• 0

Stichting die ten behoeve van de eigenaar handelt?

Ik zal mij even kort voorstellen: Ik ben een (retro)game liefhebber en een enthousiast verzamelaar en al jaren is het illegale aanbod van bootleg (illegale namaak) games en consoles en inbreukmakende apparaten (lees: flashkaarten) voor mij en vele andere liefhebbers een doorn in het oog. Ik heb het hier voornamelijk over het aanbod op tweedehands sites als marktplaats, speurders, ebay etc.

 

Nu weet ik dat je dergelijke sites kan tippen, maar dit heeft in de praktijk geen enkel nut. Hooguit worden advertenties verwijderd waarna ze doodleuk herplaatst worden.

 

Voor partijen als Stichting Brein en SNB-React zijn deze cases niet interessant genoeg wat ik mij uiteraard kan voorstellen. Tijd = geld en het is zinvoller om achter de grote jongens aan te gaan. (lees: fabrieken)

 

Echter zijn er malafide aanbieders actief die door grijze import van deze bootlegs en andere troep de hele markt verzieken. Waarvan sommige al maanden en andere zelfs jaren actief mee bezig zijn.

 

Afijn ik heb al jaren het idee gehad om een non-profit stichting op te richten om zelf mijn steentje bij te dragen en ik weet dat er heel veel mensen zijn die (vrijwillig) mee willen werken. Door tijdgebrek is het er eigenlijk nooit van gekomen.

 

Waarom dit topic? Onlangs wilde ik een aanbieder rapporteren en nadat ik het formulier melding van inbreuk ontving van marktplaats las ik de volgende zin:

 

Beste Marktplaats.nl,

Ik, de ondergetekende, verklaar te goeder trouw dat:

• Ik de eigenaar ben van bepaalde intellectuele eigendomsrechten of een tussenpersoon die volledig geautoriseerd is om ten behoeve van de eigenaar te handelen ("IE eigenaar");

 

Aangezien ik niet de eigenaar ben van de intellectuele eigendomsrechten en ook geen geauthoriseerde tussenpersoon ben kan ik hier niks mee. Ik kan de informatie hooguit doorspelen naar bovengenoemde partijen (die er dus niks mee doen)

 

Mijn doelstelling (en die van andere game liefhebbers) is een einde aan het illegale aanbod van bootlegs en andere niet-gelicentieerde troep op tweedehands sites.

 

Mijn vraag is: Hoe nu verder?

 

Een afspraak maken met een notaris en een stichting oprichten? Na de stichting de eigenaren (Nintendo, Sony, Microsoft, etc) contacteren om te vragen om de stichting te authoriseren om inbreukmakende advertenties te laten verwijderen?

 

Ik heb al uitgezocht wat het verschil is tussen een stichting, een vereniging en een Coöperatieve Vereniging. En een stichting leek mij de beste keuze aangezien ik (in de toekomst misschien 'wij') geen geld aan de eigenaren vraag. Alles gebeurd op vrijwillige basis en de relatief lage kosten zal ik uit eigen zak betalen.

 

Wellicht kan ik grote dossiers van hardnekkige aanbieders doorspelen naar andere partijen zodat die strafrechtelijke stappen kunnen ondernemen (dat is namelijk niet mijn doelstelling) maar dat is maar een idee.

 

Kortom: Hoe nu verder?

 

Elke feedback wordt zeer op prijs gesteld :)

 

Bedankt!

 

Jero

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 145 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.