• 0

Verdeling onderneming obv inbreng in arbeid en geld

Na uitvoerige bestudering van dit interessante forum zit ik nog met wat specifieke vragen.

 

Met een partner ben ik nu bijna een jaar bezig met het opzetten van een veelbelovende online applicatie. Binnenkort willen we beginnen te testdraaien met een eerste versie. Tot nu toe hebben we ingebracht: partner1 2000 uur en 5.000,-, partner2 500 uur. Voor de 20.000,- die we nu nodig hebben om e.e.a. te kunnen afronden hebben we een enthousiaste investeerder gevonden. Vanaf nu willen we eerst een jaar groeien, en verwachten we nog geen omzet. De applicatie zal zich moeten bewijzen. P1 zal 50 uur per week voor de onderneming blijven werken, p2 16 uur per week, de investeerder heeft naast zijn geld geen inbreng of aanvulling.

 

Het idee is om met de investeerder een vof of cv op te richten. We willen deze overzetten in een bv zodra er een grotere investeerder instapt of de omzet voldoende is. Het voorstel is om de totale inbreng (arbeid en geld) per partner tot dan toe te laten bepalen wat de aandelenverhouding in die bv wordt, waarbij de arbeid gewaardeerd wordt op 50,- per uur en dit als inbreng te zien in de onderneming. Dit omdat er geen omzet is en er nog geen salaris betaald kan worden. De betreffende partners hanteren normaal een uurtarief van 85 euro.

 

De verhouding op dit moment zou dan worden:

Inbreng p1: 2000 x 50,- + 5000,- = 105.000,- = 70%

Inbreng p2: 500 x 50,- = 25.000 = 17%

Inbreng investeerder: 20.000,- = 13%

Totale inbreng: 150.000,-

 

Het voorstel is om op het moment van overgang in de bv de verhouding op dezelfde manier opnieuw te bepalen en de aandelen zo te verdelen.

 

Vragen:

1. Is dit een eerlijke manier om de verhouding te berekenen?

2. Is 50,- een redelijk uurtarief?

3. Is het redelijk dat het aandeel van de investeerder verwatert doordat p1 en p2 arbeid inbrengen en hij niet? Of moet de inbreng in geld beschermd worden tegen verwatering?

4. Is het gebruikelijk rente te berekenen op de investering van 20.000,- ?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik vind de aanpak niet slecht.

Maar persoonlijk zou ik nooit 20.000,- investeren in zo’n onzeker project als ik uiteindelijk maar een aandeel van 13% zou hebben.

 

Met andere woorden: met jullie interne uurtarief van 50,- euro zou ik afhaken.

 

Edit:

------

Misschien toch nog een klein toevoeginkje hier (want veel reacties lijken er niet te komen voorlopig):

Als je echt een ‘wereldapplicatie’ gebouwd hebt, dan kan het wel anders liggen – dan zou ik misschien dolblij zijn als ik 13% zou krijgen voor maar 20.000,- euro…

Maar dan moet je de investeerder wel warm hiervoor kunnen maken.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 162 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.