• 0

Worden domeinen meer of minder waard ?

In deze periode van 'wat minder inkomsten' vraag ik me juist af of domeinen juist meer of minder waard worden. Aangezien dat steeds meer (beginnende) ondernemers / zzp'ers een eigen website gaan beginnen, worden domeinen natuurlijk schaarser. Maar we hebben natuurlijk ook minder om uit te geven.

 

Zelf ben ik pas begonnen met het verkoop van oude domeinen, vanaf 2000 / 2001, dus goede namen. Maar soms word er juist over de prijs heen geboden, en soms word er zo laag geboden dat ik denk - dat kan niet.. Terwijl als ik zelf vaak zoek op domeinen, ik prijzen zie waar ik van achterover val. Is het allemaal reëel...

 

Wat is jullie mening hierover?

 

 

Dank je,

 

John

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zo heb ik bijvoorbeeld een 200 domeinen, en het rare is dat sommige bieders hier positief op reageren of zelfs mij vertellen dat deze te laag zijn gewaardeerd. En sommige de domeinen te duur vinden.

 

Zelf heb ik dus een korte research gedaan wat domeinen kunnen opleveren. En, heb ze daarop gewaardeerd. Maar vind het persoonlijk moeilijk om alleen extreme hoge bedragen te vragen. Mag ik vragen wat jullie van deze prijzen vinden?

 

Weet niet of ik een lijst van domeinen of website adres mag plaatsen waar ze staan. Anders zou ik het fijn vinden als jullie (andere ondernemers) mij kunnen vertellen wat jullie er van vinden.

 

Wil namelijk totaal iets anders gaan doen met mijn leven, en even een uitstap van de internet business maken.

Link naar reactie
  • 0

Niemand schiet iets op met een lijst met domeinnamen en prijzen. Je krijgt dan alleen maar meningen die sterk uiteenlopen. Heb je niets aan. Zoals ik zei, het is en blijft natte vinger werk.

 

Gewoon de eventuele vraagprijzen weg halen en wachten totdat je een bod krijgt waar je blij van wordt. :)

Link naar reactie
  • 0

Denk dat als je geen vraagprijzen neer zet maar gewoon "te koop" neer zet, dat je best wel eens een bod kan krijgen die veel hoger ligt dan het bedrag wat jij in gedachten had. En is het bod te laag, kan je altijd een tegenbod doen. Handjeklap werkt prima met domeinnamen. :)

Link naar reactie
  • 0

"Wat de gek ervoor geeft" lijkt me een prima inschatting: wat iemand over heeft voor een domein hangt eigenlijk uitsluitend af van wat hij ermee van plan is.

 

Wat er gemiddeld met de waarde van domeinen gebeurd is verder ook niet zo interessant - als je domeinen gaat hoarden zit je waarschijnlijk na verloop van tijd opgescheept met bijv 10.000 domeinnamen waarvan je er niet meer dan 100 voor meer dan een habbekrats kunt verkopen. Uiteraard weet je van te worden nooit welke 100 dat dan gaan zijn, en betaal je jaarlijks wel de registratie kosten voor alle tienduizend.

Link naar reactie
  • 0

Domeinen worden denk ik wel meer waard omdat internet nog steeds belangrijker wordt voor elke organisatie en ze simpelweg schaars zijn. Toch zijn er wel een paar kanttekeningen. Ten eerste is er een soort mode, bijvoorbeeld alles met een streepje en termen als 'planet', 'online' en 'world' zijn uit. Ten tweede neemt de kracht van zoekmachines toe. In bijvoorbeeld Chrome zijn de adresbalk en zoekbalk geïntegreerd; je zoekt vaker een site op naam of steekwoorden en typt minder vaak een domeinnaam in. Steekwoorden in je domeinnaam of anders URL optimaliseren je site dan weer wel voor zoekmachines.

 

Ik ben het helemaal eens met dat de waarde afhangt van wat de gek ervoor geeft. Er zijn wel een paar dingen objectief over te zeggen. Beschrijvende namen zijn bijvoorbeeld meer waard dan verzinsels. Verder natuurlijk bezoekersaantallen als er een website achter zit. Een community kan al helemaal geld waard zijn. Een domein als hyves.nl is bijna niks waard omdat hyves niks betekent in het Nederlands, maar ze hebben het waardevol gemaakt met een merk en community. Facebook.com is op zich al geld waard door de beschrijvende naam.

 

Ik had anderhalf jaar geleden de kans om een domein te kopen van een sport, bijvoorbeeld voetbal.nl (maar dan een andere grote sport), voor € 30k. De betreffende sportbond heeft het domein later gekocht voor € 50k. Erg veel spijt van, niet alleen doordat ik er € 20k winst op had kunnen maken maar vooral omdat dergelijke domeinnamen nauwelijks te koop staan.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 215 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.