• 0

Verkoopproces

Gast Verwijderd account

Hey mensen,

 

Eindelijk gaat het dan echt beginnen, volgende week begint het echte distribueren. Ik zit alleen nog met één puntje, want veel van mijn goederen ga ik leveren aan bedrijven die voor mij (nog) onbekend zijn. Hierdoor is er wat voorzichtigheid geboden. Stel nu dat ik iets lever aan een klant en die weigert te betalen.... dan moet ik iets hebben om te laten zien dat ik het geleverd heb of iets dergelijks.

 

Volstaat het om bijvoorbeeld bij nieuwe klanten een orderlijst toe te sturen die ze ondertekend terug moeten sturen? Of moet ik echt een verzendbewijs hebben? Of is dit ongerustheid om niets??

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0
Volstaat het om bijvoorbeeld bij nieuwe klanten een orderlijst toe te sturen die ze ondertekend terug moeten sturen? Of moet ik echt een verzendbewijs hebben?

 

lijkt mij wel verstandig om de verzendbewijzen te bewaren, een ondertekende orderlijst is nog geen bewijs dat je het hebt opgestuurd. verder zou ik je klanten nalopen voordat je orders accepteerd, minimaal check op bestaan in bijvoorbeeld kvk website (kosteloos) en adres (alleen een postbus of mobiel nummer lijkt mij een aanleiding om iets dieper te graven), maar je kunt ook meer gegevens opvragen bij de kvk (wel kosten). en natuurlijk zijn er de commerciele bedrijven die je graag van info voorzien.

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Mijn klanten zijn allemaal bedrijven, die ik uit het bestand van de KVK heb gehaald. Dus dat lijkt me al een stuk minder risicovol als de leveringen aan particulieren.

 

Dat vooruit betalen zie ik wel zitten, omdat er aan rembours best veel kosten zitten. Zouden bedrijven daar nog problemen mee hebben....ik persoonlijk zou er moeite mee hebben geld over te maken naar een onbekend bedrijf zonder dat ik een produkt in handen heb.

Link naar reactie
  • 0

Dat vooruit betalen zie ik wel zitten, omdat er aan rembours best veel kosten zitten. Zouden bedrijven daar nog problemen mee hebben....ik persoonlijk zou er moeite mee hebben geld over te maken naar een onbekend bedrijf zonder dat ik een produkt in handen heb.

 

Dat laat je de keus toch aan de klant? Indien ze per rembours willen bestellen bereken je de kosten daarvoor gewoon door. Er zijn talloze online verkopers die dat zo doen, zowel aan particulieren als aan bedrijven.

Link naar reactie
  • 0
  • 0
Gast Verwijderd account

Zitten wel interessante threads tussen. Moet bijvoorbeeld nog heldere algemene voorwaarden opstellen.

 

Ik denk dat ik alle nieuwe klanten maar voorstel om voorruit te betalen, en als ze dat niet willen tegen extra kosten rembours. Ik kan zeker in het begin geen wanbetalers gebruiken. In ieder geval bedankt voor de reacties!!

Link naar reactie
  • 0

Automatische incasso's is ook een optie. Daar maak ik zelf veel gebruik van.

 

Ik zie dat ook steeds vaker online, maar ik vraag me wel af hoe dat nou zit. In principe hoort er toch een handtekening bij?

 

Daarnaast is het wel erg eenvoudig deze te storneren, waardoor de verkoper zijn geld weer kwijt is... in mn online banking zit zelfs een standaard knop voor storno op deze dingen.

Link naar reactie
  • 0

Ik zie dat ook steeds vaker online, maar ik vraag me wel af hoe dat nou zit. In principe hoort er toch een handtekening bij?

 

Tegenwoordig is een digitale overeenkomst volgens mij ook een overeenkomst. Als je een vinkje zet bij iets van "ik ga akkoord met een eenmalige incasso van rekening nummer ......." dat dit dan wel geldt. Uiteraard dient er dan wel een SSL versleuteling gebruikt te worden om te voorkomen dat derden deze gevoelige informatie kunnen achterhalen/hacken.

YourCom // alles voor internet

NIEUW!! Yourhello // doorzichtig kunststof visitekaartjes!

Link naar reactie
  • 0

Ik heb mn twijfels bij de rechtsgeldigdheid en betrouwbaarheid van dit systeem.

 

Het is natuurlijk wel kinderlijk eenvoudig bestellingen op andermans naam te doen, je hebt eigenlijk alleen een naam en het rekeningnummer nodig. Die gegevens heb je van iedereen waar je ooit per bank iets mee te maken hebt gehad, en zijn ook te vinden op de websites van ieder bedrijf.

