• 0

Ik ben nog niet zo lang geleden een eenmanszaak gestart. Ik ben begonnen met het businessmodel om zelf activiteiten te organiseren in Rome. De klanten regelen zelf hun reis naar Rome. Ik bied alleen activiteiten aan om in Rome te doen, varierend van 2 uur tot een hele dag. Hieronder vallen bv fietstours, wandeltours, Vaticaantours, kookworkshops etc.

De klant betaalde aan mij en ik betaalde de Italiaanse partners die de activiteiten uitvoerden. Doordat dit vermakelijkheidsacrtiviteiten zijn volgens de Belastingdienst moest ik mijn btw in Italie betalen omdat de activiteit daar plaats vond. Ik moest ook btw afdragen over het gehele bedrag dat op de zakelijke rekening binnen kwam ipv alleen over de commissie. Helaas is btw in Italie betalen erg lastig en vooral erg kostbaar. Het had voor mij dus weinig zin om hiermee door te gaan.

Voor 2012 wilde ik het anders aanpakken en heb ik het businessmodel veranderd. Dit is nu de nieuwe situatie:

Mijn bedrijf fungeert als schakel tussen de Nederlandse particuliere klanten die activiteiten willen boeken voor wanneer zij op vakantie zijn in Rome en partijen die activiteiten organiseren in Rome. De klanten regelen zelf hun reis naar Rome. Ik bied alleen activiteiten aan om in Rome te doen. Ook gaan we accomodatie aanbieden.

De partijen die de diensten leveren zijn zowel ondernemers als “particulieren”. Deze "particulieren" zijn volgens de Italiaanse wet freelancers/zzp’ers maar deze hebben in Italie geen btw nummer. Tot een betaald bedrag per jaar mogen zij werken met een prestazione occasionale of ritenuta d’acconto. Hierdoor blijven de kosten voor deze freelancers stukken lager. Het is in Italie namelijk erg duur om een onderneming te starten, mede doordat je altijd een accountant nodig hebt.

De Nederlandse belastingdienst ziet deze partners dan als particulieren in kwesties rondom de omzetbelasting omdat ze geen btw nummer hebben. Voor onze activiteiten zoals het onderhouden van de website, marketing, het actief promoten van deze website breng ik de partijen in Italie een factuur in rekening.

Bij de partijen die een Italiaans btw nummer hebben wordt op de factuur vermeld dat de BTW verlegd wordt. Er staat dus geen BTW op de factuur. Hiervoor wordt een opgaaf ICP ingevuld. De italiaanse btw nummers worden gecheckt bij de Belastingdienst. Hierbij is dus geen enkel probleem.

In het geval van de particulieren wordt het lastig. Volgens de Belastingdienst doe ik namelijk aan bemiddeling in naam en voor rekening van derden. Ik kan nergens op Internet vinden wat dit nu precies is. Is dit wat ik in de nieuwe situatie in 2012 ga doen? Zo ja heeft er iemand een idee hoe ik de situatie zo kan aanpassen dat ik wel gewoon in NL btw kan betalen ipv in Italie?

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/34670-btw-bij-bemiddeling-buitenland/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

• 0

Ja bedankt! Er zijn alleen een aantal punten hierbij waar ik vast loop. Volgens mij bied ik geen reisdienst aan omdat ik geen pakket en/of vervoer aanbied. Het maakt eigenlijk niet veel uit want zowel bij de regeling van reisdiensten als andere diensten moet ik wanneer ik bemiddel in naam en voor rekening van derden btw afdragen in het land waar de dienst plaats vindt waarvoor bemiddeld wordt.

Volgens de Belastingdienst bemiddel ik in mijn business model in naam en voor rekening van derden. Maar is dit alleen het geval wanneer de Nederlandse klant het geld naar mijn rekening overmaakt? Dit gebeurt namelijk niet.

• 0

Allemachtig…

De consument (in NL) betaalt dus naar een ondernemer ergens in de EU.

Jij stuurt een commissie-/provisiefactuur naar deze ondernemer.

Begrijp ik het goed?

Zo ja: Waarom zou jij dan BTW ergens in de EU moeten betalen over de omzet van iemand anders…?

Hier is toch sprake van een enorme mate van misvatting.

Je moet uiteraard je eigen omzet verantwoorden. Dat zijn diensten. Naar anderen in de EU (als ik het goed begrijp).

Is het een particulier: Gewoon NL BTW (19%).

Is het een ondernemer (met BTW nummer!): BTW verlegd.

• 0

Je hebt het idd goed begrepen:)

Ik dacht ook dat het zo werkte maar helaas denkt de Nederlandse belastingdienst hier anders over:

Er zijn namelijk een aantal uitzonderingen op deze regel waaronder die voor bemiddeling op naam en voor rekening van derden wanneer je levert aan particulieren. De Nederlandse belastingdienst ziet de gidsen die ik factureer als particulieren omdat zij geen btw nummer hebben (voor de italiaanse wet zijn zij wel ondernemer, betalen ook sociale lasten en dergelijke...)

Idd met de ondernemingen waar ik voor bemiddel is er geen probleem deze btw wordt verlegd.

