• 0

Uitbetaling Salaris of dividend?

hallo ondanks dat ik veel over dit onderwerp gelezen heb is het antwoordt mij helaas nog niet geheel duidelijk. Ik zit met het volgende:

- Ben voor 40% aandeelhouder in een gezonde holding.

- In mijn personal holding heb ik vanuit de holding 50K als salaris ontvangen en 80K als extra bonus/dividend.

- tot nu toe heb ik 40K vanuit mijn holding gehaald als salaris.

Er blijft dus per ratio veel in mijn personal holding zitten. Mijn angst is hier flink belasting over te betalen maar laat het liever cash daar zitten omdat ik het prive niet nodig heb. Ik heb verder geen gebouwen, mensen, of relaties. Gaat puur om een personal holding.

Mijn vraag:

-   Mag dit?

-   Wat had ik/moet ik uitkeren?

-   Zo ja als salaris of dividend?

-   Zijn er mogelijkheden om dit te voorkomen? Dus geld erin laten zitten? Ik heb iets begrepen dat ik wat kan doen aan de pensioen kant maar geen idee wat dit fiscaal betekend.

Alle tips zijn erg welkom en excuus voor eventuele onkunde….

groet

Edward

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/35339-uitbetaling-salaris-of-dividend/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

• 0

Ik kan alleen maar heel veel aannames maken, dus daar zul je iets meer informatie over moeten geven. Een echt concreet antwoord is moeilijk te geven, dat is afhankelijk van de exacte omstandigheden. Maar afhankelijk van de aanvullende gegevens kan er wellicht wel een indicatie worden gegeven.

Je hebt 100% van de aandelen in een personal holding (PH)?

De PH heeft 40% van de aandelen in de gezamenlijke holding (TH)?

De TH heeft 100% van de aandelen in 1 of meerdere werkmaatschappijen (WM) waarin de feitelijke activiteiten plaatsvinden?

De PH krijgt van de TH (of de WM) een managementfee van 50k per jaar voor jouw inzet?

De PH krijgt van de TH een dividend van (afhankelijk van winst) van 80k per jaar, dat onder de deelnemingsvrijstelling valt? Of is dit een winstafhankelijke vergoeding voor de verrichte arbeid?

Je bent premieplichtig voor de werknemersverzekeringen in de TH (of de WM)?

Je weet dat de gebruikelijkloonregeling voor DGA's in 2012 een salaris van 42k voorschrijft (in 2011 41k)?

Is er geen adviseur bij betrokken?

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

• 0

Ronaldinho,

op alle eerste vragen van jouw kant is het antwoord ja. zo is het nu.

verder vraag je:

De PH krijgt van de TH een dividend van (afhankelijk van winst) van 80k per jaar, dat onder de deelnemingsvrijstelling valt? Of is dit een winstafhankelijke vergoeding voor de verrichte arbeid?

Dit ligt nog iets moeilijker. de helft van dit bedrag is eigenlijk een bonus regeling die ik samen met mijn compagnion heb afgesproken bij het behalen van bepaalde doelstellingen. De andere 40K is dividend vanuit de holding (winst)

Mjin salaris wordt vanuit de PH overgemaakt en betaal hier mijn premies. Ja het minimum bedrag is bekend en met 50K zit ik hier op echter is er ook iets als een 70% regel geloof ik.

verder ben ik nieuwsgierig hoe ik de winst kan drukken en 'cash' in mijn BV kan laten zitten

bedankt

Edward

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar