Momenteel ben ik ondernemer in belgie.

Ik zou graag een product importeren voor een bedrag van een paar USD.

Nu heb ik hier toch enkele vragen over:

- de verkoper geeft aan een wat lagere waarde mee te geven aan het pakket, zo dat eventuele BTW lager komt te liggen (hoewel ik die als ondernemer terug zou kunnen krijgen natuurlijk). Ik neem aan dat dit niet hoeft/nadelig is voor mij (wanneer de kosten moeten ingeboekt worden)?

- hoe wordt de kost van de aangekochte goederen in de boekhouding als kost ingebracht? Kan dat zomaar met een gewone factuur die meegeleverd wordt door de verzender uit de USA? Want wat als er op de douane geen controle plaatsvindt? Wie geeft dan de echte waarde van het product aan?

- verzending is via Global Express Mail Service via USPS

-Over het product gelden geen importbelastingen (0%)

- Is het mogelijk om uberhaupt dit als kost in te brengen zonder dat er controle geweest is / zonder expediteur?

Alvast bedankt!

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/34222-boekhouding-import-vs/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

• 0

Het is eigenlijk heel simpel. Als je een artikel koopt, krijg je een faktuur. Die faktuur verwerk je in de boeken. Dus een artiekel ter waarde van de faktuur erin en een bedrag van de bank af ter waarde van het betaalde. Het invoeren gaat op basis van de faktuur. Dus als je een faktuur hebt met een lager bedrag dan er van je bankrekening betaald is, dan heb je een gat. Je hebt dan namelijk een hoger bedrag betaald dan je administratief kunt verantwoorden.

Kortom, ik zou het niet doen. Invoerrechten heb je niet en de BTW verreken je, dus waarom stuntelen?

• 0

bedankt voor je antwoord! Het leek me inderdaad vreemd om het factuurbedrag lager te maken. Ik vermoed dat dat enkel voor particulieren een voordeel zou kunnen bieden (minder BTW).

ZIjn er trouwens bepaalde zaken die zeker op de factuur uit de VS moeten staan buiten inhoud en waarde? (mijn btw-nummer bvb?)

• 0

Sterker nog, als je een te lage inkoopprijs boekt en wel de verkoop gewoon boekt heb je een grotere winst op papier dan je eigenlijk hebt en betaal je straks dus te veel belasting. Ik heb af en toe ook dat probleem met Chinese leveranciers die voor een relatief kleine bestelling graag wat rommelen met hun douane-aangifte omdat ze voor verzendingen van minder dan 5.000RMB véél minder administratieve verplichtingen hebben voor de douane. Misschien speelt er voor je Amerikaanse leverancier ook zoiets.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar