• 0

auto en managementfee

Goedemiddag allemaal,

 

Ik doe de administratie van een Holding en werkmaatschappij en ben bezig met de jaarrekeningen van 2010. Er is hier sprake van één DGA die werkzaamheden voor de werkmaatschappij verricht. De auto is in het bezit van de Holding. Er worden geen kosten doorberekend in de managementfee. Volstaat het nu om de werkelijke autokosten in de werkmaatschappij te boeken?

 

Ook is hier de post management fee lager dan bruto salaris. Voor zover ik het begrepen heb moet de management fee minimaal gelijk aan het bruto salaris zijn. De DGA verricht uitsluitend werk voor de werkmaatschappij.

 

Alvast bedankt!

 

Gr. Ellie

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het is wel zo praktisch als uit de managementfee alle kosten van de holding (salaris, pensioenlasten, autokosten, administratiekosten, etc.) kunnen worden betaald. Anders loopt de liquiditeitspositie wel heel snel terug.

 

Uit welke hoofde zou je de autokosten rechtstreeks in de werkmij willen boeken? Daar zal iets meer reden voor moeten zijn dan "ja maar de holding heeft geen inkomsten". Je zult dus moeten zorgen dat alle afspraken inzake de beloning voor de werkzaamheden van de DGA duidelijk en volledig zijn, voordat je daar iets van in de administratie kunt boeken.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Het is wel zo praktisch als uit de managementfee alle kosten van de holding (salaris, pensioenlasten, autokosten, administratiekosten, etc.) kunnen worden betaald. Anders loopt de liquiditeitspositie wel heel snel terug.

 

Uit welke hoofde zou je de autokosten rechtstreeks in de werkmij willen boeken? Daar zal iets meer reden voor moeten zijn dan "ja maar de holding heeft geen inkomsten". Je zult dus moeten zorgen dat alle afspraken inzake de beloning voor de werkzaamheden van de DGA duidelijk en volledig zijn, voordat je daar iets van in de administratie kunt boeken.

 

Bedankt voor je reactie!

 

Er zijn geen afspraken over de autokosten gemaakt, die worden dus niet doorberekend aan de werkmaatschappij. Dus als de werkmaatschappij nu gewoon deze kosten nu voor haar rekening neemt zou je dat punt dus opgelost hebben m.i.

 

Ik ben het met je eens dat er betere afspraken moeten komen.

 

Wat betreft de managementfee is mijn vraag eigenlijk of deze wel lager mag zijn dan het brutosalaris.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 95 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.