 

Dus ik vraag me dan af in hoeverre de verkoper en zjin bank kunnen verifieren dat de bestelling daadwerkelijk door de koper is geplaatst, en niet door een of andere mafkees/oplichter/whatever.

Link naar reactie
  • 0

Automatische incasso's is ook een optie. Daar maak ik zelf veel gebruik van.

 

Ik zie dat ook steeds vaker online, maar ik vraag me wel af hoe dat nou zit. In principe hoort er toch een handtekening bij?

 

Daarnaast is het wel erg eenvoudig deze te storneren, waardoor de verkoper zijn geld weer kwijt is... in mn online banking zit zelfs een standaard knop voor storno op deze dingen.

 

In principe hoort er een handtekening bij. Als de klant problemen maakt sta je niet sterk. Maar wij doen honderden incasso's per jaar, zonder ooit een probleem te hebben. We sturen echter wél altijd een factuur/opdrachtbevestiging met de vermelding dat betaling geschiedt middels automatische incasso op rekening nr .... enz

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Het is natuurlijk wel kinderlijk eenvoudig bestellingen op andermans naam te doen, je hebt eigenlijk alleen een naam en het rekeningnummer nodig. Die gegevens heb je van iedereen waar je ooit per bank iets mee te maken hebt gehad, en zijn ook te vinden op de websites van ieder bedrijf.

 

Dus ik vraag me dan af in hoeverre de verkoper en zjin bank kunnen verifieren dat de bestelling daadwerkelijk door de koper is geplaatst, en niet door een of andere mafkees/oplichter/whatever.

 

Ik denk dat dat risico is van de koper en verkoper. Daarnaast zijn er natuurlijk talloze mogelijkheden op het gebied van webdevelopment om te verifiëren of gegevens overeenkomen (ip adres, inloggen).

De huidige beveiliging is kennelijk goed genoeg tegenwoordig, aangezien je tegenwoordig ook kunt internet bankieren. Dus ook geld overmaken zonder handtekening.

YourCom // alles voor internet

NIEUW!! Yourhello // doorzichtig kunststof visitekaartjes!

Link naar reactie
  • 0

Natuurlijk kun je wel traceren wie de aankoop plaatste (ip-adres etc.), maar je kunt daaraan op voorhand niet zien of de bestelling nou 'legit' is of niet.

 

Voor mijn gevoel is het wel een hele handige betaalmethode, maar niet geschikt om een bepaalde 'zekerheid' van betaling te verkrijgen zoals rembours, creditcards of vooruitbetaling wel geven. Al moet ik daarbij meteen aanmerken dat er met creditcards ook wel een soort stornering mogelijk is, al gaat die wat minder eenvoudig dan bij incasso.

 

Link naar reactie
  • 0

Tja, wij gebruiken de incasso's eigenlijk alleen voor diensten. In dit geval deelname aan beurzen, workshops en netwerkborrels. Bezoekers moeten hun naam opgeven, anders komen ze er niet in. Het voordeel om een bestelling te doen op naam en rekening van een ander is er dus niet.

 

Alle andere betalingen geschieden met ondertekende incassoformulieren. Als je goederen gaat leveren zou je het adrs van de rekeninghouder moeten kunnen achterhalen. Is het aflever adres identiek aan het adres van de rekeninghouder, dan mag je er van uitgaan dat levering c.q. betaling geen problemen oplevert.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Voor toegangsgelden en dergelijke werkt dat natuurlijk prima.

 

Maar met die check-op-adres zou ik heel erg oppassen als je goederen levert, zeker als het wat prijziger dingen zijn (hardware etc). Het schijnt wel eens voor te komen dat derden een pakket bestellen op andermans naam, en dit aan de postbode ontfutselen bij aflevering... zag laatst zoiets voorbijkomen op TV over wehkamp.

 

Het vervelende aan die situatie is dat de verkoper in geval van automatische incasso het schip in gaat: De vermeende koper storneert het bedrag, en kan ook niet echt tot betalen worden aangezet als de goederen nooit aangekomen zijn. Wees dus voorzichtig!

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Nou heb deze week een gesprek gehad met de rabobank, maar automatische incasso is nog geen optie omdat je dan minimaal 1 jaar een zakelijke rekening moet hebben ??? Niet echt starters vriendelijk dus.

 

Is dit bij iedere bank zo, of alleen bij de Rabo?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 196 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.