitten boek je altijd na de openingsbalans. Dat gaat ook via een ander dagboek.

 

  • 1 month later...
gereserveerd voor disclaimer engelse versie
Geplaatst:

T. v. D.

** kickje

 

ik heb een vraag over de openingsbalans,

als ik zelf 500 euro investeer... komt deze dan in de kas te staan?

 

en als ik inventaris aanschaf, moet je dit altijd afschrijven, ookal kost het maar 100 euro? En hoe zet ik dat in me boekhouding? Stel ik koop een computer a 2500 euro en schrijf deze af in 2 jaar... met als restwaarde 500 euro...

 

dagboek inventaris (balansrekening): aanschaf computer 2500 euro.

dagboek afschrijving (resultatenrekening): computer 1000 euro.

 

en dat laatste doe ik 1x per jaar.... klopt dat?

gereserveerd voor disclaimer engelse versie
Geplaatst:

2thePoint

  Quote
ik heb een vraag over de openingsbalans,

als ik zelf 500 euro investeer... komt deze dan in de kas te staan?

Normaliter stort je dit op de bankrekening van je bedrijf en dan is de boeking

Bank

a/ rekening courant TVD ( of de rekening prive)

Als je het per kas investeerd dan wordt het Kas ipv Bank.

  Quote
en als ik inventaris aanschaf... 2 jaar... met als restwaarde 500 euro...

Computers hebben volgens de belastingdienst een minimale levensduur van 3 jaar dus je moet in 3 jaar afschrijven. De restwaarde van een computer zou ik niet hoger dan 100 euro houden.

Welke bedragen je wel activeert en welke je niet activeert maar gelijk op de kosten boekt dat mag je een beetje zelf weten. Belangrijker is dat je consequent bent. Leg een grens van 250 Euro (of 500 Euro), alle aankopen groter dan dit bedrag activeer je, bedragen lager dan dit bedrag boek je gelijk in de kosten.

 

  Quote
En hoe zet ik dat in me boekhouding..dagboek inventaris (balansrekening): aanschaf computer 2500 euro.

dagboek afschrijving (resultatenrekening): computer 1000 euro.

Dagboeken zijn 'boeken' waar je je boekingen in doet. Jij bedoelt waarschijnlijk grootboekrekeningen.

 

Bij de aankoop boek je:

balansrekening inventaris 2500

a/ balansrekening Bank 2500

 

en 1 keer per jaar, 3 jaar lang (je mag het ook delen door 12 en per maand boeken)

v&w rekening afschrijvingen (2400-100)/3 = 766.67

a/ balansrekening inventaris 766.67

 

 

 

Egbert Punter

gereserveerd voor disclaimer engelse versie
Geplaatst:

Larry

 

  Quote
Volgens mij bevat een openingsbalans alleen BTW als je activa opneemt vanuit een andere bron. Er is wel een flink stuk aan Almanak aan regels voor deze overname en de BTW daarin.

 

Peter,

 

De BTW van in privé gekochte goederen is welliswaar niet terugvorderbaar.

Bij overbrengen van goederen vanuit privé naar de zaak, wordt de waarde als (doekje voor het bloeden :'( ) inclusief BTW overgebracht.

Daar kun je dan wel weer over afschrijven.

(bij overheveling wel rekeninghouden met de huidige waarde in het economisch verkeer).

 

 

 

Ted,

 

De grens tussen het wel of niet activeren van kosten ligt fiscaal gezien op € 450.

< als € 450 is meteen knallen richting V&W.

> als € 450 betekent activeren.

 

Voor het overige sluit ik mij aan bij de uitleg van 2 the point.

 

Groet,

 

Larry.

 

gereserveerd voor disclaimer engelse versie
Geplaatst:

T. v. D.

ok bedankt mensen! het is nu duidelijk!

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Je kan ons ook vinden op LinkedIn:

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.