Beste HL'ers,

kan/wil iemand mij vertellen hoe het zit met mijn goederen op de balans bij bedrijfsbeeindiging? (nog niet afgeschreven zaken zoals auto en inventaris)?

Als ik nu financieel lease heb op een auto en ik stop met mijn bedrijf, hoe zit het dan met het contract en de aftrek van rente?

Alvast bedank!

Groeten,

PAUL

[titel aangepast - mod]

Vader | ondernemer | lichtexpert | investeerder | vrijdenker | levensgenieter | reizen

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

• 0

Goederen op de balans gaan bij liquidatie tegen de marktwaarde weg. Hier ontstaat (vaak) een resultaat dat wordt belast. Meestal zijn dit boekverliezen en wordt het in mindering gebracht op de winst. Maar bij beëindiging heb je geen toekomstige winsten meer en wellicht ook geen eerdere winsten (waarom anders stoppen?) waarmee je kunt verrekenen. Idem voor de activa die middels een financial lease zijn gefinancierd lijkt me.

• 1

Als je financiele lease hebt, en je wilt de auto blijven leasen, dan zal je gewoon moeten doorgaan met betalen me de maandelijkse aflossingen. Als je van de auto afwilt, dan kan je van de opbrengst de lening aflossen (hoop ik voor je), alleen is er een grote kans dat de auto nu onverkoopbaar is omdat de leasemaatschappij delen van het kentekenbewijs nog heeft waardoor hij zonder de toestemming van de leasemaatschappij niet te verkopen is.

Wat betreft de waardering van de goederen van het bedrijf bij beeindiging, moet je deze bedrijfsgoederen óf verkopen (waardoor de waarde van de goederen vanzelf blijkt), óf een waarde hanteren die redelijk is en conform de markt is, zoals ze dat noemen. Vervolgens houd je dan de goederen zonder deze aan anderen te verkopen. Let daarbij trouwens ook op de BTW die verschuldigd kan zijn over de opbrengst of fictieve opbrengst. Ook de desinvesteringsaftrek kan een rol spelen, evenals een hoge boekwinst op bijvoorbeeld de auto als deze eerder sneller dan normaal is afgeschreven.

www.topboekhouder.nl

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar