• 0

Algemene voorwaarden + inschrijving KVK + belasting

Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum. Ik hoop dat ik dit bericht in het goede gedeelte heb geplaatst. Ik zou erg dankbaar zijn als iemand mij met onderstaande vragen kan helpen.

Ik ben agent geworden voor een Duitse organisatie. Ik ga de Nederlandse markt bewerken, te beginnen met een webshop. De producten worden van het bedrijf in Duitsland rechtstreeks naar de particuliere consumenten in Nederland verstuurd. Betalingen van consumenten gaan rechtstreeks naar het Duitse bedrijf. Ik ontvang provisie.

De webshop moet natuurlijk algemene voorwaarden hebben. Het lijkt mij logisch dat ik gebruik moet maken van de 'Nederlandse algemene voorwaarden'? Ik heb alvast het model algemene voorwaarden van de KVK website gehaald. (http://www.kvk.nl/ondernemen/contracten-en-algemene-voorwaarden/algemene-voorwaarden/modelvoorwaarden/algemene-voorwaarden-voor-levering-aan-consumenten/)

Nu staat er in artikel 15 de vraag bij welke KVK het document gedeponeerd is.

Mijn vragen:

- Ik neem aan dat ik 'Nederlandse algemene voorwaarden' dien te gebruiken?

- Moet het Duitse bedrijf zich bij de KVK inschrijven, moet ik mij inschrijven of hoeft niemand zich in te schrijven?

- Ik ontvang een maandelijkse provisie. Moet ik mijzelf inschrijven als bedrijf, of gewoon inkomstenbelasting afdragen? (Ik moet nog een afspraak maken met een accountant, maar voor mijn algemene beeldvorming hoop ik dat iemand kan uitleggen hoe dit ongeveer in zijn werk gaat)

Dit zijn mijn vragen voor zover. Als het verhaal niet helemaal duidelijk is hoor ik dat graag, zodat ik het beter kan uitleggen.

Alvast bedankt voor jullie hulp en tijd.

Met vriendelijke groet,

Tim

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

• 0

Er zijn niet heel veel wettelijke eisen aan het gebruik van Algemene Voorwaarden. Zolang er maar niets onrechtmatig in staat mag je er in principe alles in kwijt. Of en waar je ze deponeert dat moet je zelf weten. Kan handig zijn, maar is niet verplicht. Best maak je de AV inderdaad in het Nederlands, vooral als je aan Nederlandse consumenten levert. Consumenten hebben vanuit de wet enkele rechten gekregen, zoals bijvoorbeeld, maar niet uitsluitend, in de wet verkoop op afstand staat. Zo hebben ze het recht om een product uit te proberen en terug te zenden naar de winkel als het niet bevalt. Dat brengt ons naar het volgende.

Hoe had je het praktisch bedacht met retourzendingen? Moet een Nederlandse consument dit naar de Duitse firma sturen of kan dat via jouw Nederlandse adres?

En met wie gaat de consument überhaupt zaken doen? Wordt er op de webshop duidelijk vermeld dat er een Duitse firma, met Duits adres achter zit?

Link naar reactie
  • 0

Beste Wouter,

Bedankt voor je reactie.

Ok, ik kan dus de 'model' algemene voorwaarden van de KVK downloaden, de nodige aanpassingen maken, en online zetten?

De Nederlandse klant staat alleen in contact met mij. Inderdaad is op de webshop gemeld dat het een Duits bedrijf is en dat de producten vanuit Duitsland geleverd worden.

Als een klant een product retour wil zenden, zal ik een ophaal afspraak inplannen. Het product wordt bij de klant opgehaald en terug naar Duitsland verstuurd.

Link naar reactie
  • 0

Ok, ik kan dus de 'model' algemene voorwaarden van de KVK downloaden, de nodige aanpassingen maken, en online zetten?

Ja, zo lang je daarmee maar niet de wet overtreedt. Doe je dat wel dan zijn je voorwaarden ongeldig.

De Nederlandse klant staat alleen in contact met mij. Inderdaad is op de webshop gemeld dat het een Duits bedrijf is en dat de producten vanuit Duitsland geleverd worden.

Hoe dit dan precies zit met of je een ZZP-er bent of dat er toch een dienstverband zou bestaan tussen jou en het Duitse bedrijf, dat durf ik niet te zeggen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar