• 0

Rechten van een foto

Hallo allemaal!

 

Voor een tshirt lijn laten wij een aantal shirts drukken met daarop een print van een bekend persoon uit Amerika. Deze foto hebben wij flink bijgesneden en helemaal bewerkt.

Nu is mijn vraag of dit toegestaan is zowel naar de fotograaf toe als naar de celebrity zelf?

 

Heb er veel over opgezocht en gelezen alleen staan er zoveel verschillende feiten/meningen.

 

Hoop dat jullie mij duidelijkheid kunnen geven.

 

Alvast bedankt!

 

Robbert-Jan

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Robbert-jan, als ik mij niet vergis heb je met twee zaken te maken:

 

1. Auteursrecht:

De foto is van een rechthebbende maker. Als deze een bepaald perspectief, houding of stijl heeft en de foto is niet vrijgegeven, dan maak je inbreuk op het auteursrecht van de fotograaf. De rechthebbende is altijd heer- en meester over de gebruiksrechten en mogelijkheden. Je hebt (schriftelijke) toestemming nodig om het te kunnen bewerken, gebruiken voor commerciële doeleinden etc. Als je dit niet doet loop je kans om tijdens je onderneming hierop te worden aangesproken en dan zijn de gevolgen vervelender (produkten uit de handel of een schadevergoeding). Nu moet ik wel zeggen dat dit vrij weinig voorkomt, maar als het een bekend persoon is, is het wachten op een claim.

 

2. Portretrecht:

De persoon die op de foto staat in kwestie kan ook aanspraak maken op het gebruik van zijn of haar foto. Niet iedereen kan deze zomaar klakkeloos gebruiken. Ik weet wel dat er bepaalde uitzonderingen op de regel zijn als het bijv. een publiekelijk persoon betreft. Maar bijv. het commerciël uitbuiten van een foto van Beatrix gaat je niet lukken. Haar portret wordt wel eens op koninginnedag gebruikt, maar volgens mij wordt dit gedoogd/door de vingers gezien, omdat dit een niet noemenswaardige schaal is.

 

Bereid je iniedergeval goed voor, voordat je gaat drukken, waar de foto vandaan komt, of er rechten aan hangen en of dat dit een openbare vrijgegeven foto is. Daarnaast is het ook belangrijk om te weten hoe je het hebt bewerkt, als de originele foto niet meer te herleiden is dan is de kans op problemen kleiner, gezien het dan een soort "reproductie" is als kunstvorm. Bij commerciël gebruik is de scheidingslijn voor zomaar een foto pakken heel dicht op inbreuk van rechten, daarom is het zaak alles goed op orde te hebben. Niet alleen waar je het gaat drukken, maar ook wat en hoe je het gebruikt.

 

Succes.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Robbert-Jan,

 

In aanvulling op Tjeng hierbij nog een link naar meer info over portretrecht.

 

Je kunt ook overwegen je vraag voor te leggen aan de Stichting Auteursrechtbelangen via info@auteursrecht.nl.

 

Groet, Nynke

RVO.nl/Antwoord voor bedrijven informeert ondernemers over wetten, regels en subsidies. Zij werkt samen met Ondernemersplein.nl en andere (overheids)partners.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 134 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.