• 0

Personeel aannemen

Goededag,

 

Ben net begonnen met een studie , omdat ik mijn ondernemersbloed in de geneeskundewereld niet in bedwang kon houden.

 

De studie gaat over innovatie en ondernemersschap, dus ik ben blij dat ik die keuze gemaakt heb!

Nu ben ik meteen via mijn studie, in de tweede week al,aan een betaalde opdracht gekomen. Waanzinnig natuurlijk.

 

Ook ben ik daarnaast meer gaan doen m.b.t. ondernemerschap, dit houdt in dat ik bij een lokale omroep de advertenties ga verkopen, op basis van commissie. Al snel bleek dat ik er een tweede radiostation bij krijg, meteen een extra klant dus!

Nadat ik met een aantal andere ondernemers in aanraking ben gekomen, vertelde ik ze over mijn bezigheden.

Ze vonden het allemaal heel erg interessant, want mijn doel is om bedrijf A bij bedrijf B te brengen.

Hierdoor genereer ik dus voor de bedrijven waar ik diensten voor zal verrichten, extra werk.

Het probleem is echter, doordat er zoveel tegelijk op me af komt kan ik dat natuurlijk nooit in mijn eentje aan!

Ik zou mijn toekomstige werknemers dan voor mijn eigen veiligheid een 0-urencontract aan willen bieden, voor zover ze dat zelf willen.

Vervolgens wil ik ze dan uitbetalen op commissiebasis, is dit verstandig?

 

Ik ben ingeschreven bij de KvK als eenmanszaak, maar wil natuurlijk wel heel graag groeien.

In hoeverre is het verstandig om op deze leeftijd zonder ervaring écht met je handen voor je ogen in het diepe te springen?

Zijn er mensen die er ervaring mee hebben en eventueel tips hebben?

 

Alvast ontzettend bedankt voor het lezen en de eventuele reacties,

 

ik ben erg benieuwd naar wat er allemaal komen gaat!

 

met vriendelijke groet,

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo ,

 

Je hebt het in je bloed of niet. Niemand zal je dan tegen kunnen houden. Dapper, maar mijn advies: bezin je, eer je zo vroeg aan werknemers begint.

 

In jouw eerste gedachtegang wil je de drukte oplossen via oproepwerknemers. Je ben dan juridisch gezien zelf werkgever van de werknemer. Zorg in ieder geval voor een goed schriftelijk arbeidscontract. Het werkgeverschap brengt echter heel veel verplichtingen mee. Ook aangaande oproepkrachten/0-uren contractanten! Denk aan: de Burgerlijk Wetboek-verplichtingen, de Wet minimumloon en minimum vakantiebijslag. Denk aan de ontslagregels/-verplichtingen.

 

Een werknemer kost je naast een overeen te komen bruto (uur)loon ook 8% vakantiebijslag; eventueel overwerkkosten; netto of bruto vergoedingen zoals woon-werk-verkeer, versnaperingen, maar denk ook aan de werkgeverslasten in de pensioenpremie; WIA/WGA/WAO/WW-premies; Zorgverzekeringswet en als er een CAO geldt ook nog CAO-verplichtingen zoals een Sociaal Fonds bijdrage, opleidingsfondsbijdrage. Denk ook aan bijkomende werkgeverskosten zoals: een ziekengeldverzekering; een arbodienst/bedrijfsarts; een collectieve ongevallenverzekering. Schakel gewoon hiervoor een loonadministrateur in (kost ook geld).

 

Een arbeidsrelatie kan, mede afhankelijk van eventuele CAO-kaders, zoals je wilt invulling gegeven worden via een nuluren/oproepovereenkomst of als er meer werkuren gegarandeerd kunnen worden via een parttimeovereenkomst of een min/max overeenkomst. Dat kan in eerste instantie voor bijvoorbeeld 6 maanden om eerst de kat even uit de boom te kijken en om de risico's te beperken in de tijd. Opeenvolgende contracten voor bepaalde tijd kunnen te zijner tijd leiden tot een onbepaalde tijd contract (max 3x en max 36 maanden gezamenlijke duur, ook afhankelijk van CAO-(on)mogelijkheden).

 

Als dit je allemaal te veel is in dit jeugdige stadium van je bedrijf kun je denken aan alternatieven.

 

1. Je leent een arbeidskracht in. Een payroll-constructie of een uitzendconstructie het liefst via een NEN gecertificeerde uitlener (zie normeringarbeid.nl). Het werkgeverschap ligt dan elders. Tariefstelling van de uitlener kan wel hoog zijn. Het vervolgens mogen aangaan van een arbeidsrelatie op termijn met de arbeidskracht kan beperkt zijn of geld kosten. Je bent voor de goede orde wel (mede)aansprakelijk voor de veilige werkplekomstandigheden.

 

2. Werken met zzp-ers met een goede/geldige VAR-verklaring.

 

Sterkte met je ondernemerschap en eventueel werkgeverschap.

 

Groeten

 

Hans van Dongen / Steunpunt Arbeidszaken / 12-10-2011

Hans van Dongen Steunpunt Arbeidszaken - Arbeidsjuridische kwesties in het Nederlandse bedrijfsleven.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 118 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.