• 0

US Taxform W-8ben

Ik heb een eenmanszaak in webdesign en heb mij aangemeld bij Amerikaanse firma's als affiliate. Om de commissie te kunnen ontvangen moet ik bijgaand formulier invullen. Ik kom er echter niet uit omdat veel engelse belastingtermen mij onbekend zijn. Op de site van de IRS kom ik ook niet verder. In de bijlage vindt u de (Eng,) formulieren en bijbehorende instructies.

Ik ben van NL nationaliteit (mijn man ook) en ik heb verder geen bindingen met de USA. Ik heb een KvK nr en een BTW-nr. Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

tax-form-w8ben-42596.pdf

Webmiep

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dit is voor mij de eerste keer dat ik zoiets zie.....

Voor zover ik weet hoef je dergelijke formulieren niet in te vullen als je als bedrijf, zaken doet met een bedrijf in de US......

Weet je zeker dat ze je zien als bedrijf en niet dat ze je op provisie-basis als een soort freelancer inhuren?

Er wordt hier steeds gesproken over benificial owner, en dat slaat volgens mij op een persoon en niet op een bedrijf.

 

 

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

Het formulier is verplicht, anders wordt de commisie niet uitbetaald. Vind het ook een heel gedoe. Ik heb deze vraag ook gestuurd naar de KvK. De helpdesk van het bedrijf zelf kon me helaas ook niet verder helpen. En op de site van de US-taxes werd ik ook al niet wijzer. Op de site van de Nederlandse belastingdienst staat ook niets over dit onderwerp. Wanneer het te lang duurt stuur ik het formulier op, op goed geluk met een toelichting. Ben benieuwd.

Webmiep

Link naar reactie
  • 0

O jee, daar gaan we. Je bent verzeild geraakt in het zakendoen met Amerika.

 

Het fijne weet ik er niet van, maar het is wel slim als je ze invult. Het idee van de IRS is dat men wil dat je belasting betaalt. Als je wilt dat er in Amerika niet een gedeelte van het geld al ingehouden wordt, dan moet je dit formulier invullen. Amerika doet dit alleen voor landen waar ze een zogenaamde Tax Treaty mee hebben (je applied voor een Tax Treaty Benefit zoals dat heet geloof ik).

 

Afhankelijk van een en ander zul je eerst een ITIN en eventueel een EIN moeten aanvragen (deze termen vindt je ook terug op het formulier). Ik neem aan dat je geen SSN (Amerikaan So-Fi nummer hebt). Dan heb je inderdaad een ITIN en/of EIN nodig. Een ITIN is een Individual Taxpayer Indentification Number, een EIN een Employer Identification number. Als je een bedrijf hebt, moet je volgens mij beiden hebben (en zul je de EIN eerst moeten aanvragen, daarna de ITIN, en daarna kun je pas form W-8BEN invullen en opsturen).

 

Een aantal tips:

 

- zorg er altijd voor dat je het laatst beschikbare formulier van internet haalt (via IRS.gov geloof ik). Verouderde formulieren accepteren ze niet.

- heb geduld. Een kennis van me is er al een jaar mee bezig (veelal door verouderde formulieren, dus dat is het belangrijkste).

- als je een beetje kans ziet, probeer iemand in de US met ervaring hiermee te strikken, zodat die je kan helpen.

- het is geloof ik mogelijk om de commissie al uitbetaald te krijgen en de ingehouden belasting later terug te krijgen, maar ik weet bij god niet hoe dit werkt...

 

Mail me even (alef@jteam.nl). Ik moet dit namelijk ook nog steeds regelen (ivm een boek wat ik aan het schrijven ben voor een uitgever in de US), dan kunnen we misschien samen de vreugde delen als het gelukt is (en het verdriet als we een jaar bezig zijn ;D ). Daarnaast kan ik mijn uitgever vragen stellen ingeval een en ander niet lukt, dat kan misschien voor jou handig zijn.

 

Alef

 

p.s. er zijn ook 'electronisch' invulbare PDF'jes beschikbaar, das best handig...

p.p.s. hoewel ik het misschien mooi weet te brengen, ben ik geen belasting expert en al helemaal geen expert in de amerikaanse variant van belastingen, dus alles is onder voorbehoud ;D

 

Link naar reactie
  • 0

Dat zal praktisch niet uitvoerbaar zijn. Het is een organisatie die meerdere affliateaccounts van verschillende bedrijven beheert, (enkele honderden in totaal). ik doe mee bij verschillende bedrijven die daar een account hebben.

Webmiep

Link naar reactie
  • 0

Maar begrijp ik nou dat je je privé hebt aangemeldt, of zakelijk.

 

Volgens mij heb je zakelijk dergelijke problemen niet.

 

Prive wel... dan zul je gewoon moeten dokken...(maar je kunt deze belasting wel gewoon verekenen op je IB-formulier onder het puntje

"aftrek ter voorkoming van dubbele belasting").

Egbert Punter

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 96 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.