• 0

ICP correctie, dan ook BTW suppletie?

Ik moet wel eens een correctie in mijn ICP opgave maken over vorige kwartalen,op zich geen groot probleem.

Echter wordt gesteld dat het bedrag bij vraag 3a op het ICP formulier gelijk moet zijn aan aan het bedrag omzetbelasting vraag 3b.

Eigenlijk zou je dan dus een ook suppletie van de BTW aangifte moeten doen lijkt me

Echter een wijziging van vraag 3b heeft geen invloed op de terug te ontvangen of de af te dragen BTW,

 

Mijn vraag is hoe anderen hier in de praktijk mee omgaan?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dank voor je antwoord,

Ik gebruik geen aangifteprogramma, maar idd als ik iets corrigeer over de eerdere kwartalen doe ik dat op het ICP formulier van het 4e kwartaal, geen probleem, maar mijn (over)bezorgdheid betreft het niet meer overeenkomen van het bedrag ingevuld op de eerder BTW kwartaal-aangiftes.

(of zou dat voldoende zijn en als zodanig ook als correctie gelden voor het ingevulde bedrag op de BTW-aangifte vraag 3b?)

Link naar reactie
  • 0

Aha.

 

Als je een creditnota maakt voor bijvoorbeeld een levering/dienst in het 3e kwartaal (prijscorrectie of zo), dan komt dat natuurlijk gewoon in de omzet en ICP van de huidige periode (het 4e kwartaal, als we over nu praten).

Dat geef je dan aan bij vraag 3 op de ICP opgaaf.

 

Het is anders als je een correctie maakt omdat het BTW-nummer niet klopte (maar dat heeft dan natuurlijk geen invloed op bedragen). Of omdat de klant niet wil/kan betalen (misschien failliet, misschien zwaar ontevreden, misschien een notoire wanbetaler).

Dan geef je dat bij vraag 2 aan op de ICP opgaaf.

Je moet dan geen suppletie doen, want je hebt de eerste aangifte helemaal goed gedaan (jij wist toen toch ook niet dat de klant nooit zou betalen, bij wijze van spreken).

Alleen krijg je uiteraard niet, zoals het geval was geweest als je wél BTW op de factuur (bij een binnenlandse levering/dienst) had gezet en afgedragen, de BTW terug (wegens oninbaarheid – dat doe je overigens ook niet met een suppletie, maar met een apart verzoek) omdat je ook niets afgedragen hebt.

 

Link naar reactie
  • 0

Juist.....

Erg bedankt voor je antwoord weer !

 

Zo bedoelde ik het ook:

Het is anders als je een correctie maakt omdat het BTW-nummer niet klopte (maar dat heeft dan natuurlijk geen invloed op bedragen). Of omdat de klant niet wil/kan betalen (misschien failliet, misschien zwaar ontevreden, misschien een notoire wanbetaler).

Dan geef je dat bij vraag 2 aan op de ICP opgaaf.

Je moet dan geen suppletie doen, want je hebt de eerste aangifte helemaal goed gedaan (jij wist toen toch ook niet dat de klant nooit zou betalen, bij wijze van spreken).

 

"de eerste aangifte helemaal goed gedaan" op de BTW aangifte bedoel je?

 

Dus als ik het dan goed begrijp, hoeft/kan een correctie over een eerder kwartaal op de ICP niet gecorrigeerd te worden bij de BTW-aangifte.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Maar je hebt toch helemaal geen onjuiste BTW aangifte gedaan (neem ik aan). Volgens mij kan je helemaal geen ICP opgaaf sturen die niet aansluit met de BTW aangifte (althans ik kan dat niet, met mijn programma).

 

Dus de enige reden om te corrigeren is omdat de klant niet betaalt. En dan stuur je nooit een suppletie, maar doe je een verzoek om teruggaaf (en dat kan in dit geval niet).

En dan moet een correctie in de ICP opgaaf genoeg zijn, mijns inziens.

 

Als het je toch gelukt is om een onjuiste aangifte te doen (bijvoorbeeld met het bedrag 2.000,- erop alhoewel je 3.000,- i de ICP opgaaf specificeer en dat het juiste getal is), dan moet je natuurlijk wel een suppletie doen.

Link naar reactie
  • 0

Nou...je hebt er nog niet genoeg van zie ik, dus ga ik ook maar door :P

 

Maar je hebt toch helemaal geen onjuiste BTW aangifte gedaan (neem ik aan). Volgens mij kan je helemaal geen ICP opgaaf sturen die niet aansluit met de BTW aangifte (althans ik kan dat niet, met mijn programma).

\Maar als jij later je ICP corrigeert, komt het opgegeven bedrag bij btw vraag 3b toch ook niet meer overeen?

 

(ik heb geen factuurprogramma, dus controleer gewoon netjes of icp vraag 3a gelijk is aan omzetbelasting vraag 3b)

 

Mijn geleverde diensten aan andere eu ondernemers, blijken achteraf toch soms een andere bedrag te zijn dan ingevuld op de ICP,, plus of min een paar honderd euro bijvoorbeeld, dat corrigeer ik dan bij de volgende ICP aangifte

(e.e.a. wordt enigszins veroorzaakt doordat je de ICP moet opgeven per moment van leveren van dienst en de BTW per factuurdatum)

Dus blijkt bijvoorbeeld mijn later verstuurde factuur toch een ander bedrag te moeten bevatten dan oorspronkelijk opgegeven op de ICP)

 

en zou ik dus eigenlijk mijn btw-aangifte vraag 3b ook moeten corrigeren? (suppletie)

 

eigenlijk is dit allemaal wat theoretisch geneuzel, want voor de uiteindelijke af te dragen BTW maakt het allemaal niet uit....

die wijzigt namelijk niet

als de icp opgave maar klopt denk ik zo, daarmee helpen we alleen de btw ambtenenaren in de andere eu-landen

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 209 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.