• 0

van zakelijk naar prive

ik heb een bedrijf met boven woning,de woning is prive en bedrijf is zakelijk,maar,onder de woning zit een garage van 80m2 plus een berging van 100 m2 waar niets zakelijks wordt gedaan,ik wil stoppen,kan ik de garage en berging om af te rekenen met de fiscus overhevelen naar prive?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Even een iets duidelijkere formulering van de casus:

 

Je bezit je een pand, waarvan de benedeverdieping zakelijk is geëtiketteerd (staat dus op balans onderneming) en de bovenverdieping is als privé vermogen geëtiketteerd.

 

Onder de woning, dus onder het bedrijfsgedeelte, zit een garage en een berging, waar niets zakelijks mee gedaan wordt, maar die net als de begane grond wel op de balans van de onderneming staan ?

 

Jij wilt stoppen met je bedrijf ? En daarbij de garage en de berging overhevelen naar privé ?

 

Wat ben je met het bedrijfsgedeelte van plan ?

 

 

Junior.

Link naar reactie
  • 0

ik wil het geheel verkopen of afbreken en er appartementen opzetten,maar moet dan wel met de fiscus afrekenen ,

over het zakelijk gedeelte,daarom wil ik graag zonder moeilijkheden de garage en de berging onder prive brengen,

zonder dat de fiscus er moeilijk over doet

Link naar reactie
  • 0

Jawel, maar de financiering kan wel fiscaal aantrekkelijk geweest zijn (i.p.v. geen aftrek want box III of beperkte aftrek i.v.m. eigenwoningforfait in box I nu volledige aftrek van rente en overige kosten (bijvoorbeeld OZB) om dat dit deel van het gebouw zakelijk was). Bovendien kan het zijn dat je op dit deel van het pand afgeschreven hebt wat je als particulier met een eigen woning niet zou kunnen doen. Vandaar mijn vraag: heb je fiscaal voordeel genoten van deze constructie? Er is hopelijk toentertijd niet voor niets voor deze opzet gekozen.

 

Dennis

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 126 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.