• 0

aflossing prive financiering

Hallo allemaal,

 

Ik zal me eerst even voorstellen.

Mijn naam is Annette en mijn partner heeft samen met een vennoot een camperverhuurbedrijf. Wij zijn nu ruim een jaar aan de slag en ik moet zeggen dat het best goed gaat.

 

Voor de financiering hebben beiden vennoten een stuk overwaarde op de prive-woning opgenomen en geinvesteerd in het bedrijf. Ik heb inmiddels begrepen dat als de prive betaalde rente uit de vof aan prive vergoedt wordt, dit wordt gezien als winst.

 

Hoe zit dat met een aflossing op diezelfde lening? Wordt dat ook gezien als winst en als je nu helemaal nog geen winst maakt, hoe zit het dan met de rente / aflossing die de vof aan prive betaald?

 

Graag jullie vakkundige mening.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Annette, volgens mijn kennis:

 

Geld en goederen die de vennoten vanuit privé inzetten in een vof is geen lening. Het komt op ieders Kapitaal of Eigen Vermogen te staan. Lening met rente is niet toegestaan. Vennoten kunnen ook weer zonder meer opnemen. Vennoten kunnen daarover onderlinge afspraken maken (schriftelijk) dan zul je je daar aan moeten houden. Het valt onder privé stortingen of opnames. Bij deze transacties speelt winst geen rol.

 

Link naar reactie
  • 0

Het is goed om een aantal zaken uit elkaar te houden:

Allereerst heb je te maken met het onderscheid zakelijk / privé. Dat de privéwoning als onderpand richting bank dient, maakt nog niet dat de schuld ook privé is. Daarvoor is namelijk de bestemming van het geld relevant: je hebt het gebruikt voor de onderneming, dus moet je het ook als zakelijk aanmerken. Het blijft tenslotte vreemd vermogen dat je hebt verkregen van de bank, dat daar te dekking ook eigen vermogen in de vorm van stenen tegenover staat, doet niet terzake. Daarmee valt de schuld in box 1 en is de rente aftrekbaar.

 

Daarnaast heb je dan de vraag of de schuld op de balans van de VOF moet komen, of dat de schuld tot het buitenvennootschappelijk vermogen behoort. Dat heeft fiscaal weinig relevantie, maar ziet met name op wie de rente moet betalen/hoe de rente onderling moet worden verdeeld en of de schuld op de balans van de VOF komt als schuld, of als inbreng van de vennoot.

 

Aflossing van de hoofdsom is niet aftrekbaar - het verkrijgen van de lening is immers ook niet belast.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Enorm bedankt voor jullie reactie.

 

Als ik het goed begrijp moet het vermogen als eigen vermogen op de balans staan (had ik al gedaan verdeeld over de beide fimanten)?

 

De rente die ik prive betaal over dat leningdeel is aftrekbaar in box 1? (ik zou het gedeelte zonder meer niet als rente-aftrek opgevoerd hebben omdat het geld niet gebruikt is om de eigen woning te verbeteren / te verkrijgen.

 

Als ik dat betreffende leningdeel nu wil aflossen met gelden uit de VOF, wordt die aflossing dan gezien als winst (dus belast in de IB)?

Kan iemand ook de vraag nog beantwoorden hoe de situatie is als er nog helemaal geen winst gemaakt wordt? (wij leiden een klein verlies waarschijnlijk over 2011) ???

 

Heel erg bedankt alvast.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 331 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.