• 0

Overeenkomst opgezegd na 5 dagen?

Wat gebeurt er als een klant van ons na 5 dagen komt en zegt: "ey gassies, ik heb jullie hosting niet meer nodig".

 

Kunnen wij hem dan nog factureren of niet?

 

En wat nu als hij ook een domein heeft besteld die al geregistreerd is en waar wij dus kosten voor hebben gemaakt?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Deze zaken gaan allemaal over het terugzenden van goederen...

En er wordt gesproken over dat er geen boete betaald hoeft te worden...

De inmiddels gemaakte kosten voor het domein en de hosting die geleverd is inmiddels (deze kun je niet ongeopend retourzenden) kunnen m.i. dus gewoon berekend worden aan de klant...zonder boete echter...

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

De inmiddels gemaakte kosten voor het domein en de hosting die geleverd is inmiddels (deze kun je niet ongeopend retourzenden) kunnen m.i. dus gewoon berekend worden aan de klant...zonder boete echter...

 

Alleen indien binnen de ontbindingstermijn van 7 dagen begonnen is met het leveren van de dienst met instemming van de consument-wederpartij vervalt het ontbindingsrecht. Na het verstrijken van de termijn is deze regeling (begrijpelijkerwijze) niet meer nodig.

 

De stelling dat de inmiddels gemaakte kosten wel kunnen worden berekend aan de klant behoeft wat meer achtergrond. De bepalingen van de koop op afstand zijn van overeenkomstige toepassing op de dienst op afstand:

Artikel 7:46i BW

1.

De artikelen 46b lid 2, 46c (Red. informatieplichten), 46d leden 1–3 en 4, onderdeel a (Red. onbindingsrecht + uitzonderingen), 46e (Red. ivm aangegane financiering), 46f leden 1 en 2 (Red. termijn aanvang dienst) en 46g-46h (Red. restbepalingen) zijn van overeenkomstige toepassing op de overeenkomst op afstand tot het verrichten van diensten.

 

Dat betekent dat een dienst verlenen terwijl de ontbindingstermijn nog loopt in principe voor eigen risico is als de consument daarmee niet heeft ingestemd. Immers, ontbinding heeft in de kern tot gevolg dat alle prestaties over en weer ongedaan moeten worden gemaakt, waarbij art. 7:46d lid 3 BW daarvoor een nadere invulling geeft.

 

In geval van ontbinding overeenkomstig lid 1 heeft de koper recht op kosteloze teruggave van het door hem aan de verkoper betaalde. De teruggave moet zo spoedig mogelijk en in ieder geval binnen dertig dagen na de ontbinding plaatsvinden.

 

Kosteloze teruggave van het door de consument aan de dienstverlener betaalde. De vraag is hoe je deze regeling overeenkomstig uitlegt voor een dienst op afstand. Zoals eerder beschreven, zou mijn rechtvaardigheidsgevoel zeggen dat in ieder geval de dagen van presteren betaald zouden moeten worden, maar dat de klant er binnen die 7 dagen alsnog vanaf kan komen voor wat betreft de toekomst (in geval er geen instemming is voor eerder presteren binnen de ontbindingstermijn). Of dit in de praktijk zo wordt uitgelegd, weet ik niet. Het kan immers best zo zijn dat juist dat begin van de dienst onomkeerbare kosten en/of gevolgen met zich meebrengt waarvoor de regeling beoogd te beschermen (ergo, dat daarvoor de regeling is bedacht: bescherming tegen al te snelle blijvende gebondenheid aan een op afstand gesloten overeenkomst. Dat zou verklaren dat slecht bij met instemming van de consument beginnen met de dienst tijdens de ontbindingstermijn geen ontbinding (met de voor de dienstverlener zo vervelende gevolgen) meer mogelijk is). Misschien moet je het ontbreken van instemming toch echt uitleggen als puur voor eigen risico aan de slag gaan.

 

Wellicht is een idee dat de offerte, naast de vereiste informatie om niet met een 3 maanden termijn te worden geconfronteerd, ook de strofe bevat dat de klant expliciet toestemming geeft om direct met de dienst te beginnen. Desnoods maak je er een 'check-the-box' van en wacht je 7 dagen voordat je met de dienst begint indien geen toestemming wordt verleend.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 193 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.