• 0

Stakingswinst berekenen

Hoi,

 

Ik heb uiteraard al gezocht op Higherlevel maar kon geen toepasbare antwoorden op mijn vraag vinden.

 

In 2009 ben ik begonnen met een eenmanszaak naast een gewone fulltime job. Hiervoor heb ik 10.000 euro gestort op de zakelijke rekening en geboekt als schuld aan eigenaar. Hiervan heb ik over de jaren heen geïnvesteerd in apparatuur.

 

Het is helaas niet verder gekomen dan de lopende kosten in een jaar er uit of net niet uit te te krijgen. Omdat ik inmiddels zover ben dat ik geen kans zie om er een succesvol bedrijf van te maken wil ik eigenlijk gewoon stoppen.

 

Ik heb geen rare dingen zoals een pand of voorraad of schulden bij externen dus de vraag is simpel denk ik.

 

De apparatuur heeft nog economische waarde. Maar de 10.000 euro die ik er in heb gestopt heb ik er uiteindelijk nooit kunnen uithalen omdat de lopende kosten net wel of net niet werden gedekt door de inkomsten. Mag ik bij het berekenen van de stakingswinst de boekwaarde van de apparatuur - schuld aan mezelf doen? Wat overigens effectief dan neerkomt op een stakingsverlies?

 

Of komt de schuld richting mezelf niet in aanmerking voor de stakingswinst? If so zijn er nog andere dingen die ik kan doen? Over de 10.000 euro inleg is tenslotte al belasting betaald.

 

Hopelijk kan iemand mij adviseren hierbij.

 

Alvast veel dank!

Pascal

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Pascal,

 

Een eenmanszaak kan geen schuld hebben aan de eigenaar. De eenmanszaak is de eigenaar. Als je vanuit een privérekening € 10.000 hebt gestort op een zakelijke rekening van de eenmanszaak is dit een kapitaalstorting, die het eigen vermogen verhoogt en geen schuld.

 

Op apparatuur zit doorgaans geen stille reserve. Je zou een taxatie kunnen laten maken van de apparatuur, maar ik denk dat er eerder een stakingsverlies uitkomt dan een stakingswinst. Je zou de apparatuur ook op Marktplaats kunnen zetten en zo zien wat een derde er nog voor over heeft.

 

Als je de apparatuur overboekt naar privé heb je mogelijk een desinvesteringsbijtelling en moet je een deel van de BTW terugbetalen. Op de desinvesteringsbijtelling kun je weer de stakingsvrijstelling in minder brengen.

 

(Hoezo heb je over de € 10.000 inleg al belasting betaald?)

 

Succes,

 

Odeon

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Een eenmanszaak kan geen schuld hebben aan de eigenaar. De eenmanszaak is de eigenaar. Als je vanuit een privérekening € 10.000 hebt gestort op een zakelijke rekening van de eenmanszaak is dit een kapitaalstorting, die het eigen vermogen verhoogt en geen schuld.

 

Op apparatuur zit doorgaans geen stille reserve. Je zou een taxatie kunnen laten maken van de apparatuur, maar ik denk dat er eerder een stakingsverlies uitkomt dan een stakingswinst. Je zou de apparatuur ook op Marktplaats kunnen zetten en zo zien wat een derde er nog voor over heeft.

 

Als je de apparatuur overboekt naar privé heb je mogelijk een desinvesteringsbijtelling en moet je een deel van de BTW terugbetalen. Op de desinvesteringsbijtelling kun je weer de stakingsvrijstelling in minder brengen.

 

(Hoezo heb je over de € 10.000 inleg al belasting betaald?)

 

Hmmm nu ben ik weer in de war :-)

 

Zoals ik het had begrepen is de stakingswinst de restwaarde van je bedrijf. Oftewel in mijn geval de boekwaarde van de apparatuur + geld op de rekening.

 

Zoals ik het nu ook kan lezen is de stakingswinst het verschil tussen de boekwaarde en de reële waarde. Maar in mijn geval is de apparatuur niet meer waard dan de waarde op de balans (eerder minder zelfs).

 

Ik zei dat over de 10.000 al belasting was betaald omdat dit spaargeld uit inkomen was. En ik hield nog rekening met dat de waarde van de apparatuur als stakingswinst werd gezien. Oftewel dan zou ik dubbel belasting betalen :-)

 

Maar ik vermoed dat met het eigen vermogen en er geen stille reserves zijn ik eigenlijk alleen een deel van de BTW hoef terug te betalen.

Link naar reactie
  • 0

Als ik jouw situatie in ogenschouw neem kan ik het volgende melden. Je zult geen belasting hebben afgedragen over de ondernemingsverliezen, aangezien je geen winst behaald kunt hebben. Dus over je inleg heb je nimmer belasting betaald. Dat houdt automatisch in dat de kans op teruggave van belasting wegens stakinsaftrek ook niet mogelijk is, er zijn namelijk geen stille reserves opgebouwd over het met de inleg geinvesteerde bedrag. Volgens mij kun je geen belastingschade leiden wanneer je de onderneming staakt, ook niet in de toekomst. Dus staken van de onderneming en afzien van claimen van stakingsaftrek (het vinkje dus niet aanvinken in de aangifte IB) lijkt me een goed advies. Misschien lukt het de volgende keer wel, en kun je dan wel gebruik maken van de stakingsaftrek-faciliteiten.

Rulkens Financieel Management >> Rutger Rulkens >> ondernemersadviseur

06-418 86 137

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 237 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.