• 0

facturen sturen als particulier

Gast mgille1

Graag zou ik willen weten of het als particulier mogelijk is om een factuur te versturen aan een onderneming zonder dat ik ingeschreven sta in het KVK register. Kan iemand mij vertellen of en zo ja, hoe dit in zijn werk gaat? Alvast vriendelijk bedankt! M. Gille

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zonder btw-nummer kun je geen facturen sturen. Dus eerst een btw nummer aanvragen, als je meer dan zeg maar één klant per jaar hebt.

Link naar reactie
  • 0

Het ligt eraan waar je een faktuur voor wilt maken, wanneer je iets in de vorm van goederen aan een bedrijf als particulier verkoopt.

 

Dan dient het bedrijf wat deze goederen bij je inkoopt hier een inkoop faktuur van te maken, met daarop de afgenomen goederen en de prijs dit dien jij dan te ondertekenen.

 

Maar dit kan dus alleen met goederen,

 

Kan iemand met misschien wat meer ervaring hierop misschien wat extra tipjes van de sluier oplichten?

 

Hoop dat je er wat mee kunt.

--

 

With kind regards,

 

Sander Aerts

Link naar reactie
  • 0

Waarom zou je als particulier geen factuur kunnen maken?

Als ik iets koop van een prive persoon vraag ik meestal ook om een bonnetje of zo....in principe is dat al een soort van factuur...

 

Tuurlijk kun je zonder btw nummer facturen sturen, echter kun je geen omzetbelasting berekenen....

 

 

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

Ik moet het even laten bezinken.

-als een particulier iets aan een bedrijf verkoopt, dan moet het bedrijf een inkoopfactuur aan zichzelf sturen, en betaald die factuur aan de particulier.

-een bonnetje (of zo) is een factuur, mits er geen btw op staat.

Link naar reactie
  • 0
Ik moet het even laten bezinken.

-een bonnetje (of zo) is een factuur, mits er geen btw op staat.

PeterD....:

Eerst even lezen en teksten niet uit hun verband gaan rukken.....

 

Waar haal jij de mits vandaan...?

Volgens mij heb ik alleen gezegd dat een particulier facturen kan sturen, echter een particulier kan geen btw berekenen (en een ondernemer die van een particulier koopt mag daar geen btw voor aftrekken).

 

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

Sorry, niet gelijk boos worden.

Ik heb alleen de gedachte van de wetgeving per 1-1-2004, over facturen, in mijn hoofd. Om dan gemakkelijk te zeggen dat een bonnetje een factuur is, en daar geen btw op mag staan. Als een particulier, bv uit hobby, meerder nota's per jaar maakt, dan moet ie al bij de belastingdienst vragen of ie ondernemer is.

Op dit gebied kun je helaas nu geen makkelijk antwoord meer geven.

De reden dat ik dit zeg, is dat de gevallen die ik tegenwoordig als boekhouder krijg, geen gewone opdrachten meer zijn, maar probleemgevallen. De meeste boekhoudingen die nu komen zijn achterstanden. Vaak meerdere jaren achterstand met aanslagen over meerdere jaren, boetes voor foute facturen en vooral foute registraties van kasgelden.

Link naar reactie
  • 0
De reden dat ik dit zeg, is dat de gevallen die ik tegenwoordig als boekhouder krijg, geen gewone opdrachten meer zijn, maar probleemgevallen. De meeste boekhoudingen die nu komen zijn achterstanden. Vaak meerdere jaren achterstand met aanslagen over meerdere jaren, boetes voor foute facturen en vooral foute registraties van kasgelden.

Peter, ik neem het je niet kwalijk hoor, echter JIJ kwam gelijk met een antwoord die gericht was op ondernemers terwijl een particulier een vraag stelde. Je mag dan wel de respectabele leeftijd hebben van 41 jaar, maar mijn probleem is voornamelijk de manier waarop je jezelf voordoet als allesweter die "de ondoordachte andere jonge would-be starters" eventjes terecht moet wijzen. Wij zijn hier allemaal gelijk en ik heb het diepste respect voor jonge ondernemers.

 

Bovendien zul je straks wel merken (ik neem aan dat je de ervaring van het hebben van een administratiekantoor nog niet helemaal hebt omdat je nog maar 2 en een halve maand bent gestart) dat je als administratiekantoor pas ingeschakeld wordt als de ondernemer er zelf niet meer uitkomt... dat hoort er nou eenmaal bij.

 

Wat ik nog eventjes niet begrijp; Hoe kun je boetes krijgen op foute facturen?

 

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

2thepoint. Sorry dat ik niet eerder reageerde....maar ik heb soms even een tijdprobleem (bekend?)...

Mijn ervaring in een administratiekantooor is niet twee en een halve maand, maar 15 jaar. Ik heb niets tegen jonge startende ondernemers, en denk dat jouw opmerking kwetsend is gesteld, omdat je op een of andere manier een teen tussen een van de postjes kreeg.

Ik doe echter altijd mijn best om startende ondernemers te helpen, en zal ook altijd mijn best blijven doen voor alle ondernemers, hoewel het bedrijf waar ik nu werkzaam ben (ons bedrijf dus), je hebt het gevonden, zelf liever eerste keus geeft aan startende ondernemers.

Leeftijd is in dit geval niet belangrijk, want als je het bekijkt als ondernemer, ben ik pas drie maanden bezig (full time).

Ik kan dus advies geven over boekhouding, inhoudelijk, en over automatisering, op het technisch vlak, daar ik ervaring heb (10 jaar) in alle werkzaamheden.

Als ondernemer ben ik dus nog niet echt up. Het begin is er, meer niet.

Het heeft dus weinig zin stekeligheden te tonen, omdat ik nog niet in staat ben om op dat gebied iets te zeggen. Wel heb ik al een en ander werk naar andere startende ondernemers doorgestuurd, omdat ik niet veel tijdvretende zaken kan hebben nu. Onze producten zijn nog niet compleet.

En dan even over 'foute' facturen. Ik heb al van alles meegemaakt, facturen die per cheque betaald zijn en worden teruggeboekt, Facturen met artikelen die niet binnen de opgegeven vooorraad, of beschikbare dienst vallen. De belastingdienst werkt met statistieken, en hebben het recht om een aanslag op te leggen. Als de nummering van de facturen niet klopt, of de tijdinterval van de facturen, heb je geen poot om op te staan. Het zijn dus 'foute facturen'. En ik heb al aardig wat brieven geschreven aan de belastingdienst om een en ander proberen te verklaren.

Ook is een naheffing van btw, je weet wel, je stuurt nota's zonder btw en de belastingdienst komt langs, en is van mening dat je binnen de btw valt......het heeft me aardig wat tijd gekost om die klanten met de belastingdient in het reine te brengen.

Even samenvattend: ik probeer te helpen, ik zal zeker de plank wel eens misslaan, maar probeer niet boos te worden, help mij dan ook.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zal proberen mijn tenen tussen de postjes vandaan te houden ;)

Je tips en adviezen zijn verder goed en helder hoor..

 

En....helaas heeft M.Gille niet geluisterd en gaat weer een vage truc proberen met omgekeerde inkoopfacturen ... ofzo....

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

Graag zou ik willen weten of het als particulier mogelijk is om een factuur te versturen aan een onderneming zonder dat ik ingeschreven sta in het KVK register. Kan iemand mij vertellen of en zo ja, hoe dit in zijn werk gaat? Alvast vriendelijk bedankt! M. Gille

 

Wil je vast leggen dat iets eenmalig gekocht is van een particulier door de onderneming ten behoeve van de boekhouding?

In dat geval kan gebruik worden gemaakt van "self-billing" (spreekt voor zich) door de onderneming. Je kunt ook als particulier een briefje maken met vermelding van NAW particulier, wat je verkoopt, aan wie en voor welk bedrag. Hier zijn dus geen zgn vormvereisten aan hoe zoiets er uit moet zien. Daarom kun je ook niet echt spreken van een factuur want daar gelden wel specifieke eisen voor (zie de site van de fiscus).

In beide gevallen is BTW niet aan de orde (anders was je geen particulier maar ondernemer/neming en die moet wel ingeschreven staan bij KvK).

Let even op: als het gaat om 2e hands spullen dan heeft dit verder geen fiscale gevolgen, als het gaat om nieuwe (eigen gemaakte) produkten of diensten dan kan dit nog gevolgen hebben voor de inkomstenbelasting. Maar dit gaat te ver in het kader van jouw vraag.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 264 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.