• 0

Er zijn namelijk een aantal uitzonderingen op deze regel waaronder die voor bemiddeling op naam en voor rekening van derden wanneer je levert aan particulieren.

Welnee, hoe kom je daar bij?

Het zijn gewoon diensten door een NL ondernemer naar een particulier in een ander EU land (19% NL BTW).

• 0

Ik heb mijn situatie besproken met iemand van de belastingtelefoon en die vertelde van de uitzondering van de bemiddeling.

Dit komt er ook uit wanneer je het hulpmiddel gebruikt op de website van de Belastingdienst:

http://www.belastingdienst.nl/reken/diensten_in_en_uit_het_buitenland/

• 0

Ik heb mijn situatie besproken met iemand van de belastingtelefoon en die vertelde van de uitzondering van de bemiddeling.

Zij hebben wel vaker rare ideeën daar.

‘Op naam en voor rekening’ is iets heel anders. Dat is wanneer een autodealer bij het postkantoor het kenteken van de auto op naam van de nieuwe eigenaar laat zetten en de leges vervolgens in rekening brengt bij de klant (als een voorbeeld dus).

Maar je moet het natuurlijk zelf weten.

• 0

Ja niemand kan me dus precies uitleggen wat de bemiddeling op naam en voor rekening van derden nu precies is. Ze zeggen alleen: Ja dat is wat u doet.

Ik begrijp alleen je voorbeeld niet helemaal. Zou je het nogmaals kunnen uitleggen aan de hand van mijn situatie? Hoe zou mijn business model moeten zijn wanneer ik dus wel bemiddel op naam en voor rekening van derden?

Heel erg bedankt alvast voor al je hulp!!!

• 0

Omdat je het zó aardig vraagt. Hier is mijn visie:

Je handelt op naam en van rekening van iemand als je helemaal niet namens jezelf handelt en je met de portemonnee van iemand anders zwaait.

Stel je voor: Je hebt een website namens signora Frattelli in Italië (zij verhuurt kamers aan toeristen in Rome). De website heet ‘signorafrattelli.nl’ en jij betaalt de hosting namens haar (en uiteraard stuur je de rekening voor de hosting 1 op 1 door naar haar).

Als je een email beantwoord, dan zet je als afzender ‘s. Frattelli’ eronder.

Als je iemand terugbelt dan zeg je: “Met Debby van kamerverhuur Frattelli’.

De klanten op de website betalen naar een rekening van de signora in Italië en jij houdt bij wie nou geboekt heeft en wie wel/niet betaalt heeft voor vertrek richting Bella Italia.

Hiervoor krijg je dan een bepaald bedrag per boeking van de signora.

Hetzelfde doe je voor signore Vittori uit Milaan op ‘signorevittori.nl’.

Dezelfde constructie.

En voor tien andere Italianen.

Dan zou misschien iemand kunnen beweren dat je op naar en van rekening handelt van al deze mensen.

Maar zo gaat het toch helemaal niet (althans: dat neem ik aan!). Je hebt toch je eigen site ‘debby.nl’ of wat-dan-ook.

En als je iemand belt dan zeg je toch ‘met Debby’.

En je regelt je eigen hosting, namens jezelf, en als je de rekening niet betaalt dan komt de deurwaarder bij jou langs om jouw TV weg te halen.

Je verleent een dienst aan deze mensen. Je bemiddelt bij verhuur of iets anders.

En daar krijg je provisie/commissie over.

Peter

• 0

Bedankt Peter! Zoals jij het beschrijft is inderdaad niet wat ik doe dus dat zou betekenen dat ik gewoon mijn btw in NL kan betalen wanneer ik werk met particulieren.

Ik heb het advies gekregen om het allemaal op papier te zetten en dit voor te leggen aan de Belastingdienst zodat ze hier schriftelijk op gaan reageren. Ik probeer nog steeds een definitie te vinden of misschien nog beter een eerdere uitspraak van de Belastingdienst of een gerechtelijke macht over wat precies onder bemiddeling op naam en voor rekening van derden valt.

Heb jij hier nog tips voor?

Nogmaals erg bedankt voor je hulp!

• 0

Als je op naam en voor rekening van iemand anders handelt, dan verdien je daar mijns inziens ook helemaal niets op de transactie tussen de afnemer en de leverancier.

Want als je daar wél op verdient, dan verleen je een dienst aan de leverancier.

Vergelijk het met het ‘echte’ voorbeeld dat ik gaf over de autodealer:

De Renault dealer gaat naar het postkantoor (namens mw. Janssen, de nieuwe eigenaar van een Twingo) om het kenteken van de Twingo op naam te zetten van mw. Janssen.

Hierbij zijn leges verschuldigd aan de staat (RDW, geloof ik).

De dealer betaalt iets (zeg maar 29,- euro) aan het loket en zet vervolgens op zijn factuur naar mw. Janssen:

Leges kenteken 29,- euro.

En de dealer is over de 29,- euro geen BTW verschuldigd, omdat hij op naam en voor rekening voor mw. Janssen heeft gehandeld (de 29,- euro noemt men een ‘doorlopende post’).

Zoals gezegd is dit een hele andere situatie dan jouw geval.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar