Helaas maar na 6 jaar dreigt er een einde te komen aan mijn onderneming. Deze onderneming is in een BV vorm gegoten. In 2002 heb ik een kredit gekregen van de ABN Amro voor 12.000 euro omdat het in die periode iets minder ging. Daarna ging alles financieel weer goed echter nu de laatste paar maanden weer achteruitgang.

Als ik nu een faillisement aanvraag voor deze onderneming ben ik dan zelf prive aansprakelijk voor dit krediet? I

k ben zelf geen hoofdaandeelhouder van deze bv en alleen directeur. Ik heb zelf uit naam van de BV getekend voor het krediet. Ik had namelijk vernomen van iemand die bij de bank werkt ABN amro iets heeft opgenomen in het contract waarin staat dat de hoofdbestuurder van de BV aansprakelijk kan worden gesteld als de bv failliet gaat. Ik heb hier geen kopie van het contract maar ga dit aankomende week opvragen bij de bank.

Weet iemand hier meer over?

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/3434-lening-bank-faillisement/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

• 0

Dat hangt sterk af van de omstandigheden:

-heb je prive meegetekend voor dit krediet;

-heb je in prive zekerheden of garanties verstrekt voor dit krediet;

-is het faillissement aan 'slecht' ondernemen te wijten;

-hoeveel weet de bank werkelijk van het reilen en zeilen van je onderneming.

Wellicht kan je op bovenstaande punten wat meer informatie geven. Dan is een uitgebreider antwoord mogelijk.

• 0
-heb je prive meegetekend voor dit krediet;

Nee, in mijn ogen niet. Ik heb alleen getekend als directeur zijnde van de bv.

-heb je in prive zekerheden of garanties verstrekt voor dit krediet;

nee

-is het faillissement aan 'slecht' ondernemen te wijten

Heb altijd keurig netjes mijn jaarcijfers aan de kvk doorgegeven en ook geen mismanagement gepleegd en ook geen "rare" dingen gedaan.

-hoeveel weet de bank werkelijk van het reilen en zeilen van je onderneming.

Eigenlijk helemaal niets. Ik heb voor de rest weinig contact met de bank.

Ik heb vorige week gesproken met iemand die bij een bank werkt en die wist mij te vertellen dat het goed uitkijken is waar je voor tekend. Hij zei dat de bank meestal in een contract laat opnemen dat de persoon die tekend voor de lening dan prive aangesproken kan worden als het verkeerd gaat. Zo kan de bank zich namelijk indekken zei hij. Ik ga deze week een kopie bij de bank laten aanvragen van het contract om te kijken ofdat dat er daadwerkelijk ook instaat maar ik vroeg me gewoon af ofdat mensen hier bekend mee zijn. Bij mij was altijd bekend dat een natuurlijk persoon niet financieel aansprakelijk zou zijn als een bv klapt behalve als hij mismanagement pleegt of zijn jaarcijfers niet op tijd inleverd, etc.

• 0

De directeur heeft een speciale status bij BV's. Je bent geen gewone werknemer, maar hoe het precies zit weten de experts hier wel. Misschien kunnen de deelnemers aan een gedachtenwisseling over tekenbevoegdheid hier op reageren?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

• 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Ik heb vorige week gesproken met iemand die bij een bank werkt en die wist mij te vertellen dat het goed uitkijken is waar je voor tekend. Hij zei dat de bank meestal in een contract laat opnemen dat de persoon die tekend voor de lening dan prive aangesproken kan worden als het verkeerd gaat.

Jawel !!!! En ik spreek uit eigen ervaring ... in het contract stond "levenslang persoonlijk aansprakelijk".

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar