• 0

Bedrijfsovername van vader op zoon

Hallo Iedereen,

 

Ik ben nieuw hier op dit forum en "wij" zijn momenteel bezig met bedrijfsovername.

 

Het gaat om een familiebedrijf (vader-zoon)

 

Het is een MKB bedrijf met op dit moment een Holding<->beheer BV<->Werk BV

 

Het zou gaan over overname van de beheer BV (die dus 100% eigenaar is van Werk BV)

Onder de holding hangen nog meer BV's (pensioen etc.) maar dat gaat niet overgenomen worden. (oudedag voorziening voor senior).

 

In beheer zit het vermogen (Pand/Machines/etc.) in de werk BV zitten de risico's (debiteuren/crediteuren/personeel).

 

De bedoeling is dat ik op korte termijn mijn eigen holding ga oprichten.

En dat deze holding dus een percentage van de aandelen van de beheer BV gaat kopen (+-20% in eerste instantie).

 

Wel is het momenteel zo dat holding tm werk BV 1 fiscale eenheid is, dit wordt dan straks "verbroken" neem ik aan :?

 

Op dit moment wordt het bedrijf getaxeerd door een extern bedrijf, maar het lijkt mij verstandig om alvast m'n holding op te richten.

 

Hebben jullie nog tips/trucks/op en/of aanmerkingen op bovenstaande :?

 

[titel verduidelijkt - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

En nog een andere vraag welke ook speelt op dit moment.

 

Ik ga volgend jaar ook nog eens trouwen.

 

Mijn vriendin heeft zelf een goede baan (fiscalist bij een tamelijk groot accountantskantoor) en op dit moment hebben wij een samenlevingsovereenkomst (vanaf 2007).

 

Op dit moment is het zo geregeld dat de gezamenlijke lasten naar rato van netto inkomen worden betaald.

 

We zijn wel van plan om straks op Huwelijkse Voorwaarden te gaan trouwen, vooral omdat bij de overname nogal een risico zit.

 

Ik wil het volgende voorkomen

 

Mochten we (laten we het niet hopen) ooit gaan scheiden, dan wil ik niet dat "mijn" zaak verdeeld moet worden. Opgebouwd vermogen zit over het algemeen in machines en voorraden, OHW etc.

 

Maar ik wil het wel goed geregeld hebben voor mijn aanstaande vrouw :)

 

Op dit moment verdient ze zelf genoeg om leuke dingen te doen, maar "ooit" zullen er kleine "prilleondernemertjes" komen (hopen dat de natuur meewerkt).

 

Mocht er iemand minder moeten gaan werken dan is dat logischerwijs mijn as vrouw, voor mij is minder werken geen optie.

 

Zij zal dus op dat moment in inkomsten achteruitgaan, terwijl ze voor onze kroost zorgt.

 

Scenario 1.

 

We krijgen kinderen, vrouwlief gaat ervoor zorgen, dan maakt ze daarmee bewust de keuze haar werk te minderen.

"Mijn" onderneming loopt wel goed, en mijn vermogen stijgt per jaar fors.

 

Mocht ze wel full-time zijn blijven werken dat had ook zij een hele goede baan gehad.

 

Nu zijn de kinderen 10 en de relatie loopt op de klippen.

We hebben huwelijkse voorwaarden, en we moeten uit elkaar.

 

Dan moet het niet zo zijn dat vrouwlief de gebeten hond is, en met niets naar huis gaat.

 

Hoe regelen jullie dit soort zaken ?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wat is de expertise van je vriendin? De vragen lopen zo uiteen dat ze een deel ervan wel zou moeten kunnen beantwoorden, maar wellicht voor de rest bij een collega terecht kan. Zeker omdat zij ook (tenminste deels) inzicht heeft in de feiten, die nogal van belang zijn.

 

Periodiek verrekenbeding opnemen in de huwelijkse voorwaarden is een mogelijkheid. De notaris kan je daar verder over informeren. Uiteraard moet je er wel voor zorgen dat je de voorwaarden naleeft. Sta ook even stil bij pensioenregelingen en de (on)gewenstheid van toepassing van de Wet verevening pensioenrechten bij echtscheiding. Als je in dat kader een deel van je pensioenvoorziening moet afstorten, dan kun je daar door de fiscale waarderingsregels voor pensioen in eigen beheer behoorlijk wat meer geld voor nodig hebben dan gereserveerd.

 

Overigens is er geen directe noodzaak om een holding op te richten, nu je van plan bent om een holding over te nemen.

De fiscale eenheid zal verbreken, waarbij mogelijk sancties van toepassing zijn als er in de afgelopen 6 jaar binnen de fiscale eenheid met vermogensbestanddelen is geschoven. Als de verschuivingen tussen de beheer- en de werk-BV hebben plaatsgevonden en die direct na de overdracht opnieuw in een fiscale eenheid worden opgenomen, kan heffing over die verschuivingen worden voorkomen door een verzoek daartoe in te dienen.

 

Hoe wordt de (financiering van de) overname bewerkstelligd? Wordt daarbij rekening gehouden met de bedrijfsopvolgingsfaciliteiten (nu en/of in de toekomst)?

 

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Wat is de expertise van je vriendin? De vragen lopen zo uiteen dat ze een deel ervan wel zou moeten kunnen beantwoorden, maar wellicht voor de rest bij een collega terecht kan. Zeker omdat zij ook (tenminste deels) inzicht heeft in de feiten, die nogal van belang zijn.

 

Mijn vriendin is hier ook actief bij betrokken, maar ik wil bij zulke beslissingen graag meningen horen uit diverse hoeken, en mijn keuze's niet maken op basis van 1 advies. Ik heb op dit moment nauw contact met senior, m'n aanstaande, de accountant/adviseur.

 

Periodiek verrekenbeding opnemen in de huwelijkse voorwaarden is een mogelijkheid. De notaris kan je daar verder over informeren. Uiteraard moet je er wel voor zorgen dat je de voorwaarden naleeft. Sta ook even stil bij pensioenregelingen en de (on)gewenstheid van toepassing van de Wet verevening pensioenrechten bij echtscheiding. Als je in dat kader een deel van je pensioenvoorziening moet afstorten, dan kun je daar door de fiscale waarderingsregels voor pensioen in eigen beheer behoorlijk wat meer geld voor nodig hebben dan gereserveerd.

 

 

Goed advies, hier ga ik mij in verdiepen.

 

 

Overigens is er geen directe noodzaak om een holding op te richten, nu je van plan bent om een holding over te nemen.

 

 

Even voor de duidelijkheid, ik wil de holding niet overnemen maar de beheer BV welke onder de holding van senior valt op dit moment. De beheer BV is 100% eigenaar van de werk BV. In de beheer BV zitten het pand en de machines/auto's etc.

 

Ik wil dus een eigen holding oprichten welke dus stapsgewijs aandelen over gaat nemen van beheer BV. (per 20%)

 

Een holding lijkt mij wel verstandig. Mocht ik in de toekomst meer bedrijven willen oprichten (pensioen, of andere bedrijven over willen nemen) dan kan desbetreffende holding dat doen.

 

Door de bedrijven onder de holding te plaatsen kunnen deze bedrijven ook makkelijker verkocht worden mocht dat wenselijk zijn.

 

De fiscale eenheid zal verbreken, waarbij mogelijk sancties van toepassing zijn als er in de afgelopen 6 jaar binnen de fiscale eenheid met vermogensbestanddelen is geschoven. Als de verschuivingen tussen de beheer- en de werk-BV hebben plaatsgevonden en die direct na de overdracht opnieuw in een fiscale eenheid worden opgenomen, kan heffing over die verschuivingen worden voorkomen door een verzoek daartoe in te dienen.

 

Wederom bedankt voor het advies, ook dit ga ik uitzoeken/voorleggen.

 

 

Hoe wordt de (financiering van de) overname bewerkstelligd? Wordt daarbij rekening gehouden met de bedrijfsopvolgingsfaciliteiten (nu en/of in de toekomst)?

 

 

Er wordt rekening gehouden met de bedrijfsopvolingsfaciliteiten.

 

Senior zelf zit natuurlijk ook met een aantal standpunten

 

1. Oudedag voorziening. Dit bedrijf genereert de hoofdmoot van zijn inkomsten. Hij kan en wil dus niet alles schenken omdat hij zelf ook nog leuk oud wil worden.

2 - Overige kinderen kun je niet overslaan (totaal 4 kinderen).

Link naar reactie
  • 0

Even voor de duidelijkheid, ik wil de holding niet overnemen maar de beheer BV welke onder de holding van senior valt op dit moment. De beheer BV is 100% eigenaar van de werk BV. In de beheer BV zitten het pand en de machines/auto's etc.

Een BV is een BV. De BV die nu wordt aangeduidt als beheer, kan ook prima fungeren als holding, daar is op zich geen andere vennootschap voor nodig. In dergelijke structuren gebruik ik doorgaans de term 'tussenhoudster', dan is direct duidelijk over welk niveau je het hebt.

 

Afzonderen van de bedrijfsmiddelen in een aparte vennootschap (of dat nu de topholding of de tussenhoudster is) kan een goed idee zijn. Wil je dat met het oog op de verkoop doen, dan moet eigenlijk iedere werkmaatschappij haar eigen tussenhoudster hebben. Anders hou je steeds hetzelfde probleem bij de verkoop van de afgezonderde bedrijfsmiddelen. Het creëren van een tussenhoudster is later echter ook goed mogelijk, dat hoeft niet noodzakelijkerwijs op dit moment. Het is net waar je voor kiest.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Even voor de duidelijkheid, ik wil de holding niet overnemen maar de beheer BV welke onder de holding van senior valt op dit moment. De beheer BV is 100% eigenaar van de werk BV. In de beheer BV zitten het pand en de machines/auto's etc.

Een BV is een BV. De BV die nu wordt aangeduidt als beheer, kan ook prima fungeren als holding, daar is op zich geen andere vennootschap voor nodig. In dergelijke structuren gebruik ik doorgaans de term 'tussenhoudster', dan is direct duidelijk over welk niveau je het hebt.

 

Afzonderen van de bedrijfsmiddelen in een aparte vennootschap (of dat nu de topholding of de tussenhoudster is) kan een goed idee zijn. Wil je dat met het oog op de verkoop doen, dan moet eigenlijk iedere werkmaatschappij haar eigen tussenhoudster hebben. Anders hou je steeds hetzelfde probleem bij de verkoop van de afgezonderde bedrijfsmiddelen. Het creëren van een tussenhoudster is later echter ook goed mogelijk, dat hoeft niet noodzakelijkerwijs op dit moment. Het is net waar je voor kiest.

 

Waarom zou elk bedrijf wat ik zou willen verkopen een tussenhoudster moeten hebben :?

 

Wij hebben in dit geval gekozen voor een tussenhoudster ivm aanwezige risico's in de werkmaatschapij (kans op eventuele zware claims is aanwezig).

 

Mocht ik in de toekomst een bedrijf overnemen/opstarten zonder risico's dan kan deze rechtstreeks onder de holding vallen.

Dit kan een bedrijf zijn, maar ook mijn eventuele toekomstige pensioen BV zou naar mijn mening rechstreeks onder de holding kunnen vallen. (dus naast de beheer-tussenhoudster).

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 146 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.