75% van succesvolle ondernemers kiest bewust voor groei
Groei is een keuze. Ondanks de tegenzittende economie zijn groeipercentages van twee of meer cijfers wel degelijk mogelijk. Dat blijkt uit een landelijk onderzoek naar groeibedrijven van Economische Zaken.
Ook in economisch moeilijke tijden blijken veel bedrijven een zeer aanzienlijke groei te kunnen realiseren. Dat geldt zelfs in de ICT-sector, een bedrijfstak die toch hard is getroffen door de stagnerende economische groei. Dat wijst erop dat ondernemers geen speelbal hoeven te zijn van factoren die ze niet kunnen beïnvloeden, zoals de grootte van de vraag en de kracht van de concurrentie. Het lijkt er eerder op dat de factoren die bepalend zijn voor het bereiken van groei juist díe factoren zijn waar ondernemers zelf in meer of mindere mate direct invloed op hebben.
Snelle groeiers
Een en ander blijkt uit een landelijk onderzoek naar groeibedrijven in het algemeen, en naar groeiende technologiebedrijven in het bijzonder. De resultaten van dat onderzoek, dat is uitgevoerd in opdracht van het Ministerie van Economische Zaken, werd op 9 juni gepresenteerd tijdens het High Tech Forum.
De Nederlandse economie staat er dit jaar weer iets beter voor dan de afgelopen jaren, en er is dus meer aandacht voor de geheimen achter economische groei. Het onderzoek toont aan dat groei nooit toevallig is. Van de snelle groeiers blijkt driekwart hun groei bewust te hebben gepland, al voordat ze zeker wisten dat ze die groei ook daadwerkelijk konden realiseren. Het zijn de juiste keuzes op zes duidelijke deelgebieden: strategie, kapitaal, eigendom, automatisering, marktpositionering en business partners.
Innovatie levert een onmiskenbare bijdrage aan een snelle groei, maar even zo belangrijk is het selectief gebruik van netwerken. Daarbij blijkt dat algemene branche netwerken lang niet zo geschikt zijn voor het stimuleren van groei als groei specifieke netwerken.
Opmerkelijk is verder ook dat er een psychologische component lijkt mee te spelen bij het bereiken van goede groeicijfers. Snelle groeiers blijken namelijk een stuk optimistischer te zijn over de toekomst dan de achterblijvers.
Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Persoon
Persoon
75% van succesvolle ondernemers kiest bewust voor groei
Groei is een keuze. Ondanks de tegenzittende economie zijn groeipercentages van twee of meer cijfers wel degelijk mogelijk. Dat blijkt uit een landelijk onderzoek naar groeibedrijven van Economische Zaken.
Ook in economisch moeilijke tijden blijken veel bedrijven een zeer aanzienlijke groei te kunnen realiseren. Dat geldt zelfs in de ICT-sector, een bedrijfstak die toch hard is getroffen door de stagnerende economische groei. Dat wijst erop dat ondernemers geen speelbal hoeven te zijn van factoren die ze niet kunnen beïnvloeden, zoals de grootte van de vraag en de kracht van de concurrentie. Het lijkt er eerder op dat de factoren die bepalend zijn voor het bereiken van groei juist díe factoren zijn waar ondernemers zelf in meer of mindere mate direct invloed op hebben.
Snelle groeiers
Een en ander blijkt uit een landelijk onderzoek naar groeibedrijven in het algemeen, en naar groeiende technologiebedrijven in het bijzonder. De resultaten van dat onderzoek, dat is uitgevoerd in opdracht van het Ministerie van Economische Zaken, werd op 9 juni gepresenteerd tijdens het High Tech Forum.
De Nederlandse economie staat er dit jaar weer iets beter voor dan de afgelopen jaren, en er is dus meer aandacht voor de geheimen achter economische groei. Het onderzoek toont aan dat groei nooit toevallig is. Van de snelle groeiers blijkt driekwart hun groei bewust te hebben gepland, al voordat ze zeker wisten dat ze die groei ook daadwerkelijk konden realiseren. Het zijn de juiste keuzes op zes duidelijke deelgebieden: strategie, kapitaal, eigendom, automatisering, marktpositionering en business partners.
Innovatie levert een onmiskenbare bijdrage aan een snelle groei, maar even zo belangrijk is het selectief gebruik van netwerken. Daarbij blijkt dat algemene branche netwerken lang niet zo geschikt zijn voor het stimuleren van groei als groei specifieke netwerken.
Opmerkelijk is verder ook dat er een psychologische component lijkt mee te spelen bij het bereiken van goede groeicijfers. Snelle groeiers blijken namelijk een stuk optimistischer te zijn over de toekomst dan de achterblijvers.
Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/3546-is-groei-van-een-onderneming-een-keuze/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
3 antwoorden op deze vraag