Jump to content

Anthony H

Senior
  • Content Count

    80
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

7

Personal info

  • You are:
    ondernemer
  • How did you find us:
    zoekmachine

Register

  • What age group do you belong to?
    25-30
  • You are primarily interested in:
    ondernemen algemeen
  • Which other websites about entrepreneurship and / or innovation do you visit regularly?
    Geef hier svp een aa
  1. Even ter afsluiting, ik heb vandaag nog gebeld naar zowel de Britse (daar heb ik ook een btw-nummer) als de Duitse fiscus en daar heeft men toch wel hetzelfde idee. Het is geen ABC-levering want daar is idd alleen sprake van bij 3 ondernemingen en hier is 1 partij een particulier. Maar er kan wel btw-vrij worden geleverd zoals we al vermoedden. Het is een "gewone" intracommunautaire levering naar Frankrijk. Er werd me door de Duitsers aangeraden om het Franse adres, waarop het btw-nummer werd geregistreerd, op te nemen in het factuuradres en dus niet uitsluitend het Amerikaanse adres daar neer te zetten zoals de klant vroeg.
  2. Hehe, ik heb regelmatig dezelfde situatie als er erg volle containers komen... dan zetten ze de dozen niet op pallets. Dat levert natuurlijk extra ruimte op maar ook een hoop extra werk aan mijn kant. Als je leverancier moeilijkheden heeft om een volle container te verzenden, dan moet die misschien nadenken over een firma die die taak overneemt daar. Ook voor hen is LCL verzenden duurder dan FCL verzenden. Dus er is ook aan die kant een financiële prikkel om iets uit te geven aan het outsourcen van dat werk. Desnoods kan je wat bijdragen aan die kosten, het levert jou ook een voordeel op immers.
  3. Die kosten zijn ongetwijfeld per kubieke meter want het is LCL. Tja, de btw en invoerbelasting mag je natuurlijk niet meerekenen. Die ben je elders ook kwijt aan de overheid. Maar dan is 1000 euro eigenlijk wel een hoop geld voor 4cbm. Als het FOB verzonden wordt, dan denk ik dat je door wat te shoppen tegen de 600 euro aan zou moeten komen. Vraag offertes op van een aantal vrachtagenten in Nederland en laat het transport door de beste aanbieder regelen. Een complete container van 20 voet (zo'n 26 CBM in de praktijk) kost inclusief alle kosten meestal circa 1500 euro. Dat er een week tot 10 dagen zit tussen de aankomst van het schip en de levering aan jouw adres is niet zo heel gek. Toen ik vroeger in Antwerpen zat ging het wel sneller, nu ik in het zuiden van Duitsland werk duurt het ook vaak een week tot 10 dagen voor ik het daar heb vanuit Hamburg.
  4. Ik heb met mijn grootste leverancier geregeld dat de kleinere leveranciers daar mogen leveren. Vervolgens verzendt die alles samen per container naar mij met 1 factuur. De lokale kosten worden gedeeld door het aantal CBM en doorberekend aan die andere leveranciers. Als er eentje moeilijk zou doen dan neem ik die kosten op mij, maar voorlopig gaat dat allemaal prima. Het levert wat extra werk op voor mijn leverancier natuurlijk maar zijn klant is tevreden en ik kan zo vrijwel alles per FCL shippen. Dat is uiteindelijk voor hen ook gunstiger want de lokale kosten zijn daarvoor ook lager. De inco-term is FOB en dat kost de verzender ook aardig wat namelijk.
  5. Nou, omdat Nederlands mijn moedertaal is, ik al een tijdje op dit forum zit (en geen vergelijkbaar Duits forum ken) en de BTW-wetgeving in heel de EU vrijwel dezelfde is. Ik heb uitgebreid gegooglet naar informatie hierover via Franse, Oostenrijkse, Duitse, Britse en Nederlandse sites. De informatie is overal vergelijkbaar en ik kom mijn specifieke situatie nergens tegen. Dus ik zoek iemand die hier al eerder mee te maken heeft gehad en er meer over weet.
  6. Beste forumleden, Ik heb een vraag over de volgende situatie. Ik verkoop via Amazon vanuit Duitsland (met Duitse btw) en er komt een bestelling die door Amazon voor mij verzonden wordt naar Frankrijk. De klant blijkt nu een in Amerika gevestigd bedrijf met een Frans btw-nummer. Dat vraagt mij om een factuur met 0% btw en terugbetaling van de Duitse btw. De bestemmeling is een particulier in Frankrijk. Het wordt dan in principe een ABC-levering maar alle websites over ABC-leveringen geven voorbeelden met 3 ondernemingen. Zou het wat uitmaken dat de eindklant een particulier is en geen onderneming? Volgens mij lever ik zo aan die Amerikaanse firma en wordt de btw netjes verlegd via dat Franse btw-nummer. Vervolgens factureert de Amerikaanse firma waarschijnlijk (maar dat is mijn probleem dan eigenlijk niet) aan de Franse particulier inclusief Franse btw. In feite ben ik in deze situatie een dropshipper voor de Amerikaanse firma. Een bijkomende issue is dat het adres dat de Amerikaanse firma opgeeft voor de factuur anders is dan wat ik via VIES te zien krijg. De firma geeft een adres in de VS op terwijl bij VIES het adres van de fiscaal vertegenwoordiger in Parijs tevoorschijn komt. Het lijkt me verstandiger dat ik dan factureer naar het adres dat ik via VIES te zien krijg. Hoe denken jullie daarover? Vriendelijke groeten, Anthony
  7. Dieter, heb je met je prijssimulaties bij UPS rekening gehouden met de korting die je daar krijgt als je een klantnummer aanvraagt met kortingsprogramma? Op standard gaat er ruim 50% van de geafficheerde prijs af. Op de snellere diensten tegen de 70% dacht ik. Als je de exacte percentages wilt, stuur maar een pm. Ik heb die papieren bewaard uit de tijd dat ik in België woonde.
  8. Ik heb er ook enige ervaring mee. Een zakelijke rekening openen in de UK is mij ook nog niet gelukt. Zelfs een particuliere rekening leek vrijwel onmogelijk tot ik een islamitische bank daar kon overtuigen dat ik als blanke toch halal bankieren erg nuttig vind :D Maar ook die bank was niet bereid een zakelijke rekening te openen voor me. Zelfs met normale afstandsverkopen binnen de UK (vanuit fulfilment) en een Brits btw-nummer. Mijn bedrijf is in een ander land gevestigd en ik zelf ook. Daar hebben banken geen zin meer in dankzij alle KYC-regelgeving. Als eenmanszaak kan ik gelukkig ook prima met particuliere rekeningen werken dus het maakt mij verder weinig uit. Ik dacht dat het voor een UK Ltd. wel zou kunnen lukken. Maar kennelijk dus ook al niet... Vroegah was het geen enkel probleem om rekeningen te openen in andere landen, dus ik vermoed dat het met die KYC te maken heeft en alle bijhorende red tape om belastingontduiking en terroristenfinanciering te voorkomen. Verder zou "gewoon" bankieren ook zonder de red tape al niet erg winstgevend meer zijn door de lage rente. Overigens kon ik in China dan weer wel erg vlot bankrekeningen openen.
  9. Is het een heel gek idee om een rekening in Engeland te openen voor die Ltd? Het is daar geen buitenlandse entiteit... maar jij bent wel buitenlandse ingezetene natuurlijk, dus dat kan ook weer voor moeilijkheden zorgen. Maar een Engelse leverancier van mij heeft bij RBS o.a. een rekening in euro waarmee normale SEPA-betalingen gedaan worden. EDIT: Sorry, never mind... zie nu dat het een Hong Kong Ltd is...
  10. Het pakket wordt zo te zien door DPD afgehaald dus je hebt alleen met cheapcargo.com te maken voor de facturatie. Daar lijkt het risico me toch beperkt. Let wel even op die 1 euro boekingskosten die ze er nog bijdoen volgens de kleine lettertjes onderaan :)
  11. De vervoerder daar is DPD, is het dan niet handiger om zelf een contractje af te sluiten met DPD?
  12. @Paul Stuyver: Eens voor wat betreft de eigen kosten en die intermediary bank. Maar de transactiekosten die de ontvangende bank in rekening brengt aan de leverancier voor de binnenkomende betaling vind ik eigenlijk toch wat anders. Maar goed, dan worden die ongetwijfeld wel in de produktprijs verrekend natuurlijk :)
  13. Het is nog niet zo zeker dat de bank in China die hele 2% heeft genomen. Een betaling in dollars gaat via New York en als jouw bank geen directe verbinding heeft met zijn bank dan gaat de betaling via een intermediary bank. Die pakt een vergoeding uit het overgemaakte bedrag. Dat is knap vervelend want je weet dus niet vooraf OF er een fee gaat verdwijnen en je weet ook niet hoe groot die is. De fee lijkt te variëren tussen de 10 en 30 dollar, afhankelijk van het bedrag dat je overmaakt. Het is daarom verstandiger om dit bedrag in 1 keer over te maken. Het vervelende is dat er niks aan te vinken is om die kosten apart in rekening te brengen aan je. Zelfs met OUR dek je dat niet af want dat dekt uitsluitend de fees van jouw bank en die van de bestemmeling. Niet de fee van de intermediary bank. Om dit probleem te vermijden heb ik al wat gezocht naar mogelijkheden om euro ineens naar HK of China over te maken maar dat komt paradoxaal genoeg duurder uit qua wisselkosten dan EUR->USD->CNY+fee. Je kan in Rotterdam bij het filiaal van Bank of China terecht om direct geld over te maken naar een rekening bij hen in China (ik heb toevallig ook een rekening bij hen in China voor handel waar ik tussenzit binnen China). Aan de telefoon konden ze me niet echt duidelijk vertellen wat ik in de praktijk voor koers zou krijgen (het systeem lag plat werd me gezegd). Ik had later kunnen terugbellen maar dat heb ik niet meer gedaan omdat er ook nog eens een maximumbedrag is dat je per keer kan overmaken in CNY (ik geloof 80k, dat is 10k euro). Ik wacht nog wel even, dat gaat natuurlijk verder versoepeld worden. Ze zijn er in ieder geval mee bezig dus. Wat ik momenteel doe, is euro overmaken naar Currencyfair in Engeland (hun rekening is in Ierland, dus gratis met Sepa), daar wisselen naar USD en dan overmaken naar China. Er zit bij hen een spread tussen de bied- en laatkoers. Je kan op hun marketplace meestal wat onder de gunstigste laatkoers gaan zitten en afwachten tot er iemand hapt. De koers is op die manier vaak nog beter dan de middenkoers. Een overboeking in usd kost daarna in principe 4usd, maar is nu gratis. Betalingen naar de VS zijn er meestal dezelfde dag nog, naar China duurt het meestal een dag, soms twee. Ook bij Currencyfair gebeurt het soms dat er een stukje van het bedrag verdwijnt onderweg door zo'n intermediary bank.
  14. Heren, Even ter afsluiting van dit topic, de container is donderdag netjes afgeleverd en uitgeladen. De pallets stonden erg dicht naast elkaar. De 800mm vork van de palletwagen is dan wel wat kort, want de pallets kantelden als ik ze naar voren trok. Dat gebeurde omdat ze hier en daar achter de pallet ernaast bleven haken. Dat was dan wel weer op te lossen door mijn maat 46 met 100 kilo lichaamsgewicht op de palletwagen te doen leunen en hem zo weer naar beneden te drukken :) Ik heb maar één foto gemaakt want ik moest in mijn eentje de container leeghalen. De boer hielp zoals gepland met zijn tractor de pallets eruit te tillen en ik moest intussen de pallets naar voren halen natuurlijk. Ik heb hem een kratje bier (halve liters) gegeven als bedankje voor de hulp. Conclusie: Mission accomplished en de container was prima uit te laden. Maar het was wel een rotklus om zo'n slordige vierduizend kilo aan dozen daarna naar binnen te sjouwen in mijn eentje :)
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept