• 0

Negatief ROW: inschrijving KvKverplicht?

Uit de informatie op dit forum begrijp ik dat je als aanstaand/beginnend ondernemer (naast een baan) een negatief resultaat uit overige werkzaamheden mag opgeven als negatieve inkomsten voor de IB. Meer kosten dan inkomsten in het eerste (en evt volgende) jaar kun je dan als aftrekpost opvoeren.

 

Is het daarvoor ook noodzakelijk om ingeschreven te staan bij de KvK?

 

En zijn er andere zaken waarmee je dan rekening dient te houden?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Hans,

 

welkom op HL. In pricincipe kun je negatieve ROW opvoeren, maar er zijn maar weinig belastingambtenaren die dat accepteren. Die zeggen dan dat je hobby hebt die geld kost en dat er redelekerwlijs geen positieve resultaten te verwachten zijn.

Dus zullen ze de post schrappen. Afhankelijk van hoe de BD er tegenaan kijkt, bestaat de mogelijkheid dat ze een deal met je maken: nu geen aftrek, maar als je binnen 5 jaar structureel positief scoort (lees; een bron van inkomsten hebt) dan kun je alsnog die verliezen uit voorgaande jaren opvoeren.

 

Als ondernemer (want dat ben je wél voor de BTW-OB) dien je ingeschreven te staan bij de KvK.

 

Andere zaken? Dan moet je iets meer vertellen over je activiteiten.

 

groet,

 

John

 

Link naar reactie
  • 0

Dank je!

Ik kan me er iets bij voorstellen dat de belastingdienst zo reageert. In mijn geval gaat het om ontwikkel kosten voor software waarbij ik ook derden inschakel. Daar heb ik uiteindelijk privé niets aan, het wordt geen hobby. Daarnaast heeft het nog geen zin bij de KVK in te schrijven omdat het even gaat duren voordat er handel van gemaakt kan worden.

 

Wat is dan de aangewezen weg: negatieve row opgeven en dan obv de reactie proberen een deal te maken zoals jij zegt of vooraf hierover contact opnemen?

 

En is het dan toch al raadzaam in te schrijven bij de KVK ook al is dat verder niet interessant?

 

Vast bedankt voor je reactie!

Link naar reactie
  • 0

En is het dan toch al raadzaam in te schrijven bij de KVK ook al is dat verder niet interessant?

 

Dat is geen kwestie van raadzaam of interessant, het is op een zeker moment wettelijk verplicht. De verplichting je bedrijf in te schrijven begint als je bedrijf van start gaat (binnen een week, meen ik), niet pas als de verkopen beginnen. Je leveranciers hebben er namelijk ook recht op je bedrijf in het handelsregister te kunnen opzoeken, zodat ze kunnen checken wie er achter het bedrijf zit en waar ze de factuur naartoe kunnen sturen. Dus ja, ik zou me gewoon inschrijven.

Link naar reactie
  • 0

Daar heb ik uiteindelijk privé niets aan, het wordt geen hobby.

Voor jou geen hobby, maar zo kan de inspecteur het wel zien.

 

Wat is dan de aangewezen weg: negatieve row opgeven en dan obv de reactie proberen een deal te maken zoals jij zegt of vooraf hierover contact opnemen?

Ik zou idd neg. ROW opgeven en gewoon afwachten wat de inspecteur ermee doet.

 

En wat renep zegt klopt, alleen met z'n laatste zin lijkt hij te zeggen dat inschrijving bij de KvK een optie is. Dat is het dus niet, het is een verplichting. Doen dus!

 

groet,

 

John

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 177 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.