• 0

eigendoms- en/of gebruikersrecht

Hallo allemaal,

 

Als redelijk nieuwe onderneemster ben ik toe aan mijn eigen reclamedrukwerk. Ik wil graag professionele foto's van levende modellen laten maken en deze gebruiken voor posters, brochures en de website.

 

Een fotograaf vertelde mij gisteren dat het eigendomsrecht van de foto's bij hen blijft en dat ik de foto's enkel mag gebruiken voor van te voren afgesproken publicaties, oplages en tijdsduur. Ik vind dit erg vreemd. Ik betaal tenslotte voor de modellen en de foto's. Misschien neemt mijn bedrijf een enorme groei en zal de oplage vele malen groter zijn dan nu de verwachting is. Dan zou ik misschien ineens de foto's niet meer mogen gebruiken omdat de tijd verstreken is....

Wellicht gebruikt een ander bedrijf dan mijn foto's!!

 

Wie kan mij zeggen wat de regelgeving hierin is?

Wie heeft recht op de foto's?

Heb ik recht op de negatieven?

Mag ik doen en laten wat ik wil met de foto's?

 

graag advies!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Alles kan als je er afspraken over maakt. Het meeste is niet bij wet maar bij voorwaarden geregeld. Het recht van de foto's is opgedeeld tussen de fotograaf en de afnemer, hoe of wat regel je met voorwaarden. Idem voor de negatieven maar zelfs als jij die ontvangt wil dat nog niet zeggen dat je ze mag gebruiken om printjes te maken.

 

Maar wat die fotograaf stelt klinkt vrij standaard. Hier http://www.fotografenfederatie.nl/rp/Richtprijzen.html vind je de algemene voorwaarden en richtprijzen van de fotografenfederatie.

 

Willem

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 123 